اندروید یا لینوکس: مقایسه سیستم‌عامل کارتخوان‌های پرداخت

سیستم‌عامل اندروید با طیف وسیع اپلیکیشن‌ها، می‌تواند یک پایانه پرداخت ساده را به یک دستگاه تجاری کاملاً کاربردی تبدیل کند.

امروز در سرتاسر جهان، فناوری‌های جدید نحوه پرداخت ما را تغییر داده است و در ایران به دلیل تورم فزاینده، پرداخت‌های غیرنقدی به‌طورکلی در حال پیشی‌گرفتن از پول نقد است.

امروز کارتخوان‌ها و پایانه‌های پرداخت هوشمند اندرویدی در حال توسعه هستند و عملاً بازی را تغییر داده‌اند و باعث شده‌اند این ترمینال‌ها نه فقط پرداخت بلکه از مدیریت کامل نقدینگی صندوق فروشگاهی تا خدمات اعتباری، برنامه‌های وفاداری و خدمات از راه دور به مشتریان را به‌صورت سلف‌سرویس ارائه دهند.

هنگام کار با کارتخوان اندرویدی، همه این خدمات می‌تواند روی یک دستگاه کارتخوان نصب شود و در کنار طیف وسیعی از گزینه‌های پرداختی که مشتریان خواستار آن هستند، به کار گرفته شود. در این مقاله به شباهت‌ها و تفاوت‌های بین اندروید و سیستم‌عامل کارتخوان‌های معمولی یعنی لینوکس می‌پردازیم.

پایانه‌های پرداخت اندروید و لینوکسی

سال‌هاست پایانه‌های پرداختی لینوکس به‌عنوان یک فناوری امن، پایدار و ساده در همه صنوف استفاده می‌شود. بااین‌حال، در بسیاری از صنایع، تقاضا برای دستگاهی وجود دارد که خدمات بیشتری ارائه دهد و توسط اندروید پشتیبانی شود؛ بنابراین سیستم‌عامل اندروید که به اپلیکیشن‌های متنوع مجهز شده است، طیف وسیع‌تری از فرصت‌های تجاری را ارائه می‌دهد.

در این راستا شرکت امیدپی به‌عنوان یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت در ایران کارتخوان‌های هوشمند اندرویدی را در اختیار اصناف و پذیرندگان قرار می‌دهد.

مقایسه سیستم‌عامل کارتخوان‌های پرداخت

قابلیت کارتخوان‌های اندرویدی

در ادامه قابلیت‌هایی که دستگاه اندرویدی هوشمند می‌توانند برای اپراتورها به ارمغان بیاورند بررسی  شده است.

ادغام وفاداری مشتری

اپلیکیشن‌ها به شما امکان می‌دهند تا قابلیت پرداخت و وفاداری را در یک جا جمع کنید و این کار جمع‌آوری داده‌های غنی در مورد رفتار مشتری را برای شما آسان‌تر می‌کند.

انتخاب محصولات پیچیده‌تر

درحالی‌که لینوکس ویژگی‌های محدودی دارد، اندروید هوشمندتر است. به‌عنوان‌مثال، مشتریان می‌توانند از میان گزینه‌هایی مختلف محصولات و خدمات در تعداد و ارقام مختلف در یک دستگاه اندرویدی انتخاب کنند؛ ولی لینوکس این قابلیت را ندارد.

مدیریت موجودی

از طریق دستگاه کارتخوان اندرویدی، فروشنده یا پذیرنده می‌تواند گردش مالی خود را در لحظه رصد و مدیریت کند و این قابلیت را می‌توان در فروشگاه‌های خُرد و کلان استفاده کرد هرچند این همه خدمات کارتخوان‌های اندرویدی نیست! زیبایی سیستم اندرویدی این است که قابلیت‌های بالقوه بی‌پایانی دارد. از نظرسنجی مشتریان گرفته تا احراز هویت آنها؛ اپلیکیشن‌های تجاری متنوع می‌توانند دستگاه پرداخت را متحول کنند.

متنوع برای هر کسب‌وکاری

قابلیتی که برای یکی کسب‌وکار در کارتخوان‌های اندرویدی به‌درستی کار می‎کند ممکن است برای کسب‌وکار دیگری اولویت نداشته باشد؛ بنابراین می‌توان دستگاه‌های کارتخوان اندرویدی را برای کسب‌وکارهای مختلف سفارشی‌سازی کرد.

امنیت

هر کارتخوان باید دارای گواهینامه PCI و EMV باشد. این بدان معنی است که یکپارچگی تمام داده‌های مالی در اپلیکیشن‌های اندرویدی نصب شده در کارتخوان‌ها باید تضمین شود.

 سرعت

سیستم عامل لینوکس سادگی و سرعت را توأمان دارد. بااین‌حال در کارتخوان‌های اندرویدی، عملکردهای اضافه شده، نه‌تنها تجربه کاربری را تضعیف نمی‌کند که باعث بهبود تجربه مشتری می‌شود.

ثبات

درحالی‌که لینوکس به‌عنوان یکی از پایدارترین سیستم عامل‌ها در جهان شناخته می‌شود، سیستم اندروید دست شما را بازتر نگاه می‌دارد و اپلیکیشن‌هایی که در این کارتخوان‌ها به کار گرفته می‌شود برای اهداف مناسب کارایی دارد.

 اتصال به اینترنت

با استفاده از این کارتخوان شما می‌توانید به راحتی به شبکه گسترده اینترنت LTE متصل شوید همچنین با قرار دادن سیم‌کارت در این دستگاه اندرویدی شما می‌توانید به راحتی به شبکه اینترنتی متصل شوید.

نرم‌افزارهای نصب شده روی این دستگاه، تنها با اتصال به اینترنت به‌صورت خودکار در زمان‌بندی‌های از قبل تعیین شده آپدیت می‌شوند.

 استفاده از قابلیت‌های خاص

کارتخوان اندرویدی به قابلیت GPS یا مکان‌یاب تجهیز شده است. دستگاه کارتخوان اندرویدی مجهز به سیستم مگنت ریدر و NFC است. در برخی از کارتخوان‌های اندرویدی دوربینی تعبیه شده که مانند یک بارکدخوان عمل می‌کند.

همچنین از دیگر امکانات کارتخوان اندرویدی می‌توان به قابلیت بلوتوث و وای‌فای اشاره کرد. وجود یک صفحه‌نمایش یا مانیتور لمسی بزرگ، استفاده از این دستگاه را برای همه افراد، آسان و ممکن می‌کند. از جمله دیگر امکانات و قابلیت‌های کارتخوان اندرویدی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. قابلیت دریافت مانده‌حساب با استفاده از کارتخوان اندرویدی

۲. خرید شارژ

۳. چاپ صورت‌حساب‌ها

۴. انجام عملیات حسابداری از جمله صدور فاکتور، محاسبه میزان سود و زیان، انبارداری و…

۵. مدیریت طلب‌ها و بدهی‌ها به شکل آسان و سیار

۶. قابلیت نصب نرم‌افزارهای حسابداری

۷. قابلیت نصب نرم‌افزارهای صدور فاکتور

۸. قابلیت پشتیبانی از فضای ابری

۹. اتصال صندوق فروشگاهی بر روی دستگاه امکان‌پذیر است

اندروید در مقابل لینوکس: چگونه آنها را با هم مقایسه می‌کنند؟

در این مقاله برخی از تفاوت‌های عمده بین سیستم عامل اندروید و لینوکس برای کارتخوان‌ها آورده شد. تفاوت اصلی این ترمینال‌ها عملکرد آنهاست. کارتخوان‌های پرداخت سنتی استاندارد PCI ندارند و احتمال نصب اسکیمر در آنها وجود دارد و توسعه نرم‌افزار در آنها دشوار است.

درهرحال نقطه قوت لینوکس در سادگی آن است. لینوکس صرفاً وسیله‌ای برای پرداخت است. بااین‌حال، بسیاری از اپراتورها و پذیرنده‌ها به بیشتر از یک ابزار پرداخت نیاز دارند و اندروید می‌تواند این نیاز را برطرف کند. سیستم عامل اندروید با طیف وسیع اپلیکیشن‌های خود، می‌تواند یک پایانه پرداخت ساده را به یک دستگاه تجاری کاملاً کاربردی تبدیل کند.

شما می‌توانید برای آشنایی با کارتخوان‌های اندرویدی امیدپی و دریافت پذیرندگی این شرکت به این لینک مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.