تفتا، همکار استراتژیک و جدی بانک تجارت است

در جریان نمایشگاه الکامپ 27، امیر حسین داوودیان معاون مدیرعامل بانک تجارت در گفتگوبا استودیو تفتا که در سالن 8و 9 نمایشگاه بین‌المللی مستقر است به جایگاه بانک در حوزه پرداخت و ارائه فناوری‌های نوین بانکی اشاره کرد و اظهار داشت که همکاری این بانک با هلدینگ تفتا توانسته است وجه تمایز بانک تجارت با سایر بانک‌ها باشد.

وی در پاسخ به این سوال که جایگاه بانک در حوزه پرداخت و ارائه خدمات نوین و فناوری‌های نوین بانکی را چگونه ارزیابی می‌‌کند، اظهار کرد: «زمانی فناوری را در بانک‌ها به بانکداری الکترونیک و نظام پرداخت می‌شناختند و فناوری در نهایت تنها به نئوبانک‌ها خلاصه می‌شد. حالا بانک تجارت چند ابزار جدید در بازار دارد که هم بانک مرکزی و هم بانک تجارت آن را به در بانک‌ها پیاده‌سازی کرده‌اند. از این موارد می‌توان به کهربا و ریال دیجیتال دیجیتال اشاره کرد. این موارد نه‌تنها از جنس ابزار پرداخت جدید هستند، تکنولوژی متفاوتی نیز دارند. با این همه توسعه‌ای که در بانک تجارت اتفاق افتاده، فراتر از حوزه پرداخت است و سعی شده تا این بانک حوزه پرداخت نیز سردمدار باشد.»

معاون مدیر عامل بانک تجارت در ادامه افزود: «در سال‌های اخیر بانک تجارت همیشه جزو اولین بانک‌هایی بود که تکنولوژی‌های جدید را پیاده‌سازی و استفاده از ابزارهای جدید را امکان‌پذیر کرده است. در حوزه تکنولوژی کارهای زیادی انجام شده است؛ اما سعی کرده‌ایم تا در حوزه‌های دیگر مانند مرکز سرویس در حوزه فین‍‌تک، ارائه محصولات جدید اعتباری  نیز پررنگ‌تر باشیم و در حال حاضر سکوهای جدید برای عرضه خدمات نوین بانکی در حال راه‌اندازی است که در سال جاری معرفی خواهند شد.»

داودیان در ادامه در پاسخ به این سوال که تفتا چقدر توانسته است خواسته‌های بانک تجارت را برآورده کند، گفت:« تفتا را اگر به‎‌عنوان یک هلدینگ فناوری در نظر بگیریم، می‌توان برایش چندین ماموریت متصور شد. هلدینگ‌های فناوری در اغلب بانک‌ها، کارهای معمولی را انجام می‌دهند. تفاوت زمانی ایجاد می‌شود که میان بانک و هلدینگ فناوری استراتژی در جریان باشد و ارتباط این دومجموعه به روابط اداری، مالی و سرمایه‌‌گذاری ختم نشود. نکته مهم آن است که چشم انداز هر دو طرف با یکدگیر مشابه و هماهنگ باشد. بانک تجارت توانست با همکاری تفتا این اتفاق را رقم بزند. بانک تجارت در تلاش است تا محصولاتی را که در مجموعه شرکت‌های تفتا تولید می‌شوند به بازار معرفی کند. این دو مجموعه  مرحله ساخت، معرفی، زمان‌بندی تولید و معرفی را با همکاری یکدیگر انجام می‌دهند و این موضوع سبب شده تا هلدینگ تفتا در بازار تصویری بزرگ‌تر از یک هلدینگ داشته باشد و به عنوان یک همکار استراتژیک جدی برای بانک تجارت شناخته شود.»

او در ادامه به پتانسیل‌های تفتا اشاره کرد و اظهار داشت:« این هلدینگ طی چند سال اخیر به طور جدی شکل یک هلدینگ فناوری به خودش گرفته و توانسته است شرکت‌هایش را در بازار مستقر کند و محصولاتی که داشتند یا تولید کردند را در نظام بانکی معرفی کند.»

داودیان در ادامه درباره دیجیتالی شدن خدمات پایه بانک تجارت و اپلیکیشن باجت اظهار کرد:«در گذشته زمرد وجود داشت و دستور کار برایش تعریف شده بود. حالا قرار نیست که زمرد به طور کلی حذف شود و در حال حاضر زمرد در دست بررسی است که اگر لازم باشد، مجددا به بازار برگردانده شود. در دستور کاری که در بانک برای ایجاد بانک دیجیتال وجود داشت، به این فکر شد که در سال 1400 چگونه به بازار ورود کنیم. در آن زمان بیشتر از آن که به این موضوع پرداخته شود که چگونه یک نئوبانک راه‌اندازی شود، سعی شد تا نئوبانک  با موبایل بانک رقابتی نداشته باشد. این درحالی است که اکثر بانک‌ها بین نئوبانک و موبایل بانک‌شان رقابت ایجاد می‌کنند. در نتیجه تقسیم بندی صورت گرفت که قرار شد 80 درصد از خدمات پایه بانک به صورت دیجیتال در دسترس باشد. در طول دو سال تمام این خدمات توسط شرکت سیمرغ ساخته شد.»

او در ادامه اضافه کرد:« مرابحه، انواع اعتبارات  bnpl، و سایر محصولات نظیر وام قرض‌الحسنه، قرض‌الحسنه ازدواج، خدمات کارت و برخی خدمت دیگر روی اپلیکیشن باجت در دسترس است و سال 1403 صرف حجم گرفتن این خدمات خواهد شد. نکته مهم‌تر آن است که تفکیک بر آن بود که خدمات تعاملی روی موبایل بانک‌ها باقی بماند و خدماتی که از نظر فرایندی طولانی‌تر هستند روی باجت قرار بگیرند  تا  تداخلی ایجاد نشود و مشتری راحت بتواند خدمتش را دریافت کند. پایه باجت امضا، احراز و ارائه خدماتی است که مشتری جدید اساسا می‌تواند برایش به بانک مراجعه نکند و به طور آنلاین کارش را انجام دهد.»

داودیان به تمایزی که بانک تجارت توانست با همکاری باجت با سایر بانک‌ها داشته باشد، اشاره کرد و گفت:« باجت به واسطه محصولاتی که در آن عرضه شد، توانست بدون هیاهوی تبلیغاتی خاص در طول یک سال گذشته یک میلیون نصب ارگانیک داشته باشد. در این مدت تعداد زیادی از مشتریان از آن خدمت گرفته‌اند و در طول یک سال گذشته چندین همت عملیات مالی در غالب ارائه تسهیلات در زیرساخت اعتباری سیمرغ بر بستر باجت انجام شده که این موضوع نشانگر آن است که این اپلیکیشن در جای درستی از بازار ایستاده است.»

معاون مدیرعامل بانک تجارت در این گفتگو به این موضوع نیز اشاره کرد که امروز انواع محصولات اعتباری با تلفیق تسهیلات و تعهدات در بازار ارائه می‌شود و در شرایطی  که بسیاری مسیر توسعه را متوقف می کنند و بیشتر سعی دارند که ترازنامه خودشان را مدیریت کنند، روی ارائه اعتبار، فضا را مهیا کرده‌اند و چند ده همت بودجه اعتبار به مشتریان حقیقی و در زنجیره تامین به مشتریان حقوقی ارائه داده‌اند. او همچنین اظهار کرد که بانک تجارت از این طریق فشار نقدینگی به بازار را با آزاد کردن اعتبار می‌کاهد و در شرایطی که ممکن است تولید کننده‌ها با چالش عدم فروش مواجه شوند، تقاضای پایدار را در بازار فراهم می کند و از این طریق به بازیگری جدی در حوزه اعتبار تبدیل شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.