برنامه داتا در بیست و هفتمین دوره نمایشگاه الکامپ

شرکت داتا تجارت یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ تفتا و بانک تجارت است که فعالیت خود را به صورت رسمی از سال 1402 آغاز کرده است. این شرکت که با هدف پیاده‌سازی و اجرای پروژه‌های داده‌محور و مبتنی بر هوش مصنوعی به مجموعه شرکتهای هلدینگ تفتا اضافه شده، در این مدت توانسته عملکرد درخشانی از خود نشان دهد و پروژه‌های متنوع و جدیدی را برای بانک تجارت و چندین شرکت دیگر به اجرا در آورد.
در گفتگویی که با علی گل‌زاده مدیرعامل شرکت داده و اعتبارسنجی تجارت ایرانیان (داتا) داشته‌ایم، تلاش کردیم تا ضمن بررسی جزییاتی از عملکرد این شرکت در یک سال اخیر، از برنامه‌های آنها برای حضور در نمایشگاه الکامپ امسال نیز آگاه شویم.

در فاصله برگزاری نمایشگاه الکامپ سال گذشته و امسال، مجموعه شما چه دستاوردهایی داشته و بخش اعظم تمرکز خود را معطوف چه فعالیت‌هایی کرده است؟

یکی از اصلی‌ترین پروژه‌های شرکت که از زمان آغاز به کار تا امروز، به صورت جدی دنبال می‌شود، پروژه طراحی و پیاده‌سازی سیاست‌های حاکمیت داده در بانک تجارت بوده است. اجرای چنین پروژه‌هایی در صنعت مالی و بانکداری ما سابقه زیادی ندارد و از این حیث باید داتا و بانک تجارت را از پیشگامان حرکت در این مسیر و توجه به بحث مدیریت داده دانست. امیدواریم تداوم این طرح و نتایج آن، مشوق سازمانهای بزرگ برای گام گذاشتن در این مسیر باشند و بتوانیم فرهنگ داده‌محوری را در میان صنایع مختلف ترویج دهیم.
به طور کلی باید تاکید کرد که اجرای پروژه‌های حاکمیت داده، به رهبران سازمان کمک خواهد کرد تا دارایی‌های داده‌ای را به نحوی بهینه مدیریت کنند و از آنها برای خلق بینشی عمیق از دل داده‌ها استفاده کنند.پروژه مدیریت مدیریت ریسک از جمله دیگر پروژه‌هایی است که در این مدت در داتا انجام شده است. تجزیه‌وتحلیل ریسک و  همینطور مدیریت ریسک، فرایندی است که به سازمان‌ها و کسب‌وکارها امکان می‌دهد که ریسک مشتری و ریسکی که متوجه سازمان می‌کند را پیش‌بینی، درک و مدیریت کنند.
مدیریت ریسک به مدیران کمک می‌کند تا برای رسیدن به موفقیت با به‌حداقل‌رساندن تهدیدات و به حداکثر رساندن فرصت‌ها و نتایج، وضعیت کسب‌وکار را ارتقا دهند. داتا با طراحی و توسعه سامانه مدیریت ریسک (RMIS)، در تلاش است تا بخش زیادی از پیچیدگی‌های فرآیند مدیریت ریسک در سازمانها را پوشش دهد و بانکها را در یافتن پاسخی برای این شرایط یاری کند.
این سامانه با ارائه ابزارها، داشبوردهای تحلیلی و پیش‌بینی، باعث بهبود عملکرد و تصمیم‌گیری سازمان از طریق شناسایی، ارزیابی و مدیریت ریسک‌ها می‌شود. ایجاد چنین سامانه‌ای در تسهیل انجام الزامات بانک مرکزی و شناسایی، مدیریت، گزارش‌دهی ریسک‌های بانک به صورت یکپارچه و همچنین ارائه نتایج در قالب تحلیل‌های هدفمند و پیش بینی ریسکها، به بانکها و مدیران آنها کمک شایانی می‏کند.
سامانه شناسایی مشتریان بالقوه از دیگر سامانه‌هایی است که در این مدت با تلاش همکاران ما در داتا توسعه پیدا کرده است و قابلیت پیاده‌سازی در بانکهای کشور را داراست. این سامانه با تحلیل داده‌های حاصل از تراکنش های بانکی، امکان شناسایی و بازاریابی هدفمند را برای بانکها فراهم می‌کند.
از نوآوری های این سامانه، می توان به امکان توزیع و بازاریابی مشتریان بالقوه براساس سطوح دسترسی اشاره کرد همچنین این سامانه امکان تجمیع و یکپارچه سازی اطلاعات مشتریان را از سامانه های مختلف داراست.
سامانه شناسایی هوشمند مشتریان بالقوه منجر به شناسایی مشتریان بالقوه از طریق مبادی خروجی پول در بانک می‌شود. پس از شناسایی این مشتریان، لیستی از آنها به‌عنوان نقاط هدف بازاریابی در اختیار مناطق و شعب مربوطه به‌منظور رایزنی، مذاکره و جذب آنان قرار می‌گیرد.
این سامانه با ارائه داشبوردهای تحلیلی از طریق شناسایی، رهگیری و ارائه گزارش‌های دسته‌بندی‌شده از مشتریان بالقوه، باعث بهبود عملکرد و تصمیم‌گیری بانک در امور بازاریابی می‌شود.سامانه مدیریت وصول مطالبات، ابزار دیگری است که در حال حاضر در حال طراحی و توسعه است. این سامانه برای تسریع روند وصول مطالبات و نظارت و پایش لحظه‌ای  واحدهای نظارتی به کار گرفته می‌شود‌. سامانه مدیریت وصول مطالبات می‌تواند پایش عملکرد واحدها و کاربران مرتبط را نیز مورد بررسی قرار داده و به مدیران ارشد ارائه دهد.فراهم کردن امکان سنجش ریسک اعتباری مشتریان بانکها از طریق مدلهای مبتنی بر تحلیل داده و الگوریتم‌های یادگیری ماشین، در حال توسعه است.
واقعیت این است که بانک‌ها در راستای جذب بیشترین سود، موظف‌اند هم ارزش سرمایه خود را به حداکثر برسانند و هم رضایت مشتریان خود را جلب کنند. ازآنجایی‌که بخش مهمی از درآمد بانک‌ها از جذب منابع سپرده‌گذاران و اعطای تسهیلات از این منابع حاصل می‌شود، همواره در ارائه تسهیلات با مشکل مهم و چالش‌برانگیز ریسک اعتباری مواجه هستند.
با توجه به اینکه بانک ممکن است در طی دوره‌های مختلف، استراتژی‌های انقباضی و انبساطی با شدت متفاوت در زمینه اعطای تسهیلات اتخاذ کند، لذا ممکن است آستانه پذیرش ریسک نیز توسط آنان تغییر کند؛ با این حساب نیاز به سیستم و مدلی حس می‌شد که به‌ازای مشتریان مختلف، ریسک اعتباری را برای مبالغ اعطایی پیش‌بینی و شناسایی کند تا بر اساس آن و باتوجه‌به استراتژی و سیاست‌های بانک، تصمیم‌گیری‌های لازم اتخاذ شود.
داتا با ارائه مدلی مبتنی بر تحلیل داده و الگوریتم‌های یادگیری ماشین برای اعتبارسنجی مشتری، به شناسایی ریسک اعتباری مشتریان به‌ازای مبالغ مختلف و امتیازدهی به مشتریان، کاهش ریسک نقدینگی بانک و کاهش احتمال نکول اقساط مشتریان، پیش‌بینی نقدینگی ناشی از باز دریافت تسهیلات و کمک به تصمیم‌گیری مدیران باتوجه‌به میزان نقدینگی در آینده، کاهش زمان فرایند بررسی تا اعطای تسهیلات و پیش‌بینی رفتار بازپرداختی مشتری در آینده کوتاه و هوشمندسازی سیستم‌های اخطار به مشتریان کمک زیادی می‌کند.
سامانه مدیریت چرخه عمر مشتری (CLM)، یکی دیگر از سامانه‌هایی است که با توسعه بر مبنای هوش مصنوعی امکاناتی برای تحلیل رفتار مشتریان و تلاش برای حرکت در مسیر افزایش فروش و جلب رضایت بیشتر آنها فراهم می‌کند.
این سامانه با مشاهده و مقایسه شاخص‌های عملکردی در گذر زمان و شناسایی نقاط قوت و ضعف، اقداماتی تعریف و آنها را به کارتابل واحدهای مربوطه ارسال می‌کند و فعالیت‌های صورت گرفته در سازمان را تا زمان رسیدن به اهداف خود مشخص شده رصد می‌کند.
در کنار این اقدامات و پروژه‌های فنی، می‌توان به پروژه ری‌برندینگ داتا در ماه‌های اخیر نیز اشاره کرد. در همین راستا در ماه جاری توانستیم از هویت بصری جدید برند داتا رونمایی کنیم.
در طراحی هویت بصری جدید داتا تلاش شده تا بر جوهره برند که هوشمندی است تاکید شود و المانهای طراحی شده، نمایشی از حوزه فعالیت و اهداف شرکت باشد. در همین راستا، شعار«نگاه هوشمند به داده» را برای برند در نظر گرفته‌ایم. 

برنامه شما برای حضور در نمایشگاه الکامپ امسال چیست؟

برنامه داتا نمایشگاه الکامپ

در نمایشگاه الکامپ امسال و به رسم سالهای گذشته، تمامی زیرمجموعه‌های هلدینگ تفتا که بازوی فناوری اطلاعات بانک تجارت است، به صورت هماهنگ و در یک غرفه در کنار هم حضور پیدا می‌کنند. در نتیجه در کنار تاکید بر نقش داتا در تکمیل پازل فناوری محور کردن و هوشمندسازی بانک تجارت و زیرمجموعه‌های آن، در تلاشیم تا هویت نوظهور این شرکت به عنوان عضوی از خانواده تحلیل داده کشور را نیز به نمایش بگذاریم. اگرچه داتا به واسطه تازگی شروع فعالیتش، از مجموعه شرکتهای نوپای این حوزه به حساب می‌آید، اما با اتکا به تجربه و تعامل نزدیک با بانک تجارت که به اجرای چند پروژه عظیم ختم شده، حالا حرفهای زیادی برای گفتن در این حوزه داریم.
اکنون هوش مصنوعی به یکی از ترندهای دنیای فناوری و کسب‌وکار تبدیل شده و هر روز شاهد تحول در یکی از زیرشاخه‌های این فناوری هستیم. چشم‌انداز فعالیت ما در داتا این است که بتوانیم آخرین ترندهای هوش مصنوعی را در کسب‌وکارهای ایرانی به کار بگیریم. 
هدف ما آنست که در آینده نزدیک، پروژه‌های مشابهی را برای اجرای سیاست‌های حاکمیت داده و فراهم کردن بسترهای لازم برای داده‌محور شدن شرکتهای بزرگ فعال در صنایع مادر عملیاتی کنیم.
در همین راستا، حضور در فضاهای نمایشگاهی از جمله نمایشگاه الکامپ امسال، می‌تواند بستری برای معرفی این شرکت به شرکتهای حاضر در اکوسیستم نوآوری کشور و تعامل با مدیران و تصمیم‌گیران آنها باشد.حضور امسال ما در نمایشگاه الکامپ، فرصتی خواهد بود تا از محصولات و خدماتی که در یک سال اخر توسعه داده‌ایم صحبت کنیم و خدمات خود را به سازمان‌هایی که با کمک ما، مسیر توسعه را سریع و کم چالش‌تر طی می‌کنند، معرفی کنیم. همچنین نمایشگرهای تعاملی موجود در غرفه، فرصتی فراهم می‌کند تا افراد بتوانند از نزدیک با سامانه‌های ارائه شده از سوی داتا کار کنند و نسبت به عملکرد این سرویس‌ها دید پیدا کنند.

به نظر شما برگزاری و حضور در چنین رویدادهایی، چه تاثیری در بهبود وضعیت اکوسیستم فینتک و بانکداری دیجیتال کشور دارد؟

اکوسیستم فینتک کشور، در تمام این سالها پیشرفتهای خوبی در زمینه فناوری‌محور کردن خدمات مالی کشور داشته‌ است. همین مساله ما را امیدوار می‌کند که بتوانیم به بروز تحولات بیشتر خوش‌بین باشیم و برای ایفای نقش پیش‌قدم شویم.برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی ضمن شفاف کردن آخرین پیشرفتهای این حوزه، به شرکتها کمک می‌کند که همکاری‌های بهتری شکل دهند و در نهایت سرویس‌های خلاقانه‌تری که متناسب با نیاز مخاطبان شخصی‌سازی شده ارائه کنند.با وجود تلاش‌ها و پیشرفتهای ایجاد شده در این سالها، هنوز درک شرکتها از اهمیت مدیریت داده و ارجاع تصمیمات به آنچه داده‌ها می‌گویند، آنچنان که باید قوی نشده است. حضور شرکتهایی مانند داتا در چنین نمایشگاهی می‌تواند به ترویج فرهنگ مدیریت داده در سازمانها و به طور کلی اکوسیستم نوآوری و بانکداری کشور کمک کند و جرقه‌ای برای حرکت شرکتها به سمت این تغییرات باشد.از سوی دیگر، حضور و بازدید نهادهای حاکمیتی و رگولاتور از غرفه‌ شرکتهای حاضر در نمایشگاه، باعث می‌شود فعالان هر دو بخش، دغدغه‌های طرف مقابل را بشنوند و درک کنند و برای رسیدن به نقطه و درکی مشترک تلاش کنند. این همراهی‌های نزدیک، می‌تواند رفع چالش‌های آتی را تسریع کند و زمینه‌ساز یافتن راهکارهایی شود که در آنها به نیاز هر دو طرف پاسخ داده شود.                 
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.