وضعیت شرکت‌های پرداخت در گزارش مردادماه شاپرک

بر اساس جدیدترین گزارش شاپرک، در مرداد ماه 1403 بالغ بر 4,498 میلیون تراکنش با ارزش 13,251 هزار میلیارد ریال در شبکه الکترونیک پرداخت کارت پردازش شده که نسبت به تیر ماه رشد 3.56 درصدی در تعداد و 6.20 درصدی در ارزش ریالی داشته است.

بر اساس گزارش جدید شاپرک،  تراکنش‌های مرداد 1403 به نسبت ماه مشابه سال 1402 از نظر تعدادی 9.17 و از نظر ریالی  39.25 درصد رشد داشته است.

همچنین ارزش اسمی تراکنش‌های مرداد 1403 نسبت به ماه گذشته با رشد 6.20  درصدی همراه بوده و این در حالی است که ارزش حقیقی تراکنشها رشد 4.16 درصدی را تجربه نموده است. ارزش حقیقی تراکنش‌ها در واقع ارزش تراکنش‌های شاپرکی بدون در نظر گرفتن اثرات تورم می‌باشد.

متوسط تراکنش هر ابزار پذیرش شاپرکی در مردادماه 369 تراکنش می‌باشد که این تعداد نسبت به مقدار مشابه در ماه گذشته افزایش 2.42 درصدی را تجربه نموده است. بیشترین تغییر متوسط تعداد تراکنش مربوط به ابزار پذیرش موبایلی می‌باشد. در مرداد ماه متوسط تعداد تراکنش‌های اینترنتی با افزایش 4.89 درصدی از 204 تراکنش در تیر 1403 به 213 تراکنش رسیده است. متوسط تعداد تراکنش هر ابزار پذیرش موبایلی 14,935 تراکنش است که این مقدار نسبت به ماه گذشته با کاهش 445.02 واحدی همراه بوده است. متوسط تعداد تراکنش هر ابزار کارتخوان فروشگاهی نیز با 8.77 واحد افزایش نسبت به تیر 1403 به 379 عدد در مرداد ماه رسیده است.

سهم تعدادی و مبلغی هر یک از شرکت‌های PSP از بازار تراکنش‌های حوزه پرداخت الكترونیک کارت

در شاخص سهم تعدادی و مبلغی تراکنش‌ها, شرکت “پرداخت الکترونیک سامان” به ترتیب با سهم 20.42 و 20.49 درصدی جایگاه اول را به خود اختصاص داده است. در این ماه اختلاف سهم تعدادی و مبلغی شرکت “به پرداخت ملت”- دومین شرکت بازار- با این شرکت به ترتیب حدود 1.50 و 0.64 درصد است.

سهم تعدادی

گزارش مرداد شاپرک

 

 

سهم مبلغی

گزارش مرداد شاپرک

 

مقایسه دو شکل بالا با شکل‌های مشابه در گزارش تیر ماه سال 1403 حکایت از آن دارد که در مولفه سهم تعدادی, بین دو شرکت “فراپردازان آروند امید” و “پرداخت الکترونیک پاسارگاد” جابجایی صورت گرفته است.

در مولفه سهم مبلغی نیز جابجایی بین دو شرکت”تجارت الکترونیک پارسیان” و “پرداخت الکترونیک پاسارگاد” رخ داده است.

سهم شرکت‌های PSP از بازار تراکنش‌های هر یک از ابزارهای پذیرش

شرکت “پرداخت الکترونیک سامان” در مردادماه با پوشش 20.67 درصد از بازار تراکنش‌های کارتخوان فروشگاهی, همانند ماه گذشته بالاترین سهم را در اختیار خود دارد. شرکت “به پرداخت ملت” نیز در هر دو ابزار پذیرش اینترنتی و موبایلی به ترتیب با کسب 39.21 و 45.46 درصد از سهم بازار دارنده بالاترین سهم در بازار می‌باشد.

مقایسه سهم هر شرکت PSP از تعداد تراکنش‌های هریک از ابزارهای پذیرش

گزارش مرداد شاپرک

 

بیشترین اختلاف بین سهم تعدادی تراکنش‌های ابزار پذیرش کارتخوان فروشگاهی با 0.31 درصد افزایش به شرکت “پرداخت نوین آرین” تعلق دارد. شرکت “تجارت الکترونیک پارسیان” با رقم 0.16 درصد افزایش دارای بالاترین اختلاف در بین سهم تعدادی تراکنش‌های ابزار پذیرش موبایلی نیز می‌باشد.

بیشترین اختلاف بین سهم تعدادی تراکنش‌های ابزار پذیرش اینترنتی با رقم 0.98  درصد کاهش به شرکت “آسان پرداخت پرشین” تعلق دارد.

مقایسه سهم هر شرکت PSP از مبلغ تراکنش‌های هریک از ابزارهای پذیرش

در این ماه شرکت “به پرداخت ملت” با پوشش 18.67 درصدی از مبالغ بازار کارتخوان فروشگاهی, بالاترین سهم را در اختیار خود دارد. این شرکت در مرداد ماه نیز از مبالغ ابزار پذیرش موبایلی با پوشش 48.79 درصدی دارای بالاترین سهم می‌باشد. در ابزار پذیرش اینترنتی نیز شرکت “پرداخت الکترونیک سامان” با پوشش 28.28 درصدی دارای بالاترین سهم در این ابزار میباشد.

گزارش مرداد شاپرک

 

بررسی عملكرد شرکت‌های PSP در تعداد خطاهای تراکنش‌ها

در ماه مرداد شرکت “فراپردازان آروند امید”, با رقمی برابر با 0.011 درصد، بهترین عملکرد از منظر نسبت خطای پذیرندگی به مجموع تراکنشها را در میان سایر شرکتها داشته است. در مقابل شرکت “آسان پرداخت پرشین” با کسب رقم 0.155 درصد بالاترین عدد شاخص مذکور را به خود اختصاص داده است.

گزارش مرداد شاپرک

در مقایسه ماهانه عملکرد این شرکت‌ها ملاحظه می‌شود که بیشترین کاهش در نسبت خطای پذیرندگی به کل تراکنشها (عملکرد مثبت), با رقمی برابر با 0.068 درصد در شرکت “فن آوا کارت” رخ داده است.

مقایسه سهم هر شرکت PSP از تعداد هریک از ابزارهای پذیرش فعال سیستمی

در   این ماه شرکت “پرداخت الکترونیک پاسارگاد” با کسب سهم بازار 18.71 درصدی به عنوان دارنده بالاترین تعداد کارتخوان‌های فروشگاهی فعال سیستمی محسوب میگردد.

شرکت “تجارت الکترونیک پارسیان” نیز با سهم بازار 53.08 درصد همچنان از بیشترین تعداد ابزار پذیرش اینترنتی فعال پشتیبانی میکند. لازم به توضیح است که برخی شرکتها با بازتعریف بعضی از کارتخوانهای فروشگاهی خود به عنوان ابزار پذیرش اینترنتی, سعی در تسهیل انجام خدمات پرداخت کارت از طریق نرم افزار موبایلی خود و بر بستر اینترنت می نمایند.

ابزارهای پذیرش فوق این امکان را برای مشتریان فراهم می‌کند تا با استفاده از نرم افزار این شرکت‌ها بر روی موبایل, اقدام به دریافت QRCode پذیرنده نموده و به آسانی پرداخت بدون کارت خود را با وارد کردن اطلاعات رمز دوم و 2CVV انجام دهند. در بازار ابزار پذیرش موبایلی شرکت “آسان پرداخت پرشین” نیز بخش قابل توجهی از سهم بازار ابزارهای موبایلی فعال سیستمی را با رقمی معادل با 51.60 درصد در اختیار دارد.

گزارش مرداد شاپرک

در سهم تعدادی کارتخوان‌های فروشگاهی, در شرکت “پرداخت نوین آرین” با 0.50 درصد افزایش نسبت به ماه پیشین, بیشترین اختلاف رخ داده است. در ابزار پذیرش اینترنتی بالاترین تغییر سهم در شرکت “تجارت الکترونیک پارسیان” با کاهش 0.84 درصدی مشاهده می‌شود. در سهم ابزار پذیرش موبایلی شرکت “به پرداخت ملت” با افزایش 3.24 درصدی دارای بیشترین اختلاف نسبت به ماه گذشته است.

 

گزارش کامل شاپرک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.