«فناپ‌تک»؛ به دنبال افزایش سهم بازار بانکی و پرداخت

شاهین جوانمردی، قائم‌مقام فناپ‌تک در مصاحبه با عصربانک گفت: فناپ‌تک در حوزه بانکی و پرداختی به دنبال افزایش سهم از بازار است اما با توجه به اینکه در حوزه‌های بانکی ترند فعالیت از سمت سخت‌افزار به نرم‌افزار تغییر کرده، تمرکز بر محصولات دیجیتال بیشتر موردتوجه است.

«فناپ‌تک» یکی از شرکت‌های تولیدکننده سخت‌افزارهای بانکی و پرداختی در ایران است که از سال 1395 اولین محصول تولیدی را به بازار عرضه کرد و اکنون با ماموریت ارائه محصولات و راهکارهای نوآورانه مبتنی بر طراحی و تولید سخت‌افزار/راهکارهای بانکی و پرداختی، تولید قطعات یدکی دستگاه‌های کارتخوان، تعمیر و نوسازی کارتخوان‎های بانکی و تولید رول کاغذ حرارتی فعالیت دارد و حوزه کاری خود را به تولید باتری و UPS گسترش داده ‌است.

ما در عصربانک برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌ها، چالش‌ها و برنامه‌های آتی این مجموعه گفتگویی با شاهین جوانمردی، قائم‌مقام فناپ‌تک ترتیب دادیم. جوانمردی دارای مدرک کارشناسی ‌ارشد مهندسی مکانیک از دانشگاه  علم‌وصنعت است و پس از سال ها تجربه‌ و فعالیت در این صنعت، از سال 1394 با «فناپ‌تک» همکاری دارد.

«فناپ‌تک» در تولید کارتخوان پیشرو است

شاهین جوانمردی راجع به نقش فناپ‌تک در صنعت بانکداری گفت: پس از تاسیس فناپ‌تک انتظار چنین پیشرفتی بعید به‌نظر می‌رسید اما فناپ‌تک در حوزه تولید دستگاه کارتخوان پیشرو بود و در سال 95 اولین دستگاه تحت لیسانس  شرکت Castles  تایوان به بازار عرضه شد.

وی افزود: سپس تنوع مدل و افزایش عمق تولید مدنظر قرار گرفت  تا اینکه از سال 95 واحد تحقیق و توسعه (R&D) محصولات بانکی شروع به فعالیت کرد و پس از یک سال اولین دستگاه کش‌لس بانکی به‌طور کامل تولید شد.

قائم‌مقام فناپ‌تک در مورد پیشرفت‌های مجموعه گفت: فناپ‌تک توانست طی دوره فعالیت، تعداد نیروها را از 30 نفر به 300 نفر در کارخانه‌های خرمشهر، دامغان و ستاد تهران برساند و سبد محصول را نیز از سه مدل دستگاه کارتخوان به پنج مدل، سه مدل محصول بانکی و محصولات غیربانکی و پرداختی دیگر ارتقاء داد.

تولید مودم 4G جدیدترین حوزه تولید فناپ‌تک است

جوانمردی به معرفی شاخص‌ترین محصولات اشاره کرد و گفت:‌ پس از دستگاه کارتخوان تولید محصولات دیگر نظیر کش‌لس، خوددریافت، سیستم نوبت‌دهی بانکی، رول کاغذ حرارتی به‌عنوان محصول مکمل و باتری UPS در دستور کار قرار گرفت اما جدید ترین حوزه فعالیت را می‌توان تولید مودم‌های 4G دانست و تولید دوربین‌های نظارت تصویری نیز به‌زودی وارد حوزه فعالیتی شرکت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تولید کارتخوان در شرکت با برند Castles شروع شد‌ اما از سه سال پیش همکاری با مجموعه AMP شکل گرفت و محصولات با این برند به بازار عرضه می‌شود که پیشرفت در این حوزه با شرایط اولیه تولید که تنها محدود به مونتاژ دستگاه بود قابل‌مقایسه نیست.

وی ادامه داد: در سال جاری تولید برد الکترونیکی دستگاه با خطوط پیشرفته SMT صورت می‌گیرد و تنها قطعات وارداتی، شامل قطعات الکترونیک و ماژول‌‌هایی مانند ال‌سی‌دی و پرینتر است به‌طوری‌که عمق تولید داخلی محصولات بالای 70 درصد است.

قائم‌مقام فناپ‌تک افزود: دستگاه خوددریافت جزء سبد محصولات است اما با توجه به اینکه حجم اسکناس در کشور ما کم شده تولید دستگاه‌های خوددریافت چندان بالا نیست و به‌جزء سفارش برای بانک پاسارگاد در دوران پاندمی کرونا فعلا تولید صورت نمی‌گیرد اما حدود یک سال و نیم پیش سه دستگاه خوددریافت به بانک اسلامی سوریه صادر شد و قراردادهای بزرگتر به‌زودی منعقد می‌شود، همچنین صادرات رول حرارتی به بازار عراق نیز در حال انجام است.

افزایش سهم بازار بانکی و پرداخت

اشتغال نیروهای بومی یکی از افتخارات فناپ‌تک است

قائم‌مقام فناپ‌تک در مورد نیروی کار این مجموعه گفت: کارخانه خرمشهر حدود 180 نفر پرسنل دارد که تقریبا همه آنها بومی منطقه هستند.

وی ادامه داد:‌ در سالن‌های تزریق پلاستیک، تولید برد الکترونیک، مونتاژ دستگاه ها و تجهیزات بانکی و دیجیتال از پیشرفته‌ترین تجهیزات روز دنیا استفاده می‌شود و تولید و عرضه محصولات باکیفیت در دستور کار است.

جوانمردی در مورد چشم‌انداز تولید خاطرنشان کرد: در صورت همکاری وزارت صمت و بانک مرکزی در برنامه تولید سال جاری حداقل 200 هزار دستگاه کارتخوان بانکی در نظر گرفته شده که نسبت به سال گذشته 50 هزار دستگاه افزایش دارد و در کنار آن تولید حداقل 100 هزار مودم و 1000 تن رول در دستور کار است.

وی رشد سریع شرکت را بهترین خاطره در مجموعه عنوان کرد و گفت: هدف اولیه فناپ‌تک اشتغال‌زایی بوده و با گسترش مجموعه این هدف محقق شد اما پیشرفت بیشتر همواره قابل‌انتظار است تا جایی که در حال‌حاضر برنامه برای افزایش نیروی کار کارخانه خرمشهر تا 500 نفر در دستور کار است.

مهم‌ترین مزایای رقابتی فناپ‌تک

جوانمردی مهم‌ترین مزیت فناپ‌تک را پیشینه و تسلط بر نیازمندی بازار داخلی دانست و گفت: فناپ‌تک نیاز بازار را به خوبی می‌شناسد و با همکاری شرکای خود می‌تواند نیاز بازار را رفع کند.

جوانمردی تاکید کرد: در حوزه بانکی نیز طراحی به‌طور کامل و براساس نیاز مشتریان و بازار، توسط فناپ‌تک انجام می‌شود و با توجه به عمق دانش و تجربه و همکاری شرکا در حوزه بانکی و پرداخت می‌توان بهترین محصول متناسب با بازار ایران را از نظر کیفیت و قیمت ارائه داد.

قائم‌مقام فناپ‌تک خاطرنشان کرد: مزیت دیگر فناپ‌تک به‌کارگیری تجهیزات تولید به‌روز است به‌طوری‌که دومین خط SMT مجموعه، پیشرفته‌ترین خط تولید برد الکترونیک در ایران محسوب می‌شود و به شرکت امکان می دهد در کنار تأمین بازار داخلی،‌ صادرات نیز مدنظر قرار گیرد.

تخصیص ارز و قوانین متعدد چالش‌های جدی تولید هستند

قائم‌مقام فناپ‌تک در مورد چالش‌های تولید گفت: در حال‌حاضر بحث تامین ارز و واردات به‌شدت پیچیده است و تعدد صدور بخشنامه‌ها و قوانین جدید مانع از برنامه‌ریزی می‌شود که امید است استراتژی‌های ثابت در دولت جدید بتواند به رفع این مشکل در حوزه‌های مختلف کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: فناپ‌تک فعالیت خود را در دوره‌ای آغاز کرد که تحریم‌ها محدودتر بود و ممنوعیتی برای واردات وجود نداشت. در واقع اساس کار بر مبنای فعالیت شرایط نرمال و ارائه محصولات معتبر و باکیفیت است  اما بی‌شک گشایش ارزی و رفع تحریم‌ها به‌نفع همه مجموعه‌ها از جمله فناپ‌تک خواهدبود و صادرات و دست‌یابی به افق‌های جدید را تسهیل می‌کند.

فناپ‌تک در حوزه بانکی و پرداختی به دنبال افزایش سهم از بازار است

جوانمردی راجع به برنامه‌های آتی چنین گفت: حوزه تولید محصولات الکترونیکی خودرویی در مجموعه فناپ‌تک آغاز شده و با توجه به اینکه مولتی‌مدیای خودرو با پوزهای اندرویدی قرابت ساختاری دارد ورود به این حوزه را با این محصول شروع کرده‌ایم و در این راستا به‌تازگی عقد قرارداد با سازه‌گستر صورت گرفته‌است.

قائم‌مقام فناپ‌تک در مصاحبه با عصربانک خاطرنشان کرد: فناپ‌تک در حوزه بانکی و پرداختی به دنبال افزایش سهم از بازار است اما با توجه به اینکه در حوزه‌های بانکی ترند فعالیت از سمت سخت‌افزار به نرم‌افزار تغییر کرده،  تمرکز بر محصولات دیجیتال بیشتر موردتوجه است.

وی ادامه داد: فناپ‌تک  همراستا با بازارهای جهانی مبنی بر استقبال از پوزهای اندرویدی به افزایش تنوع نرم‌افزارهای خدمات ارزش افزوده برای پذیرندگان و مشتریان تاکید دارد تا با تغییر پارادایم در بازار بتواند پذیرنده را ترغیب به استفاده از دستگاه‌های اندرویدی کند اما دستیابی به این هدف قطعا نیاز به آموزش و فرهنگ‌سازی دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.