آمار بانک مرکزی و مرکز آمار گویا برآمده از دو کشور مختلف است

رئیس مرکز آمار گفت: قانونی که به منظور حذف موازی کاری تدوین شد، خود با نام بردن از بانک مرکزی تبدیل به مجوزی برای موازی کاری شده است.

عصر بانک؛به گزارش مهر، امیدعلی پارسا در مراسم ارائه نتایج پروژه تدوین و اجرای نظام جامع آماری، اظهار داشت: زیرساخت حکمرانی شایسته در جامعه امروز بعد از امنیت، تولید داده های آماری با کیفیت است.

 

رئیس مرکز آمار افزود: در غیر این صورت نه تنها برنامه ریزی های کلان بلکه تصمیم گیری های خرد بخش دولتی و غیردولتی شکل نمی‌گیرد.

 

وی ادامه داد: از سال 2010 به این سو، کشورها به سمت گذر از نظام سنتی پیش رفته اند اما ما تازه در سال 2018 در حال صحبت درباره این موضوع هستیم.

 

پارسا با بیان اینکه در نظام های سنتی، پرسشنامه های کاغذی، تبلت و اینترنت در اختیار مردم گذاشته می‌شود و مردم اطلاعات را به صورت خوداظهاری ثبت می‌کنند، گفت: این در حالی است که در نظام های پیشرفته، دستگاه های اجرایی در حین انجام وظایف، سامانه هایی دارند که ریزداده های مورد نیاز نظام آماری و برنامه ریزی کشور را تامین می کنند.

 

وی با بیان اینکه فراهم کردن این بستر در کشور ربطی به ترامپ و تحریم ندارد بلکه نیاز به آگاهی، عزم و اراده دارد، اظهار داشت: البته باید گفت که اطلاعات دریافتی قبل از رسیدن به دست کارشناسان مرکز آمار کدینگ می‌شوند و کارشناس اطلاعات و شناسه های هویتی افراد را نمی بینند.

 

پارسا با بیان اینکه باید قوانین در این راستا تغییر کند، افزود: قبل از تغییر قوانین سعی کردیم با بخشنامه معاون اول رییس جمهور کار را جلو ببریم.

 

رئیس مرکز آمار همچنین با اشاره به تفسیر و تحلیل آمارها گفت: گاهی تفسیرها به گونه ای است که پایین بودن سواد آماری را نشان می‌دهد و ما به جای اینکه سواد آماری را بالا ببریم به اعداد و ارقام شک می‌کنیم.

 

وی ادامه داد: تورم ماهانه و نقطه به نقطه زندگی مردم را نشان می‌دهد و تورم سالانه بیانگر عملکرد دولت است.

 

پارسا همچنین با اشاره به موازی کاری در کشور در رابطه با ارائه آمار گفت: قانون به طور مشخص مرکز آمار را مسئول ارائه آمار دانسته است اما همان قانون در جایی دیگر گفته که سایر دستگاه ها هم می توانند آمار ارائه دهند.

 

رئیس مرکز آمار تصریح کرد: قانونی که به منظور حذف موازی کاری است، خودش با نام بردن از بانک مرکزی، مجوزی برای موازی کاری شده است. این در حالی است که تنها در 12 کشور، بانک مرکزی رشد اقتصادی و در 5 کشور نرخ تورم را اعلام می‌کند.

 

این مقام مسئول تصریح کرد: زمانی که اطلاعات بانک مرکزی و مرکز آمار را در خصوص آمار کشور می‌بینیم، گمان می‌کنیم این آمار برای دو کشور مختلف است!

 

پارسا یادآور شد: به طور کلی ما خواستار «گذر از نظام سنتی آماری از طریق تغییر قانون و مقررات متناسب با این مساله» و «حذف موازی کاری» هستیم.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.