همه چیز درباره کیوچک؛ چک دیجیتالی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران

با کیوچک، چک دیجیتالی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، مشتریان بانک می‌توانند از خدمات چک‌ صیادی به صورت آنلاین و غیرحضوری بهره‌مند شوند و به خدمات ثبت، تایید، انتقال و عودت چک به راحتی دسترسی پیدا کنند.

افزایش حجم مشتریان بانک مهر ایران از ۱۰ به ۱۸.۵ میلیون نفر طی سه سال اخیر و ارائه بیش از 65 درصد خدمات تسهیلات و 90 درصد افتتاح‌حساب به‌شکل آنلاین، ضرورت ارتقای خدمات دیجیتال را بیش از پیش نمایان کرده است. در مورد خدمات چک نیز این مسئله حائزاهمیت است و امروزه برخی از بانک‌ها مانند بانک قرض‌الحسنه مهر ایران اقدام به ارائه خدمات چک به صورت دیجیتال کرده‌اند.

از مزایای چک دیجیتال می‌توان به سرعت ثبت و پردازش، عدم‌نیاز به ارسال نسخه فیزیکی چک، کاهش نگرانی افراد در خصوص ثبت چک در سامانه و امنیت بالا و عدم امکان سرقت یا تحریف چک اشاره کرد.

فرایندهای ثبت، تأیید و دریافت چک به‌صورت آنلاین از طریق سامانه قابل انجام است و پس از صدور چک دیجیتال، گیرنده باید به سامانه چکاد بانک مرکزی مراجعه، و نسبت ‌به ثبت و تأیید آن اقدام کند.

امضای کیوچک داخل خود اپلیکیشن است و نیازی به امضای مجزا در نرم‌افزار ثانویه نیست. این هم یکی از وجوه تمایز کیوچک بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با طرح‌های مشابه خود در دیگر بانک‌‌هاست.

همه قوانین چک کاغذی برای چک دیجیتال صدق می‌کند

چک دیجیتال موجودیتی مشابه چک کاغذی دارد و همه مقررات چک کاغذی در مورد آن صدق می‌کند. در چک دیجیتال، کاغذ از موجودیت چک حذف و با استفاده از امضای دیجیتال چک معتبر می‌شود.
در این خصوص سامانه چکاد با هدف ایجاد بستر امن بین بانکی جهت ارائه چک دیجیتال و برطرف‌ نمودن مشکلات چک فیزیکی ایجاد شده و بانک‌ها با بهره‌گیری از سرویس‌های ارائه شده توسط این سامانه می‌توانند سرویس‌های چک دیجیتال را برای مشتریان خود عرضه کنند.

بدون شک چک الکترونیکی خیلی امن‌تر از چک کاغذی است، چراکه نمی‌توان آن را تغییر داد یا به طور کلی منکر صدورش شد. از آن گذشته، بانک مرکزی زیرساختی ایجاد کرده تا صادرکنندگان یا انتقال‌دهندگان چک از طریق امضای دیجیتال، احراز هویت و اعتبارسنجی شوند و همین امر بر امنیت چک‌‌های دیجیتال اضافه می‌کند.

فراموش نکنید که در چک‌های کاغذی سنتی احتمال خط‌‌خوردگی یا اشتباه نوشتن وجود دارد و اگر این اتفاق بیافتد، راهی ندارید جز اینکه برگه چک را پشت‌نویسی یا ابطال کنید که البته پشت‌نویسی هم در قانون جدید چک با محدودیت‌هایی روبه‌رو است. اما در خصوص صدور این نوع چک، دیگر با چنین دردسرهایی مواجه نخواهید شد.

امنیت مهم‌ترین مزیت چک دیجیتال است

یکی از مهم‌ترین مزایای چک الکترونیکی امنیت بالای آن است. چراکه با اعتبارسنجی وضعیت اعتبار بانکی فرد مشخص می‌شود، امکان سرقت یا تحریف آن وجود ندارد و شما می‌توانید در صورت مشاهده اولین تخلف، چک را به‌راحتی مسدود کنید.

عدم‌محدودیت تعداد برگ چک، عدم‌امکان تغییر در برگ چک الکترونیک، صرفه‌جویی در مصرف کاغذ، اطلاع‌رسانی از وضعیت نقل‌وانتقالات چک، حذف مراحل زمان‌گیر مثل جابه‌جایی، دسته‌بندی و حسابداری چک‌ها، کارمزد و هزینه عملیاتی پایین‌تر، سرعت بالا فرآیندهای صدور و پرداخت چک، امکان آگاهی از گردش حساب و مدیریت موجودی حساب برای جلوگیری از برگشت خوردن چک به کمک ابزار‌های مدرن همچون تلفن همراه، خودپردازها و اینترنت، امکان جایگزینی در همه معاملات و مطلع‌شدن صاحب چک بعد از پرداخت وجه از دیگر مزایای چک دیجیتال است.

از این موضوع نیز نمی‌توان غافل شد که قانون جدید چک و چک‌های دیجیتال تا حد زیادی موجب کاهش جرائم بانکی شده است. از آنجا که با ثبت اطلاعات در سامانه‌های الکترونیکی، امکان صدور چک بی‌محل وجود ندارد، احتمال برگشت خوردن و کلاهبرداری نیز کمتر می‌شود.

چگونگی دریافت «چک دیجیتال» از بانک قرض‌الحسنه مهر ایران

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران؛ با تعبیه امضای دیجیتال داخل نرم افزار اندروید کیوبانک امکانی را فراهم کرده تا مشتریان این بانک؛ بدون نیاز به نصب اجباری اپلیکیشن امضای دیجیتال، از خدمات چک الکترونیک استفاده کنند.

همه چیز درباره کیوچک

برای دریافت خدمات چک دیجیتال ابتدا وارد اپلیکیشن کیوبانک شده و از منوی پایینی، گزینه بانک را انتخاب و از صفحه خدمات بانک، در منوی خدمات چک گزینه چک دیجیتال را انتخاب کنید.

دریافت امضای دیجیتال نیاز به احراز هویت ویدئویی و استعلام ثبت‌احوال دارد. برای این منظور کد ملی و تاریخ تولد و سریال پشت کارت ملی را تکمیل کرده و دکمه استعلام ثبت احوال را کلیک نمایید. برای احراز هویت دکمه ضبط فیلم را کلیک و جمله‌ای را که نمایش داده ‌شده بخوانید.

در این قسمت کارتابل چک دیجیتال نمایش داده می‌شود که باید روی دکمه فعال‌سازی کلیک کنید. جهت فعال‌سازی پروفایل چک دیجیتال در ابتدا نیاز است گواهی دیجیتال و پروفایل چک فعال شود که با کلیک روی گزینه «ادامه» درخواست فعال‌سازی امضای دیجیتال ثبت می‌شود. رمز و امضای دیجیتال را وارد کرده تا امضای دیجیتال فعال شود. پس از فعال‌سازی امضا، پیام موفقیت‌آمیز بودن صدور امضای دیجیتال نمایش داده می‌شود.

در این مرحله روی دکمه فعال‌سازی پروفایل چک دیجیتال کلیک کنید. ابتدا اطلاعات هویتی متقاضی نمایش داده می‌شود و سپس باید بر روی دکمه فعال‌سازی کلیک کنید که نیاز به امضای دیجیتال، پس از ثبت امضا و ارسال اطلاعات دارد. اگر مراحل به‌درستی انجام شده‌ باشد، اطلاعات هویتی متقاضی برای درخواست چک دیجیتال نمایش داده شده و در صورت تمایل به ادامه فرایند روی دکمه ادامه کلیک نمایید.

در این مرحله دسته چک صادر شده و می‌توانید در صفحه کارتابل دسته چک اقدام به صدور چک نمایید. پس از صدور چک دیجیتال، جهت مشاهده دسته چک‌های خود از قسمت «دسته چک‌های من» اقدام کنید. برای صدور، چک مورد نظر را انتخاب و مبلغ، تاریخ سررسید و اطلاعات مربوط به گیرنده و علت صدور چک را تکمیل کنید. پس از نمایش اطلاعات چک و دریافت‌کننده آن، برای صدور روی دکمه امضای چک کلیک نمایید.

برای امضای چک نیاز به واردکردن رمز و امضای دیجیتال است. پس از آن روی دکمه ثبت امضا و ارسال اطلاعات کلیک کنید. اطلاعات چک صادر شده نمایش داده می‌شود و پس از اتمام فرایند صدور، چک ثبت شده در کارتابل چک‌های من نمایش داده می‌شود.

جهت نقد کردن چک نیز، چک مورد نظر را انتخاب کرده و از منوی نمایش داده شده گزینه مربوطه و یکی از سپرده‌های خود را برای نقد کردن چک انتخاب کنید.

البته ضروری است، صادرکننده‌ و انتقال‌دهنده چک دیجیتال، گواهی امضای دیجیتال داشته باشند که این موضوع در ارتباط با گیرنده‌ چک ضرورتی ندارد و گیرنده چک می‌توانداز طریق خدمت «استعلام دارنده چک» یا «مشاهده کارتابل»، از صحت اطلاعات و نهایی شدن صدور چک اطمینان پیدا کند.

ضمناً مشتریان و ضامنین می‌توانند در ارائه وثایق و تضامین دریافت وام، از کیوچک استفاده کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.