کارمزد پیامک بانکی سالانه تا ۴۰۰ هزار تومان!
ارسال پیامک “کارمزد پیامک اطلاعرسانی ۳ ماهه” یکی از بانکها در روز گذشته به دلیل رقمهای بالا و البته متفاوت موجب تعجب مشتریان بانکی شد.
این بانک با ارسال این پیامکها، کارمزد پیامک اطلاعرسانی خدمات خود را در رقمهایی بین ۴ تا ۱۰۰ هزار تومان اعلام کرده است. البته کسب اطلاع از بانک رسالت نشان می دهد که این رقم برای مشتریان مختلف این بانک براساس تعداد تراکنشهای حسابشان متفاوت است.
رقمهای متفاوت و البته قابل توجه برای کارمزد پیامک ارسالی این بانک آنهم برای سه ماهه اول سال ۱۴۰۲ موجب تعجب تعدادی از مشتریان بانک رسالت شده است.
بانک رسالت در توضیح تأکید دارد: کارمزد خدمات پیامکی بانک قرض الحسنه رسالت بر اساس تعداد تراکنشهای فرستاده شده برای هر حساب محاسبه میشود؛ یعنی طبق بخشنامه بانک مرکزی و بر اساس عملکرد حساب مشتری!
بانک مرکزی: بانکها سودی از پیامک ندارند، زیان هم دارند
محرمیان در پاسخ به چرایی افزایش هزینه کارمزد پیامک تعدادی از بانکها بخصوص بانک رسالت، گفت: امسال اپراتورهای تلفن همراه هزینه پیامکها را افزایش زیادی داده اند و به همین دلیل هزینه پیامک بانکها هم بالا رفته است.
او میگوید: بانک مرکزی اعلام کرده بانکها در کنار هزینه اپراتورها برای هر پیامک باید ۳۰ تومان دریافت کنند؛ عملاً بانکها سودی از ارسال پیامک ندارند وحتی برخی از بانکها در این حوزه ضرر هم دارند.
معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی با تأکید براینکه علت اصلی افزایش هزینه پیامک بانکها را باید از اپراتورها سوال کرد، گفت: ماههاست در حال مذاکره با سازمان تنظیم مقررات و اپراتورها هستیم که چرا هزینه پیامک را انقدر زیاد افزایش داده اند، ولی هنوز نتیجهای نگرفته ایم.
کانون بانکهای خصوصی: سازمان تنظیم مقررات هزینه پیامکها را بالا برد/ شکایت کردیم
محمدرضا جمشیدی دبیرکانون بانکهای خصوصی هم در این ارتباط گفت: برای هر پیامک باید ۴۸ تومان به سازمان تنظیم مقررات بپردازیم؛ بعد از رایزنیهایی که انجام دادیم این رقم را به ۳۵۶ ریال کاهش دادیم، ولی طبق بخشنامه بانک مرکزی، باید در کنار این رقم برای هر پیامک ۳۰ تومان هم پرداخت کنیم.
او میگوید: در همین ارتباط شکایتی را به سازمان پدافند غیرعامل ارسال کردیم؛ آنها هم نامهای به تنظیم مقررات ارسال کرده اند که رقم در نظر گرفته شده برای پیامکها خیلی بالاست. ولی با این وجود هنوز نتیجه خاصی حاصل نشده است.
طبق اعلام جمشیدی، برخی بانکها در حوزه هزینه پیامک، سلیقهای عمل کرده و رقمهای در نظر گرفته شده برای کارمزد پیامک را کم یا زیاد میکنند. اما با توجه به رقمهای اعلامی از سوی سازمان تنظیم مقررات، حتی کارمزد ۱۰۰ هزار تومانی هم کم است و کفاف هزینههای اعلامی این سازمان را نمیدهد.
تعرفه هزینه پیامک بانکی در سال ۱۴۰۲، افزایش نداشته و همان تعرفه اعلامی از سوی بانک مرکزی است که ۳۰ تومان، به اضافه هزینه پیامک اپراتورهای مختلف تلفن همراه است. این هزینه، کارمزد خدمات بانکی، برای اطلاع رسانی به مشتریان، در خصوص موجودی حساب آن ها، با پیامک، پس از هر واریز و برداشت، میباشد؛ بنابراین تعرفه ارسال پیامک بانکی، توسط بانک، ۳۰ تومان است و هزینه پیامک نیز، بسته به اپراتور تلفن همراه، متفاوت میباشد، بدین ترتیب که هزینه هر یک عدد پیامک اپراتور همراه اول، برای خطوط دائمی، ۸.۹ و برای خطوط اعتباری، ۱۰.۶ تومان میباشد و در خصوص اپراتور ایرانسل، برای خطوط دائمی داخل ایران، ۹.۹ و برای خطوط اعتباری، ۱۱.۶ تومان است.
مبلغ هزینه هر پیامک بانکی، با احتساب ۳۰ تومان، تعرفه بانک و هزینه پیامک هر اپراتور، بدین صورت خواهد بود که هزینه پیامک بانکی، در پیامکهای یک صفحه ای، برای مشتریان دارای خط دائمی و اعتباری همراه اول، به ترتیب، ۳۸.۹ و ۴۰.۶ تومان است و این هزینه، برای مشتریان دارای خط دائمی و اعتباری ایرانسل، به ترتیب، ۳۹.۹ و ۴۱.۶ تومان خواهد بود.
با این حال شهریورماه سال گذشته برخی بانکها اعلام کردند که با وجود افزایش هزینه اپراتورهای تلفن همراه برای ارائه این خدمات و همچنین برای عادلانه کردن هزینههای مربوط به پیامک، بهتر است که هزینه آنها براساس تراکنشهای هر فرد محاسبه شود.
بر این اساس فردی که تراکنش کمتری دارد هزینهای پایینتر از آبونمان سالانه میپردازد و افرادی که تراکنشهای بالاتری دارند، هزینه بیشتری برای این خدمات خواهند پرداخت.
البته عملکرد بانکها و تعیین هزینه اشتراک توسط آنها مانند ماهیت و نوع خدماتشان با یکدیگر متفاوت است. برای مثال برخی از بانکها برای صرفه جویی در هزینهها و تعیین حق اشتراک پایینتر برای ارائه این خدمات، از ارسال پیامک برای تراکنشهای خود صرف نظر کرده یا برای ارسال پیامک برای تراکنشهای پایین ۳۰ هزارتومان، هزینهای مضاف بر حق اشتراک را طلب میکردند.
منبع: باشگاه خبرنگاران