از مدیریت داده تا خدمات هوش مصنوعی در شرکت داتا هلدینگ تفتا

شرکت‌ "داتا" از شرکت‌های تازه تاسیس هلدینگ فناوری و نوآوری تجارت (تفتا) است. داتا در سال 1402 با هدف توسعه زیرساخت‌ها و تجزیه و تحلیل و مدیریت کلان داده‌های بانک تجارت و سایر بانک‌های کشور تأسیس شد.

داتا دارای یک تیم متخصص از استعدادها و فعالان در زمینه‌‎هایی مانند داده کاوی، امنیت داده، مدیریت داده، کلان داده و هوش مصنوعی (AI) است.

مأموریت داتا استفاده از آخرین فناوری‌ها برای ارائه خدمات و زیرساخت‌های مورد نیاز بانک‌ها با هدف مدیریت، تجزیه و تحلیل و استفاده از داده‌های کلان آنهاست.

ما در عصربانک برای آشنایی بیشتر با این شرکت تازه تاسیس و بررسی جایگاه آن در هلدینگ تفتا با علی گل‌زاده، مدیرعامل شرکت گفت‌وگویی انجام دادیم.

علی گل‌زاده با مدرک دکترای کامپیوتر، ١٨ سال سابقه فعاليت در حوزه IT، توسعه نرم­افزار و نوآوری دارد. در رزومه کاری او مدیر نوآوری تکنوتجارت و سایر پست‌های مدیریتی و اجرایی به چشم می‌خورد. او اکنون مدیرعامل شرکت “داتا” هشتمین شرکت از مجموعه شرکت‌های گروه هلدینگ فناوری و نوآوری بانک تجارت است.

مدیرعامل شرکت”داتا” در گفت‌وگو با “عصربانک” به تشریح اهداف شرکت متبوعش پرداخت و گفت: شرکت”داتا” در سال گذشته با ماموریت ارایه خدمات و توسعه محصول در زمینه مدیریت، امنیت و علوم داده و هوش مصنوعی در صنعت بانکداری و مالی تاسیس شد.

علی گل‌زاده افزود: “داتا” به عنوان یک شرکت Service Guardian ضمن رفع نیازهای بانک تجارت، به بررسی نیاز بازار هم می‌پردازد و در کنار تولیدکنندگان دیگر، راهکارهای خود را به بانک‌ها و سازمان‌های دیگر ارائه می‌کند.

تشریج فرایند پنج‌گانه “داتا”

او با بیان اینکه شرکت داتا در حوزه سیستم­‌ها و سامانه‌­های عملیاتی ورود نمی‌کند، گفت: داتا دارای پنج بخش است؛ “زیرساخت داده” که وظیفه تجمیع کردن و یکپارچگی داده‌­ها را بر عهده دارد که می‌توان زیرساخت کلان داده بانک تجارت را مهم‌ترین پروژه این بخش دانست. بخش دوم “تحلیل داده” است که خدمات BI و داده کاوی را انجام می‌دهد. بخش سوم “تولید سامانه‌­ها و خدمات داده محور” است که سامانه­‌های مدیریت ریسک، کشف تقلب، تخلف و پولشویی و اعتبارسنجی در زیرمجموعه این بخش قرار دارد. بخش چهارم مرتبط به “آموزش، مشاوره و استخراج فرایندهای داده‌ای بانک” است که پروژه حاکمیت داده در این بخش قراردارد و بخش آخر نیز “ارائه سرویس‌ها و خدمات هوش مصنوعی” است.

رویکرد غیرانحصاری شرکت”داتا” در ارائه خدمات

گل‌زاده با اشاره به رویکرد شرکت”داتا” در ارائه خدمات و تولید محصول گفت: رویکرد “داتا” در ارائه خدمات و تولید محصول، صرفا انحصاری برای بانک تجارت نیست، بلکه ارائه خدمات به سایر بانک‌ها و موسسات مالی در دستور کار ما قرار دارد.

مدیریت و تحلیل داده در سرویس‌های بانکی

مدیرعامل شرکت”داتا” به اهمیت نقش مدیریت و تحلیل داده در سرویس‌های بانکی اشاره کرد و اظهار داشت: مهمترین رکن در ارائه خدمات مدرن و دیجیتال در سرویس‌های بانکی، داشتن تحلیل صحیح از داده‌هاست؛ چرا که در دنیای مدرن امروزی که مدام در حال تغییر است ارائه خدمات دیجیتال یک مزیت رقابتی پایدار نیست و یک مجموعه می‌تواند با تحلیل داده‌ها این خدمت را پررنگ‌تر کند.

شرکت"داتا" هلدینگ تفتا

او در ادامه افزود: بانک‌های ایرانی در حوزه BI کارهای خوبی انجام داده‌­اند اما در حوزه تحلیل‌داده و داده‌کاوی جای فعالیت و کار دارند به همین دلیل شرکت داتا در بدو فعالیت در حوزه تحلیل‌داده و داده‌کاوی ورود کرد و در نظر داریم تحلیل داده کسب و کارهای مختلف صنعت بانکی و مالی را به صورت محصول ارائه کنیم.

اجرای پروژه کلان داده‌های بانک تجارت در “داتا”

گل‌زاده با بیان اینکه بانک تجارت از گستره مشتریان حقیقی و حقوقی برخوردار بوده و دارای دیتا‌های زیادی است، افزود: شرکت”داتا” می‌تواند در حوزه مدیریت، امنیت و تحلیل داده در کنار بانک تجارت باشد؛ همچنین این خدمات را می‌تواند به سایر بانک‌های بزرگ که حجم بالایی از دیتا را دارند ارائه نماید البته ارائه این خدمات به دلیل حجم بالای دیتا، نیازمند زیرساخت اولیه است در همین راستا پروژه پیاده سازی زیرساخت کلان داده‌ بانک تجارت رت آغاز کردیم.

اهمیت هوش مصنوعی در صنعت بانکی

مدیرعامل شرکت”داتا” به اهمیت هوش مصنوعی در فرایند داده‌کاوی اشاره کرد و گفت: دنیا همچنان با این دیدگاه که هوش مصنوعی به طور کامل جایگزین نیروی انسانی شود فاصله دارد اما خوشبختانه بازخورد هر پیشرفتی در زمینه هوش مصنوعی را در حوزه بانکداری می‌بینیم که نمونه آن احراز هویت آنلاین و به تبعه آن افتتاح حساب آنلاین و سایر خدمات غیرحضوری در بانک‌هاست.

گل‌زاده تصریح کرد: در حال حاضر برخی از سرویس­‌های هوش مصنوعی مانند چت‌بات­‌ها و یا مدل­‌های زبانی بزرگ (LLM) با سفارشی ساختن آن­ها در صنعت بانکی و مالی کاربرد زیادی دارند.

گل­زاده گفت: صنعت بانکی ایران با حجم زیادی از دیتا رو به روست که می‌توان نقش هوش مصنوعی را در آن پررنگ کرد؛ در واقع هوش مصنوعی در تحلیل رفتار مشتریان بانکی بسیار کمک کننده است و در صورت تجمیع دیتاهای مشتریان، می‌توان با استفاده از هوش مصنوعی سرویس‌های اختصاصی به کاربران ارائه داد.

مدیرعامل شرکت”داتا” به مهمترین پروژه‌های شرکت متبوعش با بانک تجارت اشاره کرد و گفت: دو پروژه ارزیابی بلوغ داده و حاکمیت داده از پروژ‌های بزرگ بانک تجارت هستند که با مدل‌های روز دنیا پیاده‌سازی شده است و از آنجایی که این بانک با حجم زیادی از دیتاهای مشتریان رو به روست این پروژه‌ها برای سایر بانک‌ها قابل اجرا است. همچنین همکاری با استارتاپ‌های فعال در زمینه هوش مصنوعی برای پیاده سازی پروژه‌های بانک تجارت از دیگر فعالیت‎های اخیر شرکت”داتا” است.

“داتا” جزء شرکت‌های نخست ایرانی در زمینه علوم داده

گل‌زاده با اشاره به چشم‌انداز شرکت”داتا” برای آینده گفت: با پتانسیل‌های موجود پیش‌بینی می‌شود شرکت”داتا” طی دو سال آینده جزء شرکت‌های نخست ایرانی در زمینه علوم داده و هوش مصنوعی در صنعت بانکی و مالی قرار گیرد.

او با بیان اینکه شرکت”داتا” در صدد توسعه نیروی انسانی برای سال آینده است، گفت: “داتا” اکنون با 30 نفر نیروی انسانی مشغول به فعالیت است که برای سال آینده این تعداد به 80 نفر افزایش پیدا خواهد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.