پرداخت غیرتماسی NFC در ایران کیش

علیرضا موسوی، مدیرعامل ایران کیش در مصاحبه با عصربانک به علل تاخیر حدود ده ساله عملیاتی‌شدن پرداخت غیرتماسی NFC اشاره کرد و گفت: عملیاتی‌شدن این راهکار نیاز به فراهم‌آمدن زیرساخت‌ دارد. رونمایی‌های متعدد گذشته صرفا جنبه نمادین داشت و در چرخه پرداخت مؤثر نبود ولی در حال‌حاضر این روش پرداخت کاملا عملیاتی شده‌است.

شرکت «کارت اعتباری ایران کیش» با هدف ارائه خدمات پرداخت و اعتباری در سال 1382 آغاز به کار کرد و در حال حاضر به عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ هلدینگ تفتای بانک تجارت در حوزه خدمات پرداخت الکترونیک، ارائه زیرساخت‌ و ابزارهای پرداخت و همچنین ارائه انواع راهکارهای پرداخت و اعتبار، فعالیت می‌کند.

این شرکت پرداخت در سال‌های اخیر همواره یکی از شرکت‌های برتر ارائه‌دهنده خدمات پرداخت در ایران بوده و یکی از بزرگترین شبکه‌های کارت‌خوان در کشور را در اختیار دارد.

شرکت «ایران‌کیش» علاوه بر خدمات معمول شبکه پرداخت، در حوزه خدمات دیجیتال و فین‌تک، محصولاتی همچون ریال دیجیتال، بازارچه تجارت، صنعت‌یار و کالابرگ الکترونیکی و  پرداخت غیرتماسی از طریق NFC و ریال دیجیتال بر روی اپلیکیشن پات لایف را ارایه کرده است.

رونمایی پرداخت غیرتماسی NFC توسط «ایران کیش» ما را بر آن داشت تا با علیرضا موسوی، مدیرعامل «ایران کیش» درباره راهکارهای جدید و نقش شرکت در هلدینگ  تفتا گفت‌وگویی انجام دهیم.

مسئولیت پرداخت بانک تجارت بر عهده «ایران کیش» است

موسوی در ابتدا به نقش «ایران کیش» در هلدینگ «تفتا» پرداخت و گفت: هلدینگ فناوری بانک تجارت (تفتا) نقش‌های متعددی دارد و حوزه‌های مختلفی را پوشش می‌دهد و یکی از حوزه‌های مهم آن، صنعت پرداخت است  که مسئولیت آن به شرکت «ایران کیش» واگذار شده‌است.

وی افزود: «ایران کیش» یکی از شرکت‌های قدیمی پرداخت است و خدمات مربوط به ابزار کارتخوان ، درگاه پرداخت، اپلیکیشن موبایلی و محصولات اعتباری مربوط به پذیرنده و زنجیره تامین توسط شرکت کارت اعتباری «ایران کیش» ارائه می‌شود.

پرداخت غیرتماسی NFC به‌زودی عملیاتی می‌شود

موسوی در مورد محصولات و خدمات «ایران کیش» گفت: تی بی پلاس، به عنوان محصول اعتباری زنجیره تامین که ماحصل همکاری مشترک بانک تجارت و  ایران کیش می باشد یکی از اقدامات مهم سال گذشته محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دیگر پروژه مهم سال گذشته در «ایران کیش»، یعنی پرداخت غیرتماسی NFC  که از مدت‌‌ها پیش مطرح شده بود، اکنون عملیاتی شده و طی چند روز آینده از طریق یکی از مجموعه‌های زنجیره‌ای رونمایی می‌شود.

مدیرعامل «ایران کیش» به محصول BNPL ایران کیش نیزاشاره کرد و گفت: ارائه اعتبار روزانه به زنجیره پذیرندگان در قالب BNPL نیز در دستور کار است و فاز عملیاتی آن تقریباً آغاز شده اما در «ایران کیش» تمرکز بر حوزه پذیرنده است و شرکت‌های دیگر هلدینگ سایر بخش‌ها را پوشش می‌دهند.

وی افزود: کارهای زیرساختی متعددی در «ایران کیش» در حوزه‌های سخت‌افزاری و توسعه نرم‌افزاری صورت گرفته که به‌عنوان مثال می‌توان به سامانه تعمیرات با قابلیت مدیریت مقادیر مصرف، نیازمندی‌ها، مدیریت رصد، تاریخچه تعمیرات ابزار پذیرش و در نتیجه تشخیص نقطه سفارش‌های درست‌تر اشاره نمود.

پرداخت غیر تماسی NFC ایران کیش

پرداخت مبتنی بر NFC در ایران کیش

موسوی در مورد علل تاخیر حدود ده ساله عملیاتی‌شدن پرداخت غیرتماسی NFC گفت: عملیاتی‌شدن این راهکارنیاز به فراهم‌آمدن زیرساخت‌ها دارد و رونمایی‌های متعدد گذشته صرفا جنبه نمادین داشت و در چرخه پرداخت مؤثر نبود ولی در حال‌حاضر این روش پرداخت کاملا عملیاتی شده‌است.

وی در مورد چالش‌های پرداخت مبتنی بر NFC اظهار داشت: سوئیچ بانک و پرداخت، ترمینال و  اپلیکیشن موبایل که با ترمینال کار می‌کنند، سه دسته مهم چالش‌های عملیاتی‌شدن  پرداخت غیرتماسی NFC محسوب می‌شوند.

مدیرعامل «ایران کیش» افزود: ترمینال‌ها مهم‌ترین چالش در این حوزه به‌دلیل تنوع بالا هستند اما سوئیچ نیز اهمیت دارد زیرا بانک باید بتواند کارت‌ها را مبتنی بر EMV کند که زمان پرداخت غیرتماسی NFC ، قابل پذیرش باشد.

وی خاطرنشان کرد: توسعه EMV و تلاش برای بومی‌سازی آن نیز در مسیر عملیاتی‌‌شدن پرداخت غیرتماسی NFC از جمله اهداف مهم در «ایران کیش» است.

اصلاح زیرساخت‌‌ها، اولویت «ایران کیش»‌

موسوی اصلاح زیرساخت‌‌ها را جزء اولویت‌های شرکت دانست و گفت: تکنولوژی، بیش از مسئله سودآوری در «ایران کیش» مورد توجه است و از همین‌رو با نگاه استارت‌آپی سعی شده با اصلاح زیرساخت‌ها نه‌تنها تراکنش‌‌های داخلی بلکه امکان پرداخت EMV برای توریست‌ها نیز فراهم آید. چرا که توسعه در این حوزه کارمزد متفاوتی نداشته و صرفا هزینه است.

وی افزود: در حال‌حاضر فقط 7 بانک در پروژه کهربا مشارکت دارند و «ایران کیش» یکی از شرکت‌های پیشرو در این‌حوزه می باشد اما تا زمانی که شرکت‌های دیگر PSP از این روش پرداخت حمایت نکنند، این مدل عمومیت پیدا نخواهد کرد.

موسوی ماژول NFC دستگاه‌های پوز در پرداخت‌های مبتنی بر NFC را به‌تنهایی کافی ندانست و گفت: گرچه همه دستگاه‌های موجود در شبکه پرداخت در ظاهر ماژول NFC را دارند و مبتنی بر EMV هستند اما در عمل این ماژول کارایی ندارد زیرا به مرور زمان و با آسیب به دستگاه امکان عملکرد صحیح آن از بین می‌رود و در چرخه تعمیرات حذف شده اند.

وی «ایران کیش» را یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌ها در شبکه پرداخت معرفی کرد و ادامه داد: به طور کلی، 70 درصد کارتخوان‌های شرکت به ماژول NFC مجهز هستنداما اجرای قابلیت‌های مطلوب نیاز به توسعه خدمات، پشتیبانی و نگهداری دارد که لازم است بانک مرکزی نسبت‌ به اختصاص کارمزد‌ جداگانه و طرح های تشویقی جهت توسعه و استفاده از این شیوه جدید پرداخت اقدام نماید.

برنامه مهم «ایران کیش» در سال جاری

موسوی برنامه‌های آتی شرکت را چنین برشمرد: اکثر برنامه‌های «ایران کیش» در سال جاری، تمرکز بر توسعه ابزارهوشمند است. در راستای اقدامات زیرساختی، سامانه UMS عملیاتی شده که برای مدیریت یکپارچه ابزار پذیرش هوشمند علی الخصوص دستگاه‌های اندرویدی کاربرد دارد و ویژگی‌های خاصی به شبکه ایران کیش و پذیرندگان می‌دهد.

وی افزود: پروژه «کهربا» به‌عنوان یکی دیگر از برنامه‌های جاری شرکت است. به‌علاوه در زمینه اعتبار نیز ارائه محصولات جدیدی برنامه‌ریزی شده‌است.

مدیرعامل «ایران کیش» در انتها در مورد آمار ابزارهای ای  شرکت گفت: حدود یک میلیون دستگاه ترمینال پوز در شبکه کارتخوان‌های ایران کیش فعال است و تمرکز بر توسعه و نوسازی ناوگان دستگاه‌های پوز به‌عنوان اقدام مهم  سال جاری در دستور کار است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.