بیشترین افزایش سهم بازار آذر ماه در اختیار سپ
یکصد و یکمین گزارش شاپرک ویژه آذر ماه 1402 در حالی منتشر شد که شرکت پرداخت الکترونیک سامان توانست در هر سه ابزار پذیرش (کارتخوان، اینترنتی و موبایلی) روند صعودی داشته باشد؛ سپ در این زمینه یکهتاز بود چرا که تنها شرکت حوزه پرداخت بود که در این ماه توانست در هر سه ابزار رشد را تجربه کند. سپ در سهم مبلغ تراکنش ابزارهای کارتخوان، اینترنتی و موبایلی به ترتیب در آذر ماه نسبت به ماه قبل توانست به میزان 0.49، 0.27 و 0.37 درصد افزایش سهم داشته باشد. سپ همچنین با رشد 0.49 درصدی بیشترین تغییرات مثبت را در سهم بازار کل ابزاهای پرداخت را به نام خود ثبت کرد؛ سهم بازار این شرکت در پایان آذر ماه و بر اساس گزارش اخیر شاپرک به 19.06 درصد رسید.
شایان ذکر است که سپ در جدول مقایسه سهم هر شرکت فعال در حوزه پرداخت(PSP) از مبلغ تراکنشها به ازای هر سرویس منتشر شده در گزارش آذر ماه شاپرک توانست با رشد 0.51 درصدی در میزان سهم از مبلغ تراکنش خرید نیز بیشترین افزایش را تجربه کند.
این شرکت با کسب سهم 31.77 درصدی بیشترین سهم در ابزارهای تراکنشدار اینترنتی را در آذر ماه به خود اختصاص داد؛ سپ با سهم 52.67 درصدی از بازار ابزارهای پذیرش تراکنشدار موبایلی همچنان پیشتاز است.
شرکت پرداخت الکترونیک سامان(سپ)در شاخص اثربخشی مبلغ کارتخوان فروشگاهی فعال سیستمی و شاخص اثر بخشی مبلغ کارتخوان فروشگاهی تراکنشدار به ترتیب در گزارش آذرماه شاپرک اعداد 1.249 و 1.179 را کسب کرد. سپ همچون گذشته رقمی بالاتر از یک را در شاخص اثربخشی کسب کرد؛ دارا بودن عدد بالاتر از یک در شاخص اثربخشی مبلغ کارتخوان فروشگاهی به این معناست که جذب مجموع مبلغ تراکنشهای این شرکت روی کارتخوانها بیشتر از سهم تعداد کارتخوانهای آن از کل کارتخوانهای کشور بوده است. به بیان سادهتر یعنی نحوه توزیع کارتخوانهای فروشگاهی سپ به گونهای بوده که در جذب بیشتر مبلغ تراکنشها به نسبت سایر شرکتها موفقتر عمل کرده است.