داستان حذف اجباری کارت های بانکی

این روزها شاید درباره "پروژه کهربا" یا "تجمع کارت‌های بانکی" شنیده باشید. دراین میان عده ای به اشتباه این طور تعبیر کرده‌اند که گویی قرار است فیزیک کارت‌های بانکی جمع شود و جای خود را به طرحی عجیب و غریب بدهد که نه کسی از آن سر در میاورد و نه علاقه ای به آن دارد؟ اما واقعیت پروژه کهربای بانک مرکزی چیست؟ و آیا ارتباطی با حذف اجباری کارت های بانکی دارد؟

همه ماجرا از زمانی آغاز شد که بانک مرکزی در راستای حرکتی در مسیر استانداردهای جهانی و البته مطابق با استانداردهای داخلی، موضوع پرداخت های غیر تماسی منطبق بر استاندارد EMV را با عنوان پروژه کهربا مطرح کرد، پروژه ای که پرداخت‌های غیرتماسی از طریق دستگاه های POS را امکان‌پذیر می‌کند، ضرورت این امر اما وجود رابط یک اپلیکیشن با دستگاه های کارتخوان مجهز به ماژول NFC است.

فناوری NFC سال هاست که به عنوان یک فناوری قابل پذیرش درمیان مردم بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می گیرد.

NFC  یا همان ارتباطات میدان‌نزدیک، یک‌روش بی‌سیم برای انتقال داده‌ها در تلفن‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها و دیگر دستگاه‌ها است.  این فناوری، به اشتراک‌گذاری داده‌ها با دستگاه‌های دیگر به فاصله‌ای در حدود ده سانتی‌متر محدود می‌شود. به همین دلیل، فردی که با کیف پول موبایل خود از طریق NFC پرداخت انجام می‌دهد، باید دستگاه خود را نزدیک به دستگاه پوز خواننده‌ی NFC قرار دهد. شاید خیلی ها این فناوری را  به بلوتوث شبیه بدانند، با این تفاوت که در NFC نیازی به پیدا کردن دستگاه و همگام‌سازی دستی وجود ندارد. همچنین نسبت به بلوتوث از انرژی کم‌تری استفاده می‌کند و سرعت بالایی هم دارد.

فناوری های NFC به چند دلیل از اولویت های پرداخت در سایر کشورها به شمار میاید. نخست، پرداخت‌های سریع و آسان آن است. پرداخت‌های NFC معمولاً سریع‌تر از تراکنش‌های کارتی هستند و از انتظار کم‌تری برخوردارند. نکته دیگر امنیت بالای آن است و اینکه امکان پذیرش پرداخت از طریق کیف‌پولِ ‌همراه را فراهم می‌کند.

در مجموع ، فناوری NFC در پرداخت‌ها به دلیل سرعت، امنیت و راحتیِ استفاده، جایگاه مهمی دارد. این فناوری به تدریج در سراسر جهان در حال گسترش است و احتمالاً در آینده، دیگر نیازی به حمل کیف پول‌های فیزیکی و کارت‌های بانکی نیست و مردم فقط از تلفن‌های هوشمند خود برای پرداخت استفاده خواهند کرد. بنابراین آنچه که این روزها در باره حذف کارت فیزیکی در کشور از آن سخن گفته می شود نه به معنای اجبار دراین امر،  بلکه به فرایندی که می تواند جایگزین کارت بوده و موضوع پرداخت روی کارت‌خوان را تسهیل نماید مربوط است.

دراین میان نخستین اپلیکیشن مالی که موفق به انجام عملیات از طریق پرداخت NFC منطبق بر استاندارد EMV شده است و البته خواسته ها و استانداردهای داخلی کهربا را فراهم ساخته، اپلیکیشن پات لایف ایران کیش است. اپلیکیشنی که هم اکنون می‌تواند دستگاه های کارت‌خوان  7 بانک کشور که مجهز به ماژول nfc هستند و البته شرایط مورد نظر پرداخت غیر تماسی دارند را برای اینگونه پرداخت ها فراهم سازد.

آیا کارت‌های بانکی حذف می‌شود ؟

واقعیت این است که شما با وجود اپلیکیشن پات لایف، نیازی به حمل کارت های فیزیکی خود ندارید، بلکه تمامی کارت های بانکی خود را می توانید در این نرم افزار ذخیره کنید و دیگر بدون نیاز به حمل آنها با نزدیک کردن گوشی همراه خود -که کارت های بانکیتان را در خود ذخیره کرده است -به یک دستگاه کارت‌خوان، پرداخت خود را انجام دهید. با این روش دیگر نه تنها نیازی به حمل کارت و گفتن بلند رمز ندارید بلکه از پرداختی امن تر و با سرعت بیشتر بهره می‌برید.

اما قاعدتا امکان تجمیع کارت های بانکی شما یا عدم نیاز به حمل آنها به این معنا نیست که قرار است فیزیک کارت بانکی را حذف کنند یا اجباری دراین امر بر مردم تحمیل شود. بلکه شما می‌توانید کارت های بانکی را همچنان داشته باشید اما از تکنولوژی کهربا که این روزها در اپلیکیشن پات لایف برای استفاده عموم مردم در اختیار می‌باشد نیز بهره ببرید و اساسا به این نتیجه برسید که دیگر نیازی به حمل و نقل این کارت ها و یا قراردادن همه آن‌ها در یک کیف پول که ممکن است هر آن گم شود و یا به سرقت برود، ندارید.

/ایران کیش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.