تخلف بزرگ با انتصاب‌های لحظه آخری در بانک مرکزی

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور منتخب ایران در حالی امروز یکشنبه هفتم مرداد با برگزاری مراسم تنفیذ به شکل رسمی کار خود را به عنوان نهمین رئیس جمهور ایران آغاز خواهد کرد که همچنان بازار تخلف از دستور محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری مبنی بر اجتناب از انتصاب‌ها تا زمان تحویل دولت به پزشکیان داغ است و اسناد جدید نشان می‌دهد دامنه این انتصاب‌ها به بانک مرکزی هم کشیده شده است.

با وجود بخشنامه اکید محمد مخبر و همچنین نامه مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب به سرپرست ریاست جمهوری در زمینه منع انتصاب تا زمان تحویل دولت به پزشکیان،‌ این بار مستندات نشان می دهد انتصابات خلاف بخشنامه مخبر در بانک مرکزی نیز صورت گرفته است.

براساس این اسناد، حدود یک ماه پس از بخشنامه مهم سرپرست ریاست جمهوری به تمامی دستگاه های اجرایی زیرمجموعه دولت،‌ 15 انتصاب در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران انجام شده است که بازه زمانی چهارم تا 18 تیر را در بر می گیرد؛ یعنی درست یک ماه پس از بخشنامه ۱۲ خرداد محمد مخبر.

این انتصابات شامل سرپرست اداره برنامه ریزی و راهبردی،‌ سرپرست مرکز تنظیم گری، سرپرست مدیریت کل نظارت احتیاطی کلان و فناورانه، سرپرست اداره نظارت بر موسسات پولی غیربانکی،‌ مشاور بانک مرکزی در امور نظارت، سرپرست اداره صیانت از مشتریان موسسات تحت نظارت، دستیار ویژه قائم مقام رئیس کل بانک مرکزی، سرپرست مدیرکل نظارت غیربانکی، سرپرست مدیرکل تنظیم مقررات، سرپرست مدیر کل نظارت بانکی، مدیرکل مدیریت طرح و برنامه، سرپرست اداره نظارت احتیاطی کلان، مدیر اداره استعلام و تعیین صلاحیت، مدیر اداره رسیدگی به تعهدات صادراتی و وارداتی و رئیس گروه ارزیابی و راهبردهای نظارتی می شود.

photo_2024-07-27_20-40-34

تخلف سابقه دار از بخشنامه محمد مخبر

تخلف از بخشنامه مهم محمد مخبر اما به بانک مرکزی خلاصه نمی شود و چندی پیش هم اسنادی به دست ما رسید که نشان می داد در یکی از معاونت‌های وزارت راه و شهرسازی و در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران احکامی جهت بکارگیری برخی اشخاص در پست‌های گوناگون صادر شده است.

احکامی که واکنش جمعی از متخصصان صنعت هوانوردی کشور را هم در پی داشت و به عقیده این گروه، افرادی که حکم گرفته‌اند، دارای سابقه اجرایی و تخصصی مرتبط نبوده‌اند.

البته ماجرای تخلف بخشنامه در زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی مسکوت نماد و اسنادی مبنی بر ورود سازمان بازرسی کل کشور به ماجرای این انتصابات منتشر شد. اسناد رسیده به دست ما نشان می داد این سازمان در نامه ای با امضای بازرس کل خطاب به رضا نخجوانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور، با اشاره به بخشنامه 12 خرداد محمد مخبر، انتصابات در شرکت فرودگاه های کشور را مغایر این بخشنامه اعلام کرد و هشدار قانونی داد تا بخشنامه مخبر را اجرایی کند.

نامه مسعود پزشکیان به محمد مخبر

موضوع انتصابات دقیقه نودی در دولت سیزدهم در طی چند ماه گذشته به قدری شدت پیدا کرد که مسعود پزشکیان، رئیس جمهور منتخب ایران در روز 20 تیر، نامه ای به محمد مخبر،‌ سرپرست ریاست جمهوری نوشت و در آن خواستار جلوگیری از عقد و عملیات، عزل، نصب و استخدان نیروی جدید در همه وزارتخانه‌ها و معاونت‌ها، به جز در موارد غیرقابل اجتناب، شد.

پیش از این هم سیدحمیده زرآبادی، سخنگوی ستاد مسعود پزشکیان در توییتی در شبکه اجتماعی اکس، با اشاره به بخشنامه مهم مخبر به کلیه دستگاه‌های اجرایی درباره عدم تغییر و جا به جایی در ساختارهای سازمانی و جا به جایی نیروی انسانی، نوشته بود:‌ علی‌رغم صدور بخش‌نامه به تمامی دستگاه‌های اجرایی مبنی‌بر خودداری از هر گونه تغییر در ساختارهای سازمانی، جابه‌جایی نیروی انسانی و… تا استقرار دولت چهاردهم، گزارش‌های واصله از صدور احکام بی‌رویه، بدون‌ضابطه و خلاف بخش‌نامه مذکور در دستگاه‌های اجرایی و زیر‌مجموعه‌های آن خبر می‌دهد.

/اقتصاد نیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.