نقش لندتک‌ها در اقتصاد تورمی ایران

صاحب نظر شبکه بانکی و پرداخت در مصاحبه با عصربانک به تشریح مزیت ورود لندتک‌ها به اقتصاد ایران پرداخت و گفت: لندتک‌ها از زمانی که جای خالی بانک مرکزی در کنترل طرف تقاضای بازار احساس شد به وجود آمد؛ در واقع لندتک‌ها به میدان آمدند تا فرایند تخصیص اعتبار و تسهیلات برای تقاضا از سوی اشخاص، شرکت‌ها و کسب و کارهای کوچک را تقویت کنند.

دکتر محمدرضا روشناس در گفت‌وگو با «عصربانک» با تشریح وضعیت فعلی اقتصاد ایران، گفت: مدل اقتصاد ایران هنوز نامشخص است و شاخصه‌های اقتصاد اسلامي در آن نمود نکرده؛ بخشی از اقتصاد ما از گذشته و با اقتباس از مکتب غربی و بازار آزاد است و ضعف‌های امروزی در این حیطه از همان مکتب غرب نشات می‌گیرد که به روش آنها این نقاط ضعف رفع نمی‌شود.

روشناس افزود: به عنوان نمونه بانك‌هاي مركزي در کشورهای غربی، بحران اقتصادی و تورم دوران کرونا را با سیاست انقباضي کنترل کردند و در زمان بيكاري به سمت اعمال روش‌های انبساطی مي‌روند، اما در ایران این مدل رعایت نمی‌شود و در دوران تورم مانند کشور ترکیه بجای اعمال سیاست‌های انقباضی در بازار رها شده، تورم بیشتری را شاهد هستیم.

این صاحب نظر شبکه بانکی و پرداخت با بیان اینکه اعمال سیاست‌های صحیح بانک مرکزی در شرایط تورمی کشور به عنوان حلقه مفقوده در کنترل طرف عرضه و تورم است، گفت: در اقتصاد متورم ایران، طرف عرضه قوی است اما برای تقویت تقاضا اگر به پول‌پاشی متوسل شویم دوباره محرکی برای تشدید تورم خواهد شد؛ بنابراین سیاست امروز بانک مرکزی، نشانی از حل مشکلات ندارد.

قابلیت لندتک‌ها در اقتصاد متورم ایران

روشناس با اشاره به ورود لندتک‌ها به اقتصاد ایران برای تعادل بخشی به بازار تقاضا گفت: لندتک‌ها با راه‌اندازی بسترآنلاین، موجب تسهیل ارتباط بین سرمایه‌داران، بانک‌ها و موسسات مالی با متقاضیان دریافت وام شدند و در صددند با تقویت قدرت خرید مردم، طرف تقاضا را در بازار به تعادل برسانند.

او به قابلیت لندتک‌ها در اقتصاد متورم ایران اشاره کرد و افزود: این راهکار از زمانی که جای خالی بانک مرکزی در کنترل طرف تقاضای بازار احساس شد به وجود آمد؛ در واقع لندتک‌ها به میدان آمدند تا فرایند تخصیص اعتبار و تسهیلات برای تقاضا از سوی اشخاص، شرکت‌ها و کسب و کارهای کوچک را تقویت کنند و این فرایند را از حالت سنتی و زمان بر به مسیری کوتاه، ساده و کاملا آنلاین تبدیل کنند.

این صاحب نظر، لندتک‌ها را حلقه واسطه میان تولیدکننده و ارائه‌دهنده محصول و خدمات و متقاضی اعتبار عنوان کرد و توضیح داد: اعطای اعتبار در كشورهاي غربي، برخلاف ايران به منظور تحریک تقاضا و به صورت اعتباری به بازار تزريق مي‌شود که به نفع توليدكننده و ارائه دهنده سرويس است كه بايد با توليد نوآورانه جذب اعتبار کنند؛ این در شرایطی است که در كشور ما بیش از95 درصد اعتبار به طور مستقیم به توليدكننده ارائه مي‌شود که این موضوع مانع پیشرفت سرویس، خدمت و محصول آنها می‌شود.

نقش لندتک‌ها در اقتصاد

احتمال خلق پول در لندتک‌ها صفر است

روشناس تصریح کرد: اکنون شرایط دریافت تسهیلات در لندتک‌ها مناسب است و گاهی بدون دریافت بهره بانکی به متقاضیان اعطا می‌شود هرچند مدل کسب وکاری آنها مشخص نیست و شاید این رویه با هزینه 30 درصدی هزینه شبکه برای آنها به صرفه نباشد اما احتمال نکول آن برای بانک‌ها بسیار پایین است.

او درباره شبهات ایجاد شده درباره مدل بیزینس لندتک‌ها و احتمال خلق پول در این شرایط گفت: فعالیت لندتک‌ها منجر به خلق پول نمی‌شود چرا که آنها به ارائه تسهیلات برای فروش اقساطی می‌پردازند و در این اکوسیستم اول مشتری خدمت و کالا خود را دریافت و سپس به صورت اقساطی هزینه آن را پرداخت میکند بنابراین در این بستر شفاف شبهه ای برای ایجاد خلق پول وجود ندارد.

چشم انداز آتی لندتک‌ها در ایران

روشناس به چشم انداز آتی لندتک‌ها در ایران با توجه به شرایط اقتصادی کشور گفت: لندتک‌ها با نحوه ارائه تسهیلات و فروش اقساطی خود آینده روشنی دارند و به نوعی جای کارت‌های اعتباری را گرفته‌اند در واقع همه بازیگران در این اکوسیستم منتفع هستند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.