نقش برند کارفرمایی در جذب و نگهداشت سرمایه انسانی سداد

مرتضی صابر در مصاحبه با عصربانک گفت: اقدامات موثر در حوزه برند کارفرمایی فقط به افزایش حقوق و دستمزد محدود نمی‌شود و سایر اقدامات از قبیل طراحی و پیاده سازی کمپین برای وقایع برجسته شرکت، برجسته سازی آنبردینگ و آفبردینگ کارکنان جدید، ثبت تجربیات کارکنان در سایت های مرتبط و وبلاگ ها، افزایش دنبال کننده‌های شرکت در شبکه‌های اجتماعی و... می تواند در بهبود برند کارفرمایی و در نتیجه جذب و نگهداشت کارکنان حائز اهمیت باشد.

گرچه دنیای امروز دنیای دیجیتال است و بسیاری از فرایندهای اداری و مالی به‌کمک ابزارها و پلتفرم‌ها انجام می‌شود اما نباید فراموش کرد که افراد متخصص و متبحر پشتوانه ارتقای چنین خدماتی هستند. در واقع، اهمیت حضور نیروهای خُبره تاحدی است که در حال‌حاضر از منابع انسانی تحت‌عنوان «سرمایه انسانی»‌ یاد می‌شود. این تاثیر به‌خصوص در شرکت‌های با محوریت IT بارزتر است و توجه به راهکارهای جذب و نگهداشت نیروهای کارآمد موجب ارتقای عملکرد شرکت خواهد بود.

اهمیت پرداختن به سرمایه انسانی ما را بر آن داشت تا با مرتضی صابر، مدیر سرمایه‌ انسانی داده‌ورزی سداد به گفتگو بنشینیم و با چالش‌های این حوزه و راهکارهای سرمایه انسانی این شرکت بیشتر آشنا شویم.

وی که کارشناسی مدیریت صنعتی خوانده و 27 سال سابقه فعالیت در زمینه‌های مالی و اداری دارد، از سال 94 فعالیت خود در زمینه سرمایه انسانی را با حضور در شرکت پرداخت الکترونیک سداد به‌عنوان مدیر سرمایه انسانی آغاز کرد، سپس در شرکت ارتباط فردا و شرکت ایران‌کیش مشغول به فعالیت شد و اکنون مدیر سرمایه انسانی داده‌ورزی سداد است.

آماری از کارکنان داده‌ورزی سداد

مدیر سرمایه انسانی داده‌ورزی سداد در ابتدا به ارائه آمار در مجموعه داده ورزی سداد پرداخت و گفت: در شرکت داده‌ورزی سداد 334 خانم و 629 آقا مشغول به فعالیت هستند و از 963 پرسنل مجموعه، 20 نفر دارای مدرک دکترا، 299کارشناسی‌ارشد، 494 کارشناسی، 48 فوق‌دیپلم، 86 نفر دیپلم هستند که نوع استخدام آنها، قرارداد مدت‌معین است و همچنین تعدادی مشاور نیز به‌شکل ساعتی همکاری دارند.

وی افزود: در این شرکت نیروهای جوان از 18 سال تا کارکنان باتجربه بالای 55 سال حضور دارند و بیشترین بازه سنی مربوط به 36 تا 45 سال با 482 نفر است. از نظر دسته‌بندی  35 نفر در بازه سنی 18  تا 25 سال، 326 نفر در بازه سنی 26 تا 35 سال، 103 نفر در بازه 46 تا 55 سال و  17 نفر بالای 55 سال مشغول فعالیت هستند.

جذب و نگهداشت پرسنل بخش IT مهم‌‌ترین چالش سرمایه انسانی است

مدیر سرمایه‌ انسانی داده‌ورزی سداد مهم‌ترین چالش شرکت را چنین مطرح کرد:‌ طی دهه اخیر، شرکت‌ها و سازمان‌ها با چالش سرمایه انسانی مواجه هستند و جذب و نگهداشت پرسنل به‌خصوص نیروهای فنی بخش IT مهم‌ترین چالش شرکت داده‌ورزی سداد بوده است.

وی ادامه داد:‌ مهاجرت نیروهای متخصص معضل جدی جامعه است و در این شرایط برای جذب پرسنل نیاز به پیشنهاد مبالغ بالا است زیرا در غیر این‌صورت شرکت‌های رقیب به‌خصوص شرکت‌های خصوصی برگ برنده جذب نیرو را خواهند داشت.

صابر خاطرنشان کرد: شرکت داده‌ورزی سداد در مقایسه با بازار جایگاه مطلوبی دارد اما در شرایطی مانند افزایش پروژه‌های بانک نیاز به جذب نیروهای متخصص بیشتر است و پیشنهادهای  مالی قابل‌توجه از طرف شرکت‌های رقیب توانسته زمینه جذب و نگهداشت نیرو را با چالش روبرو کند.

نگهداشت سرمایه انسانی سداد

نقش برند کارفرمایی در جذب و نگهداشت

به گفته مرتضی صابر، مدیرسرمایه انسانی سداد مفهوم برند کارفرمایی مرتبط به تجربه کارکنان و افراد خارج از سازمان است. خلق تجربیات خوب می‌تواند در جذب و نگهداشت پرسنل متخصص بسیار اثرگذار باشد و همین تجربه از طریق کارکنان بعنوان سفیران سازمان به افراد خارج از سازمان انتقال یابد.  اقدامات موثر در حوزه برند کارفرمایی فقط به افزایش حقوق و دستمزد محدود نمی‌شود و سایر اقدامات از قبیل طراحی و پیاده سازی کمپین برای وقایع برجسته شرکت، برجسته سازی آنبردینگ و آفبردینگ کارکنان جدید، ثبت تجربیات کارکنان در سایت های مرتبط و وبلاگ ها، افزایش دنبال کننده‌های شرکت در شبکه‌های اجتماعی و… می تواند در بهبود برند کارفرمایی و در نتیجه جذب و نگهداشت کارکنان حائز اهمیت ­باشد.

درجه‌بندی حقوق و دستمزد راهکار مؤثر حفظ سرمایه انسانی است

صابر جداشدن بعضی نیروهای متخصص را جزء اتفاقات ناخوشایند دوره فعالیت خود دانست و گفت:‌ مسائل مالی مهم‌ترین عامل جداشدن نیرو است اما شرکت نیز محدودیت‌هایی دارد و در چارچوب قوانین می‌تواند افزایش حقوق و مزایا را داشته‌باشد.

وی در مورد راهکارهای مؤثر حفظ سرمایه انسانی اظهار داشت: در حال‌حاضر پیشنهادهای مالی مطلوب یکی از عواملی است که گاه موجب خروج بسیاری از نیروهای متخصص از یک شرکت یا سازمان می‌شود اما اگر سطح حقوق و دستمزد یکسان باشد، وفاداری به فعالیت در هر مجموعه افزایش می‌‌‌یابد و توجه به بهبود عملکرد برای ارتقاء رتبه شغلی و در نتیجه آن افزایش حقوق و دستمزد بیشتر موردتوجه است که تحقق این مسئله نیاز به فرهنگ‌سازی و هماهنگی از طرف همه سازمان‌های ذیربط دارد زیرا در غیر این‌صورت نظام سرمایه‌داری مانع از ثبات فعالیت‌ شرکت‌ها از نظر سرمایه انسانی خواهد بود.

توصیه به نیروهای تازه وارد

مدیر سرمایه انسانی داده‌ورزی سداد در ادامه به اهمیت مهارت‌آموزی نیز اشاره کرد و گفت:‌ مهم‌‌ترین توصیه به فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف دانشگاهی این است که بدون توقع غیرمنطقی در وهله اول به کسب تجربه بیاندیشند.

وی افزود:‌ یکی از مهم‌ترین معضلات جدی جامعه مدرک‌گرایی و بی‌توجهی به مهارت است اما در حال‌حاضر برخی از مؤسسات دوره‌های مهارت‌آموزی بسیار مفیدی ارائه می‌‌دهند که نقش مؤثری در جذب افراد در شرکت‌های معتبر دارد.

بازبینی ساختار سازمانی و افزایش انگیزه کارکنان اساس عملکرد سال جاری است

مدیر سرمایه‌ انسانی داده‌ورزی سداد به برنامه‌های پیش‌رو اشاره کرد و گفت: بازبینی ساختار سازمانی و تجزیه و تحلیل مشاغل، اولین برنامه مدنظر شرکت در زمینه سرمایه انسانی است.

وی افزود:‌ طراحی و استقرار سامانه مدیریت عملکرد کارکنان از سال گذشته در دستور کار است و همچنان به‌طور جدی دنبال می‌شود.

صابر خاطرنشان کرد:‌ نظام جامع جبران خدمات کارکنان برمبنای مدل 4P دیگر برنامه سال جاری است که به سازمان کمک می‌کند تا درجه‌بندی در اشل حقوقی براساس چهار عامل تعیین کننده شامل شغل، شخص، عملکرد و عضویت شکل گرفته و خدمات بهینه را در پی داشته باشد و بدین‌ترتیب می‌توان از این مدل برای دریافت مجوز موضوع ماده 49 قانون کار استفاده کرد زیرا براساس  این ماده قانونی، همه شرکت‌های دارای بیش از 50 پرسنل باید طبقه‌بندی مشاغل داشته‌باشند.

وی در مورد دیگر برنامه‌های شرکت گفت: بازنگری آئین‌نامه آموزش، طراحی دوره‌های آموزشی گیمیفیکیشن یا بازی‌وارسازی و سازماندهی درگاه‌های اطلاع‌رسانی، توسعه اماکن رفاهی افزون بر ویلاهای شهرهای شمالی و کیش و فضاهای ورزشی و طراحی مسابقات ورزشی به‌‌منظور افزایش روحیه و نشاط کارکنان، اجرای فرم‌های استخدام و قراردهای الکترونیکی به‌‌منظور چابکی در تجدید قراردادها،‌ اجرای طرح جامع نظام سلامت کارکنان و پرونده سلامت پرسنل با هدف بررسی سلامت در دوره‌های شش ماهه یا سالانه و بهبود نظام انتقادات و پیشنهادات در راستای ارتقای خدمات از جمله دیگر برنامه‌هایی است که در سال جاری با جدیت پیگیری می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.