دلایل ایجاد محدودیت شرکت‌های کارگزاری در استفاده از خدمات کارت‌های شتابی

فاطمه جعفری، مدیرعامل شرکت اعتبارات کاریزما در مصاحبه با عصربانک گفت:‌ نوع کارکرد خدمات مالی شرکت‌های کارگزاری در قالب کارت‌های شتابی، ارائه سود بیشتر نسبت به بانک بوده که عموما این مسئله در تبلیغات مطرح شده و احتمالاً این مقوله حساسیت بانک مرکزی را برانگیخته‌ است. 

براساس بخشنامه جدید بانک مرکزی، ارائه خدمات مالی از سوی شرکت‌های کارگزاری به مشتریان با بهره‌گیری از زیرساخت‌های شبکه بانکی و در قالب کارت‌های متصل به شبکه شتاب و یا هر طرح و محصول دیگری، موقتاً و تا زمان تدوین و ابلاغ ضوابط ناظر بر نحوه همکاری و تعامل بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی با نهادهای غیربانکی خارج از گستره شمول نظارت این بانک متوقف شده‌است.

به این بهانه ما در عصربانک گفتگویی با فاطمه جعفری، مدیرعامل شرکت اعتبارات کاریزما در مورد تاثیرات این بخشنامه انجام دادیم.

مورد خلاف قانون توسط شرکت‌های اعتباری دیده نشده‌ است

فاطمه جعفری در ابتدا به بیان دیدگاه خود با توجه به بخشنامه جدید بانک مرکزی پرداخت و گفت:‌ نوع کارکرد خدمات مالی شرکت‌های کارگزاری در قالب کارت‌های شتابی، ارائه سود بیشتر نسبت به بانک بوده که عموما این مسئله در تبلیغات مطرح شده و احتمالاً این مقوله حساسیت بانک مرکزی را برانگیخته‌ است.

وی افزود: به‌طور کلی همکاری نهادهای مختلف و ارتباط بین صنایع در بازار پول و سرمایه اتفاق خوشایندی است و در کشورهای مختلف این امر دیده می‌شود زیرا افراد تمایل به سرمایه‌گذاری به بهترین شکل و ارزش‌‌آفرینی از دارایی‌های خود را دارند اما آنچه به‌عنوان ممنوعیت در بخشنامه جدید بانک مرکزی آمده هیچ مصداق عینی از تخلف ندارد.

مدیرعامل شرکت اعتبارات کاریزما به واژه قطع فعالیت موقت در بخشنامه نیز اشاره کرد و گفت: تا به‌حال هیچ مورد خلاف قانون اتفاق نیفتاده و ارائه چنین نظراتی قطعا می‌تواند در برنامه‌های کسب‌وکارها تاثیر بگذارد و معمولا تا زمانی که بررسی برای شناسایی خلأها صورت گیرد، زمان زیادی صرف شده و عملا پیامدهای منفی در بر خواهد داشت.

همچنین رویکرد کلی رگولاتور در عدم اطلاع‌رسانی قبلی به بازیگران این حوزه و عدم برگزاری جلسات مشترک رگولاتور با کسب و کارها برای بیان دقیق ریسک‌های احتمالی و بسنده کردن به یک بخشنامه دستوری از نقاط ضعف است.

وی با اشاره به خدمات کارتی شرکت‌های کارگزاری گفت: فیروزه، کاریزما، مفید و فارابی به مشتریان در قالب کارت‌های متصل به شبکه شتاب خدمات ارائه می‌دهند که احتمالاً بیش از صد هزار نفر کاربر از این خدمات استفاده می‌کنند. کاریزما محصول خود را در نمایشگاه مالی اخیر ارائه داده و فارابی بیش از یک سال پیش محصول را معرفی کرده‌است.

قابلیت نقدشوندگی سرمایه مهم‌ترین قابلیت کاریزما کارت است

جعفری درباره خدمات کاریزما کارت گفت: کاریزما صرفا با هدف سود روزشمار بیشتر وارد بازار نشده و خدمات آن محدود به صندوق‌های بورسی نمی‌شود و طرح‌های ارائه‌شده کارتی در این مجموعه در واقع طرح‌های بیمه‌ای است که با مجوز بیمه مرکزی آغاز به‌کار کرده و بیمه زندگی، پشتوانه کارت‌ است.

وی افزود:‌ ارزش کاریزما کارت برای مشتریان، قابلیت نقدشوندگی در بازارهای مالی است که به‌محض استفاده از کارت و عدم‌موجودی، به پشتوانه دارایی امکان خرید از طریق سرویس اعتباری وجود دارد.

جعفری در مورد طرح‌های کاریزما توضیح داد: چهار نوع طرح بیمه‌ای پوشش «تورم» مبتنی بر حفظ دارایی با توجه به سطح تورم، «طلا» براساس شاخص طلا، «صندوق‌های بورسی» با تضمین اصل سرمایه و «درآمد ثابت» در کاریزما ارائه می‌شود که اساس همه آنها بیمه است و در کنار دریافت مزایای کامل بیمه، سرمایه‌گذاری نیز انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: قابلیت این طرح‌ها چنین است که به‌جای باقیماندن پول در حساب بانکی می‌توان در این طرح‌ها سرمایه‌گذاری کرد که قابلیت نقدشوندگی سریع وجود دارد.

مدیرعامل شرکت اعتبارات کاریزما درباره تاثیر بخشنامه جدید بانک مرکزی بر فعالیت کاریزما گفت:‌ مفاد این بخشنامه شامل کاریزما نمی‌شود زیرا کاریزما، به نوعی خدمات بیمه‌ای ارائه می‌دهد اما مطمئنا هماهنگی با رگولاتور و شفاف‌سازی در مورد ریسک‌های احتمالی و سعی در رفع چالش‌ها به‌ ارائه خدمات بهتر و ارتقای فعالیت‌ها کمک می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.