میزان نکول بانک قرضالحسنه مهر ایران زیر یک درصد است
به گزارش روابط عمومی و امور مشتریان بانک قرضالحسنه مهر ایران، دکتر «ستار شیرعالی» معاون اقتصادی سازمان بازرسی کل کشور با حضور در برنامه «فرامتن» شبکه افق به بیان برخی موارد مربوط به عملکرد شبکه بانکی کشور پرداخت.
وی اظهار داشت: تسهیلات خرد، بهصورت ریالی است و برای مقاصد غیرتجاری یا نیازهای ضروری اشخاص پرداخت میشود که در حال حاضر سقف آن ۳۰۰ میلیون تومان است. بخشی از آن بر اساس منابع بانکها و ضوابط داخلی به مشتریان پرداخت میشود و بخشی نیز تسهیلات تکلیفی است که قانون مقرر کرده است.
شیرعالی ادامه داد: مثلاً وام ازدواج، فرزندآوری، ودیعه مسکن، ساخت مسکن تحت قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از جمله این تسهیلات است.
وی خاطرنشان ساخت: تمام اهتمام بانک مرکزی بهویژه در یکی دو سال گذشته این بوده که حقوق مردم رعایت شود. نگرش وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز معطوف به این است که به مشتریان و متقاضیان سختگیری غیرقانونی نشود.
شیرعالی تأکید کرد: تسهیلات خرد، بهطور مستقیم با عدالت اقتصادی و اجتماعی گره خورد و قاطبه مردم به این تسهیلات نیاز دارند.
معاون اقتصادی سازمان بازرسی کل کشور اظهار داشت: درصد نکول یا غیرجاری شدن تسهیلات خرد در قیاس با تسهیلات کلان بسیار ناچیز است. بانک قرضالحسنه مهر ایران اساساً تسهیلات قرضالحسنه پرداخت میکند و بر اساس آمار، نکول تسهیلات این بانک زیر یک درصد است. این یعنی هیچ مشکلی برای پرداخت تسهیلات خرد نداریم.
بانک قرضالحسنه مهر ایران در سالهای گذشته همواره کمترین نسبت مطالبات به مصارف را در سطح شبکه بانکی به خود اختصاص داده است. این بانک موفق شده در طول سالهای گذشته و هماکنون نرخ مطالبات به مصارف خود را در سطح کمتر از نیم درصد نگاه دارد.
این در حالی است که بانک قرضالحسنه مهر ایران در سالهای ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ بین ۲ تا ۲.۵ میلیون فقره در هر سال وام پرداخت کرده است. تعداد وامهای این بانک در سال گذشته از مرز ۳ میلیون فقره عبور کرد و تا مقطع کنونی از سال جاری نیز ۲ میلیون فقره وام از سوی این بانک پرداخت شده است. آمار یاد شده یکی از بهترین عملکردها در سطح شبکه بانکی از منظر تعداد وامهای پرداختی است.
پایین بودن نسبت مطالبات به مصارف بانک قرضالحسنه مهر ایران، در عین بالا بودن تعداد وامهای پرداختی این بانک، به معنای خوشحساب بودن مشتریان این بانک است. رضایت مشتریان بانک از وامهای دریافتی و پایبندی آنها به ایفای تعهدات خود، باعث توفیق این بانک در پایین نگاه داشتن معوقات خود شده است.
شرکتی که کار وصول مطالبات بانک را انجام میدهد، با ایجاد زیرساختهای مناسب موفق شده شاخص مطالبات به مصارف را در روندی مطلوب نگاه دارد و تقریباً هر ماه ۴۰۰هزار پرونده را از سرفصل سررسید گذشته خارج کند.