استراتژی‌های بازاریابی بانکی در سال 2024

دکتر میثم وزیریان، مدیر بازاریابی شرکت تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات ملل (فام) در یادداشتی نوشت: در صنعت بانکداری پویا، بازاریابی فقط یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است.

تا چند سال پیش، بانک‌ها و مؤسسات مالی برای اطلاع‌رسانی و جذب مشتریان، از روش‌های بازاریابی سنتی نظیر بروشورها، بیلبوردها و تماس مستقیم استفاده می‌کردند. حال آنکه با رشد تکنولوژی، استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال برای حفظ و توسعه صنعت بانکداری قطعا مؤثرتر و حیاتی‌تر خواهندبود. گرچه تغییر رفتار مشتریان چالش‌برانگیز است اما این راهنما نقشه کاملی برای بهبود برنامه‌ریزی کارآمد را ارائه می‌دهد.

بازاریابی بانکی

بازاریابی بانکی به مجموعه‌ای از اقدامات بانک برای اطلاع‌رسانی مشتریان، توسعه محصولات مناسب و اجرای کمپین‌های مؤثر گفته می‌شود. توجه به جذب مشتریان جدید، حفظ مشتریان فعلی و راهکارهای منحصربه‌فرد در بازار رقابتی، اساس بازاریابی بانکی ایده‌آل است.

در واقع، دستیابی به اهداف زیر اساس بازاریابی بانکی را تشکیل می‌دهد:

-جذب و حفظ مشتری:‌ استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال موفق،‌ موجب جذب مشتریان جدید و افزایش وفاداری مشتریان فعلی خواهدبود.

-برندسازی:‌ بازاریابی دیجیتال در راستای ارزش‌ها و نیازهای مشتریان برندی را ایجاد می‌کند که شهرت و اعتبار بانک را افزایش می‌دهد.

-ارتقای محصول: بازاریابی دیجیتال محصولات را برجسته می‌کند و مزایا و قابلیت‌ آنها را برای مشتریان به‌طور شفاف بیان می‌کند.

-تحلیل و انطباق بازار:‌ شناخت روندهای بازار و رفتار مشتری بسیار مهم است. استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال مستلزم نظارت مستمر بر روندهای بازار است تا همواره به‌روز باشد.

استراتژی بازاریابی بانکی به‌ویژه در راستای فناوری‌ها و روندهای جدید چشم‌انداز 2024 مهم و ضروری خواهدبود.

اهمیت بازاریابی در صنعت بانکداری در سال 2024

استراتژی‌های بازاریابی بانکی باید با نوآوری‌های فین‌تک، تغییر مقررات و تحول انتظار مشتری سازگار شوند تا بتوان به تحول بازاریابی خدمات بانکی امیدوار بود.

-ارائه خدمات بر مبنای مشتری‌ آگاه از فناوری (Tech-Savvy Customer):‌ سطح اطلاعات مشتریان امروز در زمینه خدمات دیجیتال بسیار بالاست و در نتیجه آنها انتظار دارند خدمات بانکی راحت، یکپارچه و با قابلیت شخصی‌سازی در اختیارشان قرار گیرد.

-بررسی محیط رقابت: شکل‌گیری شرکت‌های فین‌تکی و بانک‌های دیجیتالی رقابت را در بخش خدمات مالی افزایش داده‌است. بانک‌های سنتی باید مزایا و پیشنهادات خود را به‌طور استراتژیک ارائه دهند تا بتوانند در بازار این حوزه قدرت رقابت داشته ‌باشند. پیش از این رقابت چندانی وجود نداشت اما امروز شرایط کاملا متفاوت است.

-اعتبارسازی و شهرت برند: بازاریابی بانکی باید اعتبار، امنیت و مشتری‌مداری را ایجاد کرده و از آن حمایت کند. ارتباط مؤثر و مشارکت اجتماعی می‌تواند به بانک‌ها کمک کند تا تصویر مثبتی از برند ارائه کرده و وفاداری مشتریان را تقویت کند.

-حصول اطمینان از انطباق و بازاریابی اخلاقی: حفظ حریم خصوصی مشتری و برقراری ارتباط شفاف و صادقانه برای ایجاد اعتماد مشتری بسیار مهم است.

چرا استراتژی‌های بازاریابی سنتی بی‌اثر می‌شوند؟

دنیای اینترنت رفتار مصرف‌کننده در زمینه خدمات مالی را تغییر داده ‌است. امروزه مشتریان عمدتا به‌دنبال محصولات و خدمات جدید به ‌شکل آنلاین هستند و کارایی در فرایند جستجوی اینترنتی را ارزشمند می‌دانند. مهم‌ترین دلایل بی‌اثرشدن استراتژی‌های بازاریابی سنتی را می‌توان چنین برشمرد:

-پیشرفت‌های تکنولوژی: ابزارهای بازاریابی سنتی به زمان طولانی برای اصلاح و اجرا نیاز دارند در حالی‌ که استراتژی‌های دیجیتال و مبتنی بر هوش مصنوعی قابلیت تطبیق و راه‌اندازی سریع را دارند.

-افزایش رقابت و اشباع بازار: بخش مالی به‌طور فزاینده‌ای شلوغ و رقابتی شده‌است. تاکتیک‌های بازاریابی مرسوم بانک‌ها غالبا به‌شکل عمومی و گسترده در حال تلاش برای متمایزشدن از رقبا و جذب مشتریان متعدد هستند.

-تقاضا برای نتایج قابل ارزیابی:‌ در رویکردهای بازاریابی سنتی معمولا نیاز به تلاش بیشتر برای ارزیابی نرخ بازگشت سرمایه ((ROI و مشارکت مشتری است.

-تمرکز بر پایداری و آگاهی زیست‌محیطی: در حال‌حاضر بانک‌ها در مورد ضایعات تولیدشده توسط شرکت‌های خود آگاه‌تر هستند و از راهکارهایی که نگرانی آسیب‌های زیست‌محیطی دارد، اجتناب می‌کنند.

«بازاریابی دیجیتال» آینده بازاریابی بانک‌ها و مؤسسات مالی است

بازاریابی دیجیتال باید در هر کمپین مهمی موردتوجه باشد. این امر به‌طور عمده بر توسعه صنایع فعلی و آینده تاثیر خواهد گذاشت که دلایل آن عبارتند از:‌

-همسویی با رفتار مصرف‌کننده دیجیتال:‌ در حال‌حاضر بسیاری از تصمیمات مالی به‌صورت آنلاین است و بازاریابی دیجیتال را به‌ یک تطابق کامل با گرایش‌های دیجیتالی امروزی تبدیل می‌کند. مشتریان بیش از پیش برای انجام فعالیت‌های بانکی خود از بررسی محصولات مالی گرفته تا مقایسه عملکرد بانک‌های مختلف به کانال‌های دیجیتال وابسته هستند.

-دسترسی بیشتر و سفارشی‌سازی: ‌بازاریابی دیجیتال رویکردی شخصی‌سازی‌شده را برای دستیابی به هر جمعیت هدف ارائه می‌دهد. بانک‌ها می‌توانند پیام‌ها و تبلیغات خود را براساس داده‌ها، اولویت‌ها و رفتارهای مشتری شخصی‌سازی کنند که رسیدن به این سطح در بازاریابی سنتی نیاز به تلاش بسیار دارد.

-بینش‌ها و استراتژی‌های مبتنی بر داده:‌ فعالیت‌های آنلاین ما بانکی از‌ داده‌های با ارزش را ایجاد می‌کنند که می‌توانند برای دسترسی مناسب‌تر و در نتیجه نرخ موفقیت بالاتر باشند. این رویکرد شخصی‌سازی بسیار مؤثرتر از آن چیزی است که در گذشته قابل‌دستیابی بود.

-اندازه‌گیری کارایی هزینه و بازگشت سرمایه:‌ بازاریابی دیجیتال معمولا مقرون‌به‌صرفه‌تر از روش‌های سنتی است و بازده سرمایه‌گذاری بالاتری دارد. بدین‌ترتیب بانک‌ها می‌توانند اطمینان کسب کنند که شاخص‌های عملکرد کلیدی خود را برآورده کرده یا تنظیمات لازم را از طریق تجزیه و تحلیل دیجیتال انجام دهند.

-افزایش تعامل و تجربه مشتری:‌ بازاریابی دیجیتال سبب افزایش تعامل با مشتری شده و فرصت‌های جدیدی برای تعامل به‌وجود می‌آورد.

-سازگاری و پاسخگویی:‌ ماهیت پویای بازاریابی دیجیتال به بانک‌ها اجازه می‌دهد تا به‌سرعت استراتژی‌های خود را تنظیم کرده و از مناسب و کاربردی‌بودن فعالیت‌های بازاریابی اطمینان پیدا کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.