یازدهمین سالگرد « بانکداری سبز» در بانک کشاورزی
این بانک اولین بانک ایرانی است که اصول نظام بانکداری سبز را در راهبردها و برنامههای عملیاتی خود به اجرا گذاشته و در همین راستا، با همکاری دفتر عمران سازمان ملل (UNDP ) و تحت نظارت وزارت امور خارجه، پروژه بین المللی « بانکداری سبز در راستای رشد فراگیر و توسعه پایدار» را از سال 1392 آغاز کرده و تاکنون به اصول این برنامه پایبند بوده است.
بر اساس این گزارش، از جمله اقدامات بانک کشاورزی در راستای رعایت اصول « بانکداری سبز و توسعه پایدار» می توان، حمایت از طرح ها و پروژه های دوستدار محیط زیست و همراستا با اصول مصرف بهینه منابع پایه، انطباق خط مشی اعتباری بانک با توصیه ها و الزامات زیست محیطی و معیارهای بین المللی رشد فراگیر و توسعه پایدار، پرداخت صحیح و نظارت شده تسهیلات و تصویب طرح های همگام با فناوری های نوین، دانش بنیان، پاک و منطبق با استانداردهای بین المللی، اجرای سند تحول دیجیتال و تاکید بر خدمات غیرحضوری باهدف کاهش مصرف کاغذ، تقلیل تردد وسایل نقلیه در شهرها، کاستن از مراجعات حضوری به شعب بانک، کاهش نرخ مهاجرت روستائیان به شهرها، سرعت و سهولت دسترسی جامعه به خدمات بانکی، کاهش تنش ها و استرس های مرتبط، انجام مسئولیت های اجتماعی و حمایت مالی و کمک های بلاعوض برای توسعه طرح های مرتبط با حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار را برشمرد.
این گزارش می افزاید: حمایت بانک کشاورزی از توسعه کشت های گلخانه ای، روش های نوین آبیاری، ترویج استفاده از بذور گواهی شده، افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی و طرح های دانش بنیان، گامی اثرگذار در مقابله با مشکل گرمایش زمین، مدیریت تغییرات اقلیمی و منابع آب، خاک و انرژی و افزایش راندمان تولید در مسیر تحقق اصول بانکداری سبز و توسعه پایدار است؛ همچنین اهتمام این بانک به اجرای اصول تحول دیجیتال در صنعت بانکداری، اثرگذاری مثبتی بر سبک زندگی اقشار مختلف جامعه از جمله کشاورزان و دامداران داشته و با ایجاد جهشی نو در شیوه های ارزش آفرینی، تاثیر عمیقی بر زنجیره ارزش محصولات کشاورزی و روش های خرید و فروش و تشویق نسل جدید فعالان حوزه کشاورزی به فعالیت در فضای کسب و کار دیجیتال دارد.