بانکداری هوشمند با هوش بانکداری محقق می‌شود

دستیار اجرایی مرکز توسعه کسب‌وکار واحد بین‌الملل فناپ بر لزوم پیوند هوش بانکی و بانکداری هوشمند تصریح کرد و گفت: توسعه بانکداری هوشمند تقلیدی، مانند خرج‌کردن است اما در مقابل، توسعه برنامه‌ریزی‌ شده بانکداری هوشمند به مثابه سرمایه‌گذاری و خلق ارزش خواهد بود.

آرش قشمی در کارگاه روش‌های خلق و بهبود ارزش در مدل کسب‌وکار هوشمند که در حاشیه دهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و‌ نظام‌های پرداخت برگزار شد درباره بانکداری و خلق ارزش در جامعه پنج توضیح داد و گفت: با عبور از جامعه شکارچی، کشاورزی، صنعتی، به جامعه اطلاعاتی رسیدیم و در مرتبه بعدی در حال ورود به جامعه پنج به عنوان جامعه ابرهوشمند هستیم. جامعه‌ای که در آن هوش، جایگزین داده‌ها خواهد شد.

وی هوش را ابزاری برای داد و ستد ‌عنوان کرد که بانک‌ها می‌توانند در راستای هوشمندسازی در آن قدم بگذارند و گفت: در نتیجه حرکت به سمت جامعه پنج، شاهد دستاوردهایی مانند حل مسئله برای خلق ارزش در نظام بانکی خواهیم بود.

قشمی با اشاره به اینکه سه موج در تحول بانکداری در جامعه پنج تأثیرگذار خواهد بود توضیح داد: موج اول به تحول‌ کانال‌های سنتی ارتباط با مشتری می‌انجامد و کانال‌های جدید مانند دستگاه‌های ATM‌ و کارت‌خوان را در برمی‌گیرد. تعداد دستگاه‌های کارت‌خوان در کشور نشان می‌دهد که در این موج موفق عمل کردیم. موج دیگر تحول شبکه‌های اجتماعی و رایانش ابری است که ایران به دلایل سیاسی و اقتصادی به موج دوم ورود کامل نداشته و محدودیت‌‌ها باعث عدم موفقیت در این موج شده‌ است. موج سوم نیز خود را برای تطابق بانک با جامعه پنج آماده می‌کند؛ توجه به مشتری، شخصی‌سازی و سفارشی‌سازی نیازهای مشتری از اصلی‌ترین محورهای آن هستند.

دستیار اجرایی مرکز توسعه کسب‌وکار واحد بین‌الملل فناپ درباره خلق ارزش در صنعت بانکداری با توجه به حرکت به سمت جامعه پنج گفت: بانکداری هوشمند امروزه معماری ابری، شعب هوشمند، دیتا پلتفرم‌های داده، اکوسیستم باز و ترندهای 5G‌ را در بر‌می‌گیرد اما هوش بانکی به قدرت یادگیری، سازگاری، انعطاف‌پذیری، قضاوت درباره حوزه تصمیم‌گیری، پیش‌بینی، حل مسئله، استنتاج ‌و فهم دلالت دارد. به بیان دیگر بانکداری‌کردن هوشمندانه با بانکداری هوشمند متفاوت است ولی می‌تواند هدف تحقق هوشمندانه بانکداری هوشمند را دنبال کند.

به اعتقاد قشمی، این مفاهیم با هم فصل مشترک دارند و جدا نیستند، در واقع هوش مصنوعی این دو مفهوم را به هم نزدیکتر خواهد کرد یا به عبارتی دیگر بانکداری هوشمند با هوش بانکداری محقق می‌شود. در بانکداری هوشمند سرمایه‌گذاری‌ها صرف توسعه زیرساخت، تولید اپلیکیشن‌های موبایلی، به‌کارگیری زیرساخت ابری، احراز هویت هوشمند، کیف پول و پرداخت دیجیتال، توسعه اکوسیستم دیجیتال و ابزارهای این‌چنینی می‌شود. اما هوش بانکی در اثر بلوغ رخ می‌دهد ‌و در پی آن سرمایه‌گذاری در آموزش و فرهنگ‌سازی، مدیریت دانش و قواعد کسب‌وکار، جمع‌آوری داده‌های تاریخی، کشف روابط ناشناخته میان داده‌ها، تشخیص الگوی رفتاری، انبارداری داده‌ها، یادگیری ماشینی و عمیق، داده‌کاوی و شنود شبکه‌های اجتماعی ایجاد می‌شود.

وی با تأکید بر لزوم پیوند هوش بانکی و بانکداری هوشمند تصریح کرد: توسعه بانکداری هوشمند تقلیدی، مانند خرج‌کردن است اما در مقابل، توسعه برنامه‌ریزی‌شده بانکداری هوشمند به مثابه سرمایه‌گذاری و خلق ارزش خواهد بود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.