ده دلیل اهمیت لندتک برای بانک ها و مؤسسات مالی

درآمد جهانی تخمینی لندتک‌ها بین سال‌های 2022 تا 2028 سالانه 15 درصد رشد خواهد داشت که این رشد از نرخ رشد کلی صنعت بانکداری 6 درصد بیشتر است و به معنای افزایش بالقوه 300 درصدی درآمد لندتک‌ها طی 5 سال خواهد بود. این افزایش نشان‌دهنده یک تغییر مهم در نحوه ارائه و دریافت خدمات مالی است.

لندتک مخفف عبارت lending technology به‌معنای وام‌‌دهی فناورانه یا فناوری وام‌دهی است. لندتک از جهات مختلفی اهمیت دارد که تجارب شخصی سازی وام، تصمیم‌گیری سریع،  ساده‌سازی فرایند وام و دسترسی دقیق به امتیازات اعتباری از جمله مهم‌ترین آنهاست.

10 دلیل اهمیت لندتک

در این مقاله به 10 دلیل اهمیت لندتک برای بانک‌ها، مؤسسات مالی و دنیای پرشتاب فین‌تک می‌پردازیم. لندتک یکی از فناوری‌های نوآورانه در زمینه خدمات مالی است که چگونگی این روند رشد سریع را می‌توان در 10 دلیل زیر جستجو کرد.

1.دسترسی همگانی به اعتبارات

در نظام بانکداری سنتی، بعضی از افراد به‌طور ناخواسته از حوزه خدمات بانکی حذف می‌شوند. اما لندتک‌ با ایجاد نوآوری، فرصت‌های جدیدی خلق می‌کند که اغلب از طریق اپلیکیشن‌های تلفن همراه یا به‌‌شکل آنلاین اجرا می‌شود. بنابراین، افراد ساکن در مناطق دورافتاده یا محروم نیز می‌توانند به خدمات مالی دسترسی پیدا کنند.

لندتک طیف وسیع‌تری از خدمات و فراتر از امتیازدهی اعتباری سنتی ارائه می‌دهد. در واقع، لندتک از منابع اطلاعات جایگزین مانند رفتار متقاضی در فضای آنلاین، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و حتی پرداخت خدمات عمومی بهره‌گیری می‌کند و به‌راحتی می‌تواند اعتبار فرد را ارزیابی کند.

به‌علاوه، لندتک با استفاده از وام‌های خُرد اثربخشی ایجاد می‌کند چراکه وام‌های خُرد به‌دلیل تاثیر مطلوب در راه‌اندازی کسب‌وکار، پرداخت شهریه تحصیل یا پوشش هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده نقش بسیار کمک‌کننده‌ای برای مردم دارند. این نوع از وام‌ها پاسخگوی مشکلات مالی بدون نیاز به مبالغ هنگفت هستند.

2.تسهیل فرایند دریافت وام

روند اداری، کاغذبازی و انتظار طولانی مهم‌ترین چالش‌های دریافت وام در سیستم سنتی بانکی است. معمولا این فرایند، زمان‌بر است و پس از مراجعات متعدد به بانک به نتیجه می‌رسید. اما لندتک روند را با استفاده از دیجیتالی‌کردن همه فرایندها تغییر داده‌است.

از طریق لندتک می‌توان به‌راحتی درخواست وام را از طریق رایانه یا تلفن هوشمند ثبت کرد. این فرایند بدون نیاز به مراحل اداری و انتظار طولانی صرفا از طریق آنلاین انجام می‌شود. اتوماسیون و هوش مصنوعی نیز در تصمیم‌گیری‌های سریع‌تر و دقیق‌تر کاربرد دارد.

تصور تجزیه و تحلیل داده‌های مالی درخواست‌دهنده در مدت زمان کوتاه واقعا شگفت‌انگیز است که به‌عبارتی می‌توان آن را قدرت لندتک دانست. این تکنولوژی موجب تسهیل در ارائه خدمات است و از این طریق بدون نیاز به مراجعه متعدد به بانک می‌توان در زمان بسیار کوتاه از نتیجه آن مطلع شد.

3.مدیریت پیشرفته ریسک و تشخیص تقلب

لندتک به‌طور کامل مبتنی بر بیگ دیتا طراحی شده‌است. این سیستم با تجزیه و تحلیل گسترده داده‌ها، زمینه‌های ریسک مرتبط با درخواست وام را پیش‌بینی می‌کند. این اطلاعات می‌تواند تحت‌تاثیر سوابق مالی، الگوی هزینه‌ها و حتی رفتارهای فرد در فضای مجازی باشد.

بدین‌ترتیب مجموعه‌ای از بارزترین و مهم‌ترین ریسک‌ها در مورد هر متقاضی وام مشخص می‌شود. به‌علاوه، در این سیستم امتیازدهی اعتبار به‌کمک آنالیزهای پیشرفته و یادگیری صورت می‌گیرد که به‌معنای ارزیابی دقیق‌تر اعتبار فرد است.

بهبود امتیازدهی اعتباری نه‌تنها برای وام‌دهندگان بلکه برای وام‌گیرندگان نیز مفید است. ریسک نکول یا ریسک اعتباری را برای وام‌دهندگان به حداقل می‌رساند و بدین‌ترتیب آنها می‌توانند تصمیمات آگاهانه‌تری برای اعطای وام بگیرند. وام‌گیرندگان نیز با نرخ‌های سود و بهترین شرایط مرتبط با وام آشنا می‌شوند. البته در مقیاس وسیع‌تر، چنین پیشرفت‌هایی در اعطای وام به مدیریت ریسک در اکوسیستم وام‌دهی باثابت‌تر کمک می‌کند.

4.وام‌دهی شخصی‌سازی شده با رویکرد مشتری‌محور

پلتفرم‌های لندتک در دنیا یک رویکرد مشابه را برای همه اجرا نمی‌کنند. در این فناوری وضعیت مالی هر فرد، اهداف و نیازهای وی موردارزیابی قرار می‌گیرد. در نتیجه، پیشنهادهای وام بر اساس توانایی متقاضی ارائه می‌شود.

5.افزایش کارایی

در سال 2021، بازار جهانی لندتک 8 میلیارد دلار برآورد شد و به‌نظر می‌رسد تا سال 2031، به 9/61 میلیارد دلار برسد.

لندتک به‌کمک تکنولوژی پیشرفته می‌تواند فرایندهای دستی و زمان‌بر را حذف کند و به این ترتیب، نیاز به مداخله انسانی نیز کمتر می‌شود. همچنین لندتک می‌تواند فرایندهای تایید وام را تسریع کند و با ساده‌کردن روند کار، هزینه‌های عملیاتی را کاهش می‌دهد.

از آنجا که لندتک مبتنی بر بستر ابری است، اطلاعات را ذخیره و عملیات را در بستر پردازش ابری اجرا می‌کند.  بنابراین، اطلاعات در هر زمان و در هر مکان قابل‌ دسترسی خواهدبود. همچنین لندتک انعطاف‌پذیری را افزایش داده و به‌علاوه، نیاز به زیرساخت‌‌های گران‌قیمت را کاهش می‌‌دهد.

6.ارزیابی اطلاعات دقیق مشتری به‌کمک هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین(ML)

در زمان بررسی تاریخچه مالی وام‌گیرنده، لندتک همانند یک نیروی هوشمند عمل می‌کند. در واقع تنها به معیارهای سنتی مانند امتیازات اعتباری و درآمد توجه نمی‌شود بلکه هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی نیز برای بررسی دقیق می‌توان مورداستفاده قرار بگیرند.

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی اطلاعات مربوط به متقاضی وام را تجزیه و تحلیل می‌کنند. بدین‌ترتیب، لندتک به‌راحتی تصویری دقیق از وضعیت مالی را با سطح دقت 98 درصد ارائه می‌دهد.

شناخت و انطباق با الگوهای نوین فعالیت‌های جعلی در لندتک بسیار اهمیت دارد. بنابراین، به‌طور مداوم از الگوریتم‌های یادگیری ماشین استفاده می‌شود. این الگوریتم‌ها می‌توانند ناهنجاری‌ها را شناسایی کرده و برنامه‌های جعلی را بلافاصله علامت‌گذاری کنند.

به‌عنوان مثال، اگربرنامه‌ای وجود داشته‌باشد که با رفتار معمول وام‌گیرنده مطابقت ندارد یا بعضی از داده‌ها مشکوک به‌نظر برسد، یادگیری ماشین به‌سرعت علامت هشدار را نشان می‌دهد. بدین‌ترتیب لندتک می‌تواند تقلب را پیش‌بینی کند.

7.دسترسی به آنالیزهای پیشرفته

قابلیت لندتک در فرایند وام همانند مغز هوشمند است و با آنالیزهای پیشرفته به وام‌دهنده در تصمیم‌گیری آگاهانه کمک می‌کند. لندتک ابزارهای پیگیری درخواست‌های وام را به طور هفتگی، ماهانه، فصلی و حتی سالانه ارائه می‌دهد. بدین‌ترتیب، مؤسسات وام می‌توانند مهم‌‌ترین بازه‌های زمانی نیاز مردم به وام را بشناسند.

به‌علاوه، آنالیزها به بررسی دقیق شرایط متقاضی وام می‌پردازند و موقعیت مکانی، امتیازات اعتباری و سایر جزئیات لحاظ می‌شود. با توجه به این داده‌های تحلیلی، وام‌دهندگان می‌توانند شناخت بهتری نسبت به متقاضیان وام داشته‌باشند.

از طرفی این آنالیزها  در پیش‌بینی راجع‌ به عوامل مختلف تاثیرگذار بر اعطای وام نیز نقش دارند و بدین‌ترتیب، تشخیص مشکل در بازپرداخت وام امکان‌پذیر خواهدبود. شناخت چنین اطلاعاتی بسیار مهم است زیرا به وام‌دهندگان در مورد تسهیل در اعطای وام یا سختگیری بیشتر به‌منظور جلوگیری از خطرات احتمالی کمک می‌کند.

8.حذف کاغذبازی در فرایندهای سنتی

لندتک فرایندهای اداری زمان‌بر در بررسی اسناد و مدارک را حذف می کند. در حال‌حاضر دیگر نیازی به صرف زمان طولانی برای تکمیل فرم‌های مختلف و مراجعات حضوری متعدد برای پیگیری درخواست وام نیست زیرا اطلاعات را می‌توان به‌شکل آنلاین در زمان بسیار کوتاهی جمع‌آوری کرد.

لندتک با دفاتر اعتباری و سایر بانک‌ها همگام می‌شود تا تمام اطلاعاتی را که ارسال کرده‌اید بررسی کند. این کار یک دستیار فوق العاده هوشمند است که همه چیز را برای شما دوبار بررسی می کند.

از آنجا که هیچ بی‌نظمی کاغذی وجود ندارد، صرفه‌جویی بالایی در زمان شکل می‌‌گیرد. البته مهم‌تر اینکه به‌کمک الگوریتم‌های هوشمند و هوش مصنوعی می‌توان ریسک درخواست وام را نیز تشخیص داد و از همین‌رو فرد می‌تواند فرایند مطمئن‌تری را تجربه کند.

9.قابلیت دسترسی از ابزارهای مختلف

بهره‌گیری از لندتک به‌کمک رایانه و تلفن هوشمند شرایطی همانند همراه‌داشتن بانک را ایجاد می‌کند. در زمان احساس نیاز به دریافت وام می‌توان به‌راحتی از این قابلیت استفاده کرد و در کوتاه‌ترین زمان فرایند وام را ثبت کرد. درست شبیه ثبت سفارش غذا با چند کلیک ساده!

حتی اگر درخواست وام از طریق رایانه ثبت شود و در ادامه فرد تصمیم به پیگیری درخواست با تلفن همراه داشته‌باشد نیز محدودیتی وجود ندارد. درخواست وام تا تایید آن از طریق لندتک به‌سادگی ارسال عکس در شبکه‌های اجتماعی است.

امروز می‌توان چنین روش درخواست وام را یک بازی جذاب دانست اما اگر این فرایند به‌سرعت و سهولت انجام نشود، ممکن است متقاضیان به وام‌دهندگان دیگری مراجعه نمایند. به همین‌دلیل است که سهم لندتک در بازار جهانی روند رو به گسترش دارد.

10.سرعت در تصمیم‌گیری

یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های لندتک، سرعت در پردازش درخواست وام است. هنگامی که فایل‌های موردنیاز از طریق اپلیکیشن دیجیتال ارسال می‌شود، مجموعه این فرایند نیز سرعت پیدا می‌کند. این قابلیت یکی از دلایل اصلی 2/23 درصد نرخ رشد مرکب سالانه لندتک طی سال‌های 2022 تا 2031 است.

در پشت پرده عملکرد لندتک، مجموعه‌ای موسوم به گردش کار وجود دارد. این مجموعه، فرایند پذیره‌نویسی را هدایت کرده و سیستم در کمتر از یک دقیقه، جزئیات برنامه را بررسی می‌کند و صحت همه موارد را تشخیص می‌دهد. پلتفرم‌های لندتک از تماس‌های خودکار استفاده می‌کنند تا به منابع جایگزین داده‌ اعتباری دسترسی داشته‌باشند.

البته سرعت این فرایند در چنین حدی متوقف نمی‌شود. سرعت لندتک به‌حدی بالاست که معمولا می‌تواند به درخواست متقاضی در عرض چند ثانیه پاسخ دهد و پیشنهاد قرارداد الکترونیکی از طریق ایمیل فورا ارسال می‌گردد که به‌کمک امضای دیجیتال می‌توان بلافاصله قرارداد را تایید کرد. در واقع باید گفت که از طریق لندتک می‌توان تصمیم‌های مالی را در حد گفتن «وام تایید شد» به سرانجام رساند.

دلیل اهمیت لندتک

و کلام پایانی…

مجموعه دلایل ذکرشده نشان می‌دهد که لندتک یک کاتالیزور یا تسهیل‌‌گر در تحول مالی است. این دلایل بیانگر تغییرشکل صنعت وام توسط لندتک است که می‌تواند ارائه‌دهنده اعطای وام سریع و مؤثر باشد. به‌عبارتی، لندتک با نیازهای متقاضی وام در دنیای مدرن همخوانی دارد.

اهمیت لندتک فقط محدود به دنیای فناوری نیست؛ بلکه به صنعت مالی و توانمندسازی نفوذ پیدا کرده و درحال‌ گسترش است. بی‌تردید لندتک بخش اجتناب‌ناپذیر و ضروری در آینده بانکداری و وام‌دهی خواهدبود.

منبع: https://polygontechnology.io/ /

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.