آمارهایی جالب از جیبی‌مو/ 200 هزار میلیارد ریال گردش مالی ماهانه

پیام حسامی، مدیر ارشد عملیات جیبی‌مو در مصاحبه با عصربانک، آماری از شرکت ارائه کرد و گفت: هم اکنون بیش از ۵۰۰ پذیرنده فعال در جیبی‌مو مشغول به فعالیت هستند، حجم گردش مالی پردازش‌شده ماهانه توسط جیبی‌مو بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال است، تعداد تراکنش پردازش‌شده ماهانه توسط جیبی‌مو نیز به بیش از ۵۰۰ هزار تراکنش می‌رسد و ماهانه بیش از ۲۰۰ هزار استفاده از وب‌سرویس‌های استعلامی ثبت می‌شود.

«جیبی‌مو» به عنوان یکی از پرداخت‌یارهای رسمی شاپرکِ بانک مرکزی در سال ۱۳۹۶ با تکیه بر فعالیت تیمی متشکل از متخصصین و جوانان خلاق و با انگیزه تاسیس شد تا دریافت و انتقال پول را به عنوان یکی از نیازهای بزرگ جامعه برای افراد و کسب‌وکارها تسهیل نماید. اکنون این خدمات تبدیل به بازوی مالی سازمان‌های بزرگ و مطرح کشور شده‌اند.

ما در عصربانک برای آشنایی بیشتر با خدمات و محصولات این شرکت با پیام حسامی، مدیر ارشد عملیات «جیبی‌مو» گفتگویی انجام دادیم که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم.

«جیبی‌مو»، تسهیل‌گر ارتباط سازمان‌ها با بانک‌ها و شرکت‌های خدمات پرداخت

پیام حسامی در ابتدا جیبی‌مو را اینطور معرفی کرد: «جیبی‌مو» تسهیل‌گر ارتباط سازمان‌های متوسط و بزرگ با بانک‌ها و سایر شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداختی و احراز هویت دیجیتال است.

وی افزود: با ارائه زیرساخت مالی قدرتمند جیبی‌مو زمینه رشد این سازمان‌ها فراهم شده و ‌‌‌آن‌ها نیز می‌توانند فرایندهای طولانی با بانک‌های متعدد و third partyها را از طریق جیبی‌مو انجام دهند.

مدیر ارشد عملیات جیبی‌مو به دیگر قابلیت‌های این شرکت گفت: جیبی‌مو با ارائه خدمات چندبانکی و پشتیبانی 24×7 موجب کاهش هزینه‌های عملیاتی و خطاهای انسانی، افزایش سرعت در فرآیند تسویه حساب با مشتریان، تسهیل نظارت بر وضعیت پرداخت شده و نظارت دقیق‌تر بر مصادیق پولشویی را برای شرکت‌های فعال در بازارهای مالی در پی دارد.

انجام پرداخت‌های روزانه کارگزاری فارابی در بورس نقطه‌عطف «جیبی‌مو»

حسامی در ادامه به شکل‌گیری جیبی‌مو پرداخت و گفت: شرکت نوآوران راهبرد سپهر پایا )جیبی‌مو( در تابستان 1396 با تمرکز بر پرداخت‌های خرد و ظرفیت‌های موجود در بازار B2C  و شبکه اجتماعی مالی آغاز به کار کرد.

وی ادامه داد: با تمرکز بر ارائه راهکار 360 درجه پرداخت ابتدا موفق به اخذ مجوز دانش‌بنیان صنعتی شد و سپس توانست مجوز پرداخت‌یار رسمی بانک مرکزی را کسب کند تا اینکه در بهمن ماه 1398 توافقنامه همکاری با هلدینگ سوشیانت به امضا رسید.

حسامی خاطرنشان کرد: پس از این توافقنامه، جیبی‌مو و هلدینگ سوشیانت به‌عنوان شرکای تجاری همکاری را آغاز کردند و از آنجا که سوشیانت بازوی فنی کارگزاری فارابی در بورس است، جیبی‌مو توانست خدمات جدیدتر و راهکارهای به‌روزتری را در حوزه پرداخت الکترونیک به کارگزاری فارابی ارائه دهد و پرداخت‌های روزانه این کارگزاری بورس را برعهده بگیرد.

مدیر ارشد عملیات جیبی‌مو اظهار داشت:‌ با تکامل محصول جیبی‌مو و به اصلاح Market fit شدن این محصول در فضای کسب‌وکارهای پلتفرمی، مسیر رشد شرکت هموارتر شد و امروز جیبی‌مو از لحاظ حجم و تعداد تراکنش جزء پرداخت‌یارهای اول کشور است.

از 500 پذیرنده تا 200 هزار ملیلیارد گردش مالی  در «جیبی‌مو»

حسامی به ارائه آمار عددی نیز اشاره کرد و گفت: هم اکنون بیش از ۵۰۰ پذیرنده فعال در جیبی‌مو مشغول به فعالیت هستند، حجم گردش مالی پردازش‌شده ماهانه توسط جیبی‌مو بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال است، تعداد تراکنش پردازش‌شده ماهانه توسط جیبی‌مو نیز به بیش از ۵۰۰ هزار تراکنش می‌رسد و ماهانه بیش از ۲۰۰ هزار استفاده از وب‌سرویس‌های استعلامی انجام می‌شود.

«جیبی‌مو» و همه خدمات پرداخت موردنیاز سازمان‌ها

حسامی در رابطه با محصولات جیبی‌مو گفت: به صورت کلی جیبی‌مو مدیریت گردش وجه در کسب‌وکارها را تسهیل می‌نماید و خدمات را در سه دسته ابزارهای پذیرش وجه، انتقال وجه و احرازهویت دیجیتال به کسب‌وکارهای طرف قرارداد ارائه می‌نماید.

وی افزود: مدیریت تمام حساب‌های بانکی سازمان در یک پنل، امکان تسویه آنی با مشتریان، پرداخت گروهی هوشمند، قانون‌مند و برنامه‌ریزی شده، کارتابل چند امضایی جهت تایید انتقال وجوه،‌ درگاه پرداخت با سویچینگ هوشمند و تسویه روزهای تعطیل، امکان تعریف چند کسب‌کار و مدیریت متمرکز، امکان تعیین سطوح دسترسی با امکانات متنوع برای همکاران، گزارش‌گیری پویا و ایجاد شفافیت مالی،‌ وب‌سرویس‌های استعلام و تطبیق هویت شناسه‌های بانکی و وب سرویس‌ها احراز هویت دیجیتال مهم‌ترین خدمات جیبی‌مو هستند.

فرایندمحور شدن به جای وظیفه‌محور بودن مهم‌ترین اتفاق «جیبی‌مو» در سال گذشته بود

مدیر ارشد عملیات جیبی‌مو مهم‌ترین اتفاقات جیبی‌مو در سال 1402 را چنین برشمرد: در سال گذشته جیبی‌مو بیش از هر زمان دیگری به سمت تطابق با قانون‌گذار حرکت کرد و در این راستا یک واحد بازرسی و یک واحد دیتا در بخش عملیات ایجاد گردید تا امکان پاسخگویی به درخواست‌های قانون‌گذار فراهم شود.

وی افزود: از سوی دیگر تصمیمات استراتژیک سازمان بیش از پیش به سمت data-driven شدن در راستای رفع مشکلات کسب‌وکارها پیش خواهد رفت و به عبارتی جیبی‌مو به عنوان یک شرکت پرداخت‌یار با انجام self-regulation یا خودتنظیم‌گری، در راستای شفاف‌سازی و کنترل گردش وجوه گام‌های موثری برداشته است.

حسامی خاطرنشان کرد: با این اقدام محدودیت‌هایی برای پذیرنده‌هایی که فاقد قرارداد هستند یا قوانین و شرایط استفاده را به درستی رعایت نمی‌کنند اعمال می‌شود و پذیرندگان دارای قرارداد به نسبت تضامین ارائه‌شده در سیستم فعالیت دارند.

وی تغییر رویکرد شرکت از وظیفه‌محور بودن به سمت فرایندمحور شدن را یکی از اتفاقات مهم دانست و ادامه داد: فرایندهای مهم عملیاتی سازمان مشخص شده و نقش‌ها برای انجام امور تعیین شده‌اند که در نتیجه تغییر افراد در نقش‌های مختلف آسیبی در سازوکار شرکت وارد نمی‌آورد.

«جیبی‌مو» بر یک چالش جدی فائق آمد

حسامی در بخش دیگری از گفتگو به چالش‌های جیبی‌مو اشاره کرد و گفت: حوزه عملیات در هر سازمانی با فرهنگ سازمانی گره خورده و نسخه از پیش پیچیده شده‌ای برای آن وجود ندارد؛ بنابراین باید با استناد به best practiceهای ITIL4، افراد مطابق با نیازهای سازمان طبق فرایندهای از پیش تعریف‌شده فعالیت نمایند.

وی ادامه داد:  اجرای اولیه این استانداردسازی جزء چالش‌های اصلی عملیات بوده که خوشبختانه به بهترین شکل اجرا شد اما در این مدت با وجود همکاری صددرصدی با نهادهای قانون‌گذار گاه بی‌مهری‌هایی وجود داشت که امید است در طول زمان مسیر هموارتر شده و ارتباطات موثرتری شکل گیرد.

برنامه‌های توسعه‌ «جیبی‌مو» استانداردسازی فرایندها و بهره‌گیری از فرایندهای هوش مصنوعی است

مدیر ارشد عملیات جیبی‌مو در رابطه به برنامه‌های توسعه‌ای نیز گفت: جیبی‌مو در راستای پاسخ‌گویی ۲۴/۷ به مشتریان یک دیتا سنتر راه‌اندازی می‌نماید که با انجام این اقدام مهم، قدرت و ظرفیت پاسخ‌گویی به درخواست‌ها و مشکلات کسب‌وکارها بیش از پیش شده و به طبع رضایت مشتری نیز افزایش می‌یابد.

وی افزود: یک تیم از پشتیبان‌های تخصصی نیز تشکیل خواهد شد تا در Onboarding کسب‌وکارها و پیاده‌سازی وب‌سرویس‌ها همراهی و همکاری داشته‌باشند.

حسامی تاکید کرد: مسیر توسعه واحدهای بازرسی و دیتا نیز به سوی استانداردسازی فرایندها و بهره‌گیری از قابلیت‌های هوش مصنوعی برای تشخیص اتوماتیک تقلب در فضای پرریسک مالی و در جهت تضمین امنیت فعالیت کسب‌وکارهای سالم پیش خواهد رفت.

وی خاطرنشان کرد: از ‌آنجا که خدمات جیبی‌مو به صورت B2B است، نقش واحد عملیات در پشتیبانی از تیم‌های کسب‌وکار شرکت بسیار پررنگ است و از یک سو ارائه خدمات با کیفیت بالا و رسیدگی به درخواست‌های مشتری و از سوی دیگر مذاکره و تطابق با قوانین قانون‌گذار از مسئولیت‌های اصلی این واحد خواهدبود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.