دیبارایان؛ مجری هفتاد درصد احراز هویت کشور
دیبارایان عضو گروه شرکتهای هلدینگ طرح و پردازش غدیر و ارائه کننده راهکارهای نرم افزاری و تجهیزات سخت افزاری است که در سال 1399 به طور تخصصی در حوزه هوش مصنوعی وارد شده است.
ما در عصربانک برای آشنایی بیشتر با دیبارایان و محصولات و خدمات این شرکت در حوزه احراز هویت و هوش مصنوعی با محمد صبری، مدیرعامل این شرکت گفتوگویی انجام دادیم.
محمد صبری دانشآموخته دکتری هوش مصنوعی و عضو هیات علمی دانشگاه است. در رزومه وی علاوه بر فعالیتهای آکادمیک، حضور به عنوان کارشناس، مشاور و مدیر پروژه تعداد زیادی از پروژههای ملی نظیر کارت هوشمند ملی و گذرگاه عمومی خدمات دولت به چشم میخورد.
راهکارهای دیبارایان در زمینه هوش مصنوعی
صبری در ابتدا به تشریح راهکارهای ارائه شده شرکت دیبارایان پرداخت و گفت: این شرکت درصدد رشد عمقی محصولات در زمینه هوش مصنوعی است.
صبری معتقد است تمام کسب و کارها و سازمانها نیازمند احراز هویت مشتریان با سطوح مختلف اطمینان هستند. راهکارهای یکپارچه دیبارایان برای مشتریان شامل احراز هویت مشتریان در داخل شعب فیزیکی یا دفاتر خدماتی، احراز هویت غیرمتمرکز از طریق کیوسکهای سلف سرویس یا دستگاههای پوز و احراز هویت دیجیتال مشتریان در بستر کانالهای غیر حضوری میباشد. سامانه آرشیو دیجیتال اسناد، مدیریت قرارداد و امضای دیجیتال، صدور سفته و برات الکترونیک و مدیریت صندوق امانات بانکی از جمله سایر محصولاتی است که بواسطه تکمیل سبد محصولات این شرکت در کنار محصول اصلی و استراتژیک آن یعنی سامانه شناسایی هویت چند بیومتریکی چهره، اثرانگشت و عنبیه ارایه شده است.
مزیتهای رقابتی دیبارایان
در خصوص مزیت رقابتی دیبارایان، صبری تاکید داشت: شرکت ما تجربه اجرای پروژههای عملیاتی در سطح ملی داشته که باعث شده شبکه ایی از بهترین متخصصان را جذب نماییم. به عنوان یک شرکت دانش بنیان و دانشگاه محور مهمترین دارایی و مزیت رقابتی شرکت ما نیروهای انسانی هستند. در سال گذشته ما صد در صد افزایش کمی نیروی انسانی داشتیم و سعی کردیم برنامه های متنوع در زمینه مدیریت منابع انسانی و جذب و نگهداشت طراحی کنیم. از جنبه محصول، در اسفند ماه امسال اجرای موفق تعداد 30 تراکنش احراز هویت و زنده سنجی موفق در یک ثانیه (TPS) بر روی ابر دیبارایان را تجربه کردیم که رکورد منحصر به فردی است.
وی فعالیت مستمر تحقیق و توسعه و استفاده از پیشرفتهترین تکنولوژیهای روز دنیا در حوزه هوش مصنوعی را از علل دستیابی به این موفقیت برشمرد.
احراز هویت متقن پیش نیاز گسترش خدمات و رشد فروش کسب و کارها است
صبری در ادامه گفت: پیش نیاز حرکت در راستای تحول دیجیتال و گسترش خدمات، احراز هویت متقن مشتریان میباشد. بسیاری از کسب و کارها برای احراز هویت به ارسال پیامک یکبار مصرف اکتفا میکنند و نیاز به سرویسهای احراز هویت با سطح اطمینان بالاتر همانند احراز هویت بیومتریکی مشتری یا احراز هویت مکانی آنها را دارند. توسعه یک محصول با کیفیت و امن در کنار رفع دغدغههای دریافت مجوزهای لازم برای دسترسی به سرویس احراز هویت متقن مشتریان باعث شده تا شرکتهای خصوصی کوچک، بانکها و سازمانهای بزرگ در کوتاهترین زمان و تحمیل حداقل پیچیدگی فنی بتوانند سامانههای خود را مجهز به احراز هویت در بالاترین سطح کنند.
طراحی محصول منطبق بر نیاز شبکه بانکی کشور
مدیرعامل دیبارایان با اشاره به بازار فروش محصولات شرکت اذعان داشت: در حال حاضر 18 بانک کشور معادل هفتاد درصد شبکه بانکی بطور مستقیم یا از طریق شرکای تجاری از محصولات دیبارایان استفاده میکنند. بانک قرض الحسنه مهر ایران به عنوان بانک پیشرو از سال 97 تاکنون اقدام به تامین و تجهیز دستگاههای چندکاره احراز هویت Combo300 و نرمافزار احراز هویت مبتنی بر اثر انگشت و کارت ملی هوشمند نموده و هم اکنون تمامی باجههای این بانک در سراسر کشور به این سرویس مجهز میباشند. بانکهای دیگری نظیر بانک پاسارگاد، سینا، ایران زمین، سرمایه، پست بانک و خاورمیانه نیز از جمله مشتریان ما هستند.
او افزود: راهکار احراز هویت غیرحضوری و امضای دیجیتال دیبارایان اولین بار در سال 1400 توسط بانک ملت مورد بهرهبرداری قرار گرفت و بعد از آن توسط بانک آینده، تجارت، پارسیان، خاورمیانه، شهر و چندین بانک دیگر و بسیاری از شرکتها نظیر دیجی پی و باجت مورد بهره برداری عملیاتی قرار گرفته است.
سامانه صدور سفته و برات الکترونیکی نیز در بانکهای پارسیان و شهر و سامانه مدیریت صندوق امانات بانکی نیز در بانکهای مسکن و سینا در حال استفاده میباشد.
دیبارایان از چشم انداز 5 ساله خود جلوتر است
صبری تصریح کرد: دیبارایان توانسته با توسعه بازار و رشد درآمدهای شرکت در مسیر اهداف تبیین شده به درستی حرکت نموده و با تحقق کامل اهداف عملیاتی سه سال گذشته از چشم انداز 5 ساله خود جلوتر باشد.
مدیرعامل دیبارایان به سایر پروژههای در حال اجرای این شرکت نیز اشاره نمود و افزود: یکی از بزرگترین پروژههای شرکت، توسعه و پشتیبانی سامانه صدور کارت ملی هوشمند سامانه ثبت احوال کشور است. این سامانه در بیش از 2500 نقطه در کشور در حال استفاده میباشد و به لحاظ تنوع تکنولوژیهای استفاده شده، پیچیدگیهای فنی منحصر به فردی را دارا است.
به گفته این فعال حوزه فناری اطلاعات، اجرای پروژه مشترک با یکی از اپراتورهای تلفن همراه و خودروسازان کشور، احراز هویت سامانه ثنا قوه قضاییه و ایرانسل، سازمان ثبت اسناد و املاک از جمله سایر پروژههای دیبارایان است.