«بله»؛ بستر خدمات غیرحضوری ارز اربعین از بانک ملی

از آنجا که سفر به عراق برای مراسم اربعین، هزینه های مخصوص به خود را دارد، دولت ایران، اقدام به ارائه تسهیلات مالی مختلف، به زائرین در این ایام می‌نماید.

زائران اربعین می‌توانند تا سقف ۲۰۰ هزار دینار عراق را با مراجعه به اپلیکیشن بله و شعب منتخب بانک ملی ایران خریداری کنند. البته دریافت ارز اربعین منوط به ثبت‌نام در سامانه سماح و برای افراد بالای 5 سال است. فروش ارز اربعین از  7 مرداد آغاز شده و تا 3 شهریور ادامه دارد.

«بله» خدمات غیرحضوری ارز اربعین را ارائه می‌دهد

علاوه بر مراجعه حضوری برای دریافت ارز اربعین، این خدمت از طریق پیام‌رسان‌‌های داخلی میسر شده ‌است. بانک ملی در بستر پیام‌رسان «بله» خدمات غیر حضوری را به متقاضیان دریافت ارز اربعین ارائه می‌دهد.

برای این منظور پس از نصب اپلیکیشن بله، در بخش خدمات، گزینه «ارز اربعین»‌ انتخاب می‌شود. سپس کد ملی و تاریح تولد وارد می‌شود تا استعلام هویت صورت گیرد. در صورت تمایل، متقاضی می‌تواند گزینه «دیگری» را برای دریافت ارز انتخاب کند. سپس اطلاعات متقاضی شامل نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، کد پستی، شماره گذرنامه و تاریخ تولد وارد و تاریخ دریافت ارز و شعبه موردنظر انتخاب می‌شود. در نهایت میزان ارز مورد نظر انتخاب و هزینه پرداخت می‌شود.

متقاضی در انتخاب شعبه دریافت ارز باید دقت کند زیرا امکان تغییر شعبه مقدور نیست. از زمان اقدام برای دریافت ارز در اپلیکیشن «بله»، تا 7 روز امکان دریافت ارز وجود دارد.

به منظور تسهیل در دریافت ارز اربعین، سرپرستان خانوارها می‌توانند برای دریافت ارز اربعین اعضای خانواده خود (همسر و فرزندان) با همراه داشتن تمامی مدارک هویتی خود و اعضای خانواده به شعب منتخب بانک ملی ایران مراجعه و ارز را دریافت کنند.

گفتنی است 403 شعبه بانک ملی در سراسر کشور ارز اربعین را به متقاضیان ارائه می‌دهند.

دریافت ارز اربعین منوط به ثبت‌نام در سامانه سماح است

برای خرید ارز اربعین، ثبت نام در سامانه سماح الزامی است. زائران باید بالاتر از ۵ سال (متولدین 1 شهریور 1398 به قبل) باشند. افراد ۵ تا ۱۸ سال نیز می‌توانند با استفاده از شماره تلفن همراه اعضای خانواده خود اقدام به خرید ارز اربعین کنند.

دریافت این ارز تداخلی با سهمیه ارز مسافرتی ندارد و زائران پس از بازگشت، می‌توانند از سهمیه ۵۰۰ یورویی ارز مسافرتی نیز استفاده کنند.

اختصاص ارز اربعین به ثبات بازار ارز کمک می‌کند

هر سال با نزدیک شدن به ایام اربعین قیمت دینار به دلیل تقاضای بالا با افزایش قیمت همراه است. در سال‌های گذشته به‌دلیل پرداخت دلار، تقاضای غیرواقعی برای دریافت ارز به وجود می‌آمد. همین امر از دلایل هدر رفتن منابع ارزی کشور و همچنین نوسان قیمت دلار بود. عرضه دینار به عنوان ارز اربعین، نه تنها مانع خروج دلار از کشور می‌شود، بلکه زحمت زائران برای تبدیل دلار به دینار از طریق صرافی‌های عراق را کم می‌کند.

زائران می‌توانند هر مقدار ارز که موردنیاز نبوده و به کشور بازگردانده‌اند را با مراجعه به شعب ارائه‌دهنده بانک پس از اربعین با نرخ مصوب به ریال تبدیل کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.