انتشار کامل فهرست تسهیلات کلان بانک‌ها چه اهمیتی دارد؟

کارشناس اقتصادی گفت: تسهیلات کلان یکی از مهمترین عوامل افزایش نقدینگی، تخصیص جهت‌دار منابع مالی بانک‌ها و به هم‌ریختگی بازار‌های دارایی است.

مهدی میرزایی کارشناس اقتصادی گفت: تسهیلات کلان یکی از مهمترین عوامل افزایش نقدینگی، تخصیص جهت‌دار منابع مالی به نفع برخی افراد و بعضا به هم ریختگی بازار‌های دارایی است. به ویژه آن‌که بخش مهمی از معوقات بانکی هم ناشی از رفتار افرادی است که تسهیلات کلان دریافت کردند.

این کارشناس اقتصادی در خصوص انتشار فهرست تسهیلات کلان جاری و غیرجاری و مرتبط شبکه بانکی بر اساس قانون بودجه می‌گوید: هرچند انتشار این فهرست در ابتدای امر و به طور مستقیم، شاید نتواند برخی از مشکلات را حل کند، اما می تواند با شفاف‌تر کردن وضعیت برای کارشناسان اقتصادی و مطالبه‌گران جامعه، زمینه ارتقاء تحلیل‌ها و راهکار‌ها و افزایش کنش‌گری‌ها برای حل برخی معضلات مرتبط را فراهم آورد.

او افزود: اما در این شرایط، برخی بانک‌ها به قوانین انتشار پایبند نیستند و اطلاعات را منتشر نمی کنند. این موضوع از یک سو بیانگر عدم تمایل بانک مرکزی به استفاده از ابزار‌های در دسترس برای برخورد با بانک‌های متخلف است ، از سوی دیگر بیانگر رفتار قلدرمآبانه برخی بانک هاست که خودشان را بالاتر از قوانین و مقررات می‌بينند.

میرزایی گفت: بنظر می رسد باتوجه به وجود زمینه‌های قانونی، امکان ورود مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه به موضوع است تا بانک‌های متخلف از قانون تمکین کنند. اگر در این قبیل مسائل برخورد جدی صورت نگیرد، احتمالا منجر به قانون‌گریزی‌های گسترده‌تر خواهد شد.

منبع باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.