تاتا با ارائه ۴ محصول متنوع پرونده الکامپ ۲۷ را بست

شرکت توسعه ارتباطات الکترونیک تجارت ایرانیان (تاتا) در بیست‌وهفتمین نمایشگاه الکامپ چهار محصول محصول مهم و جامع‌اش را با مخاطبان این نمایشگاه به اشتراک گذاشت. این دومین باری است که این مجموعه‌ فعال در حوزه توسعه زیرساخت نرم‌افزارهای بانکی در نمایشگاه الکامپ حضور پیدا می‌کند." تاتا " با ارائه توضیحاتی درخصوص چهار محصول شاخص خود در این نمایشگاه از بهبود و افزوده شدن قابلیت‌های جدید به اپلیکیشن همراه بانک تجارت خبر داد.

“تاتا” در الکامپ امسال با چهار محصول مهم‌ حاضر شده که یکی از آنها همراه بانک تجارت است. همراه بانک تجارت یک درگاه ارائه خدمات نوین بانکی است که مشتریان را از مراجعه حضوری به شعبه بی‌نیاز کرده و این امکان را فراهم می کند تا آنها بتوانند تمام تراکنش‌های مالی و غیرمالی‌شان را از طریق همراه بانک تجارت انجام دهند. آنطور که مدیران این مجموعه می‌گویند قابلیت‌های جدید، سهولت در دسترسی و سرعت بالا در ارائه خدمات این همراه بانک را نسبت به سایر رقبا متمایز کرده است. یکی از امتیازاتی که این اپلیکیشن به مشتریانش می‌دهد آن است که آنها در هنگام انتقال وجه اگر شماره کارت مقصد را نداشته باشند می‌توانند از طریق شماره تلفن همراه آن فرد اقدام کنند از دیگر قابلیت‌های همراه بانک آن است که کاربران می‌توانند از طریق این اپلیکیشن نسبت به موقعیت‌شان نزدیک‌ترین شعبه را بیابند. کاربران همچنین از طریق این اپیلیکشن می‌توانند سوابق تراکنش‌شان را از طریق ایمیل دریافت کنند. یکی دیگر از قابلیت‌های همراه بانک تجارت که ارتقا یافته، گزینه تبدیل‌هاست برای مثال کاربران می‌توانند با وارد کردن شماره کارت شماره شبا آن کارت را دریافت کنند و یا بلعکس.

چالشی که فرصت ساز شد

پروژه “منظومه” یکی دیگر از مجموعه خدماتی است که ” تاتا ” قصد دارد آن را در الکامپ 27 معرفی کند.  بانک تجارت در پروژه منظومه تصمیم بر آن گرفت که یک هسته بانکی جدید را به سیستم این بانک وارد کند. آنطور که مدیران این بانک اظهار می‌کنند، بانک تجارت در این میان چند چالش بزرگ پیش روی خود داشت. از آنجایی که این بانک محصولات و سیستم‌های بسیار متنوعی دارد این سیستم‌ها می‌توانند متعلق به شرکت‌های متفاوتی باشند و طبیعتا ساختار و خصوصیات متفاوتی هم دارند. این موارد سبب شده است تا هرکدام از محصولات این بانک نیازمندی‌های اطلاعاتی خودشان را داشته باشند.

یکی دیگر از چالش‌هایی که این مجموعه با آن روبه‌رو شد آن بود که باتوجه به حجم تنوع شرکت‌های تابع بانک تجارت، مهاجرت اطلاعات در ساختار این بانک از سامانه قدیم به هسته بانکی جدید بسیار چالش برانگیز بود در نتیجه انجام این فرآیند در یک مرحله امکان‌پذیر نبود و می بایست به تدریج اتفاق می‌افتاد. از طرف دیگر بانک تجارت در نظر داشت یکسری ازفرآیند‌ها را بازبینی کند؛ چرا که ساختار هسته بانکی جدید با ساختار قدیمی همخوانی نداشت و نیازمند تغییر بود. این دسته از چالش‌ها سبب شد تا یک سیستمی که بتواندچنین تغییری ایجاد کند و همزمان بتواند به سیستم‌های قدیمی و سیستم‌های جدی سرویس دهد. این راهکار توسط شرکت تاتا با عنوان یکپارچه‌سازی تدریجی ارائه شد که هدف اصلی آن برطرف کردن چالش‌های اصلی بانک تجارت بود.

مقیاس‌پذیری بسیار بالا یکی دیگر از مهم‌ترین قابلیت‌های این سامانه است.  بنابر گفته مدیران ” تاتا”، سرویس‌گیرنده‌ها در هنگام بهبود دهی و تغییراتی که توسط سامانه انجام می‌شوند، متوجه هیچ گونه اختلالی نمی‌شوند. این محصول علاوه بر این که در بانک تجارت متولد شده به دلیل ساختار طراحی و قابلیت انعطاف و انطباق پذیری، قابلیت اجرا در هر بانک دیگری را دارد. همچنین اکثر سیستم‌های حاکمیتی مانند قوه قضاییه، کاشف، بانک مرکزی و غیره به این سامانه متصل شده‌اند.

سرویسی برای بهداشت اعتباری

یکی دیگر از خدماتی که “تاتا” در الکامپ 27 به معرفی آن پرداخته، هسته اعتباری بانک تجارت است که اساسا مدیریت، طراحی فرآیندهای مربوط به انواع مصوبات اعتباری بانک تجارت انجام می‌دهد. مرحله ثبت درخواست، تهیه استعلام‌های درون و برون سازمانی به جهت اعتبارسنجی متقاضیان خرد و کلان، بررسی رتبه اعتباری مشتریان با کمک ماژول محاسبه رتبه اعتباری داخلی و خارجی طراحی شده، مرحله تهیه پیشنهاد و برگزاری کمیته و محاسبات مربوط به حدود اختیاریات ارکان اعتباری بانک تجارت، صدور ابلاغیه، اتصال و تبادل اطلاعات با سامانه‌های مجری امور تسهیلاتی و سایر محصولات تعهداتی مانند ضمانت نامه گشایش اعتبار اسنادی و اتصال به سامانه وثایق و تضامین در هسته اعتباری بانک تجارت انجام می‌شود. Los اصلی‌ترین قسمت شکل‌گیری هسته اعتباری است.‌los  در واقع ماژول تخصیص اعتبار بانک تجارت است که در کنارش سامانه استعلامات، سامانه گردش فرایند، سامانه مربوط به محاسبه رتبه اعتباری، سامانه مربوط به کمیته‌های اعتباری، اطلاعات مشتریان، تاریخچه اطلاعات مشتریان همچنین اطلاعات اعتباری مشتریان قرار گرفته است. ماژول محصول‌ساز و طراحی سبدهای متنوع محصول‌های اعتباری با رویکرد پوشش نیازهای اعتباری انواع بازار هدف مشتریان بانک تجارت طراحی شده است. یکی از هدف‌های اصلی سامانه تخصیص اعتبار، اعمال تمام سیاست‌های اعتباری بانک تجارت در راستای افزایش بهداشت اعتباری بانک است.

سها،سامانه ای برای احراز هویت دیجیتال

چهارمین محصول “تاتا ” که در نمایشگاه معرفی شد، سامانه هویت ایرانیان (سها) است که در حوزه احراز هویت و امضای دیجیتال فعالیت می‌کند. “سها” به‌عنوان یک پلتفرم امن و یکپارچه‌ که دغدغه های محیط زیستی دارد این امکان را به کاربران می‌دهد تا با حداقل اطلاعات بتوانند در این پلتفرم ثبت‌نام کنند. کاربران با وارد کردن کد ملی، تاریخ تولد و شماره تلفن همراه می‌توانند در “سها” یک احراز هویت پایه انجام داده و حساب کاربری ایجاد کنند. این حساب ایجاد شده کمترین سطح کاربری را دارد و بدون امضا خواهد بود. با این همه کاربران می‌توانند سندی را که به حساب کاربریشان ارسال شده بخوانند و درصورت قبول مفاد آن، از طریق این پلتفرم آن را امضا کرده و “سها” برای سرویس گیرنده که بانک یا کسب‌وکارهای دیگر سند امضا شده را ارسال کند. البته آنطور که مدیران “تاتا” می‌گویند اپلیکیشن “سها” قابلیت‌های بسیار دیگری نیز دارد. در این اپلیکیشن کاربران علاوه بر آن که می‌تواند گواهی امضای دیجیتال را داشته باشند می‌توانند برای تراکنش‌های بانکیشان رمز پویا طراحی کنند و حتی پیامک‌های بانکی‌شان را از طریق “سها” دریافت و مشاهده کنند. “سها” یک پلتفرم b2c  و  c2cاست و لزوما برای کاربر نهایی طراحی نشده است و قابلیت عرضه آن به بانک‌های مختلف وجود دارد.

شرکت “تاتا” با هدف تهیه و توسعه سیستم‌های جامع بانکداری بانک تجارت، فعالیت خود را در سال 1394 آغاز کرده است. تولید انواع سامانه‌ها‌ی جامع بانکی، ارایه راهکارهای نوین بانکی و همچنین توسعه پلتفرم‌های سازمانی برای بانک‌ها از جمله تخصص‌های این شرکت هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.