وضعیت شرکت‌های پرداخت در شهریورماه 1403

بر اساس گزارش اخیر شاپرک که مرتبط به شهریور ماه است در شاخص سهم تعدادی و مبلغی تراکنش ها، شرکت "پرداخت الکترونیک سامان" رتبه اول را کسب کرده است .

بر اساس گزارش 111 شاپرک، در شهریور ماه 1403 بالغ بر 4,487 میلیون تراکنش با ارزش 13,877 هزار میلیارد ریال در شبکه الکترونیک پرداخت کارت پردازش شده که نسبت به مرداد ماه رشد منفی0.23درصدی در تعداد و رشد 4.72 درصدی در ارزش ریالی داشته است.

ارزش اسمی تراکنش‌های شهریور 1403 نسبت به ماه گذشته با رشد 4.72 درصدی همراه بوده و این در حالی است که ارزش حقیقی تراکنش‌ها رشد 2.94 درصدی را تجربه نموده است. ارزش حقیقی تراکنش‌ها در واقع ارزش تراکنش های شاپرکی بدون در نظر گرفتن اثرات تورم می‌باشد.

متوسط تراکنش هر ابزار پذیرش شاپرکی در شهریور امسال 367 تراکنش می‌باشد که این تعداد نسبت به مقدار مشابه در ماه گذشته کاهش 0.6 درصدی را تجربه نموده است. بیشترین تغییر متوسط تعداد تراکنش مربوط به ابزار پذیرش موبایلی می‌باشد. در شهریور ماه متوسط تعداد تراکنش‌های اینترنتی با کاهش منفی 4.53 درصدی از 213 تراکنش در مرداد 1403 به 204 تراکنش رسیده است. متوسط تعداد تراکنش هر ابزار پذیرش موبایلی 14,663 تراکنش است که این مقدار نسبت به ماه گذشته با کاهش 272.75 واحدی همراه بوده است. متوسط تعداد تراکنش هر ابزار کارتخوان فروشگاهی نیز با 0.71 واحد کاهش نسبت به مرداد 1403 به 378 عدد در شهریور ماه رسیده است.

سهم تعدادی و مبلغی هر یک از شرکتهای PSP از بازار تراکنش‌های حوزه پرداخت الكترونیک کارت

 

در شاخص سهم تعدادی و مبلغی تراکنش ها، شرکت “پرداخت الکترونیک سامان” به ترتیب با سهم 20.55 و 21.31 درصدی جایگاه اول را به خود اختصاص داده است. در این ماه اختلاف سهم تعدادی و مبلغی شرکت “به پرداخت ملت” – دومین شرکت بازار- با این شرکت به ترتیب حدود 1.56 و 1.51 درصد است.

 

سهم تعدادی هر یک از شرکتهای PSP

 

وضعیت شرکت های پرداخت در شهریور

 

سهم مبلغی هر یک از شرکتهای PSP

 

وضعیت شرکت های پرداخت در شهریور

 

مقایسه دو شکل بالا با شکل‌های مشابه در گزارش مرداد ماه سال 1403 حکایت از آن دارد که در مولفه سهم تعدادی، بین دو شرکت ” پرداخت نوین آرین” و “پرداخت الکترونیک سداد” جابجایی صورت گرفته است. در مولفه سهم مبلغی نیز جابجایی بین شرکت ها رخ نداده است.

 

سهم شرکت‌های PSP از بازار تراکنش‌های هر یک از ابزارهای پذیرش

 

شرکت “پرداخت الکترونیک سامان” در مرداد ماه با پوشش 20.75  درصد از بازار تعداد تراکنش‌های کارتخوان فروشگاهی، همانند ماه گذشته بالاترین سهم را در اختیار خود دارد. شرکت “به پرداخت ملت” نیز در هر دو ابزار پذیرش اینترنتی و موبایلی به ترتیب با کسب 38.68 و 45.45 درصد از سهم بازار دارنده بالاترین سهم در بازار می‌باشد.

 

وضعیت شرکت های پرداخت در شهریور

 

در این ماه شرکت “به پرداخت ملت” با پوشش 18.62 درصدی از مبالغ بازار کارتخوان فروشگاهی، بالاترین سهم را در اختیار خود دارد. این شرکت در شهریور ماه نیز از مبالغ ابزار پذ یرش موبایلی با پوشش 48.48 درصد ی دارای بالاترین سهم می‌باشد. در ابزار پذیرش اینترنتی نیز شرکت “پرداخت الکترونیک سامان” با پوشش 30.84 درصدی دارای بالاترین سهم در این ابزار می باشد.

 

وضعیت شرکت های پرداخت در شهریور

بررسی عملكرد شرکت‌های PSP در تعداد خطاهای تراکنش‌ها

 

در ماه شهریور شرکت “فراپردازان آروند امید”، با رقمی برابر با  0.011 درصد، بهترین عملکرد از منظر نسبت خطای پذیرندگی به مجموع تراکنش ها را در میان سایر شرکتها داشته است. در مقابل شرکت ” آسان پرداخت پرشین” با کسب رقم 0.210 درصد بالاترین عدد شاخص مذکور را به خود اختصاص داده است.

در مقایسه ماهانه عملکرد این شرکتها ملاحظه می شود که بیشترین کاهش در نسبت خطای پذیرندگی به کل تراکنش ها (عملکرد مثبت)، با رقمی برابر با 0.100 درصد در شرکت “پرداخت الکترونیک سپهر” رخ داده است. همچنین شرکت “آسان پرداخت پرشین ” رقم 0.055 درصد افزایش، بیشترین رشد را نسبت به سایر شرکتها در این شاخص تجربه کرده است.

 

وضعیت شرکت های پرداخت در شهریور

بررسی عملكرد شرکت های PSP در ابزارهای پذیرش

 

در این ماه شرکت ” پرداخت الکترونیک پاسارگاد ” با کسب سهم بازار 18.74 درصدی به عنوان دارنده بالاترین تعداد کارتخوان‌های فروشگاهی فعال سیستمی محسوب می گردد. شرکت “تجارت الکترونیک پارسیان” نیز با سهم بازار 52.38 درصد همچنان از بیشترین تعداد ابزار پذیرش اینترنتی فعال پشتیبانی میکند. در بازار ابزار پذیرش موبایلی شرکت “آسان پرداخت پرشین” نیز بخش قابل توجهی از سهم بازار ابزارهای موبایلی فعال سیستمی را با رقمی معادل با 51.46 درصد در اختیار دارد.

 

وضعیت شرکت های پرداخت در شهریور

همچنین شرکت “پرداخت الکترونیک پاسارگاد” در ابزار کارتخوان فروشگاهی تراکنش دار با کسب 17.84 درصد بالاترین سهم را در اختیار دارد. در این ماه شرکت “پرداخت الکترونیک سپهر” با کسب سهم 31.57 درصدی بیشترین سهم در ابزارهای تراکنش دار اینترنتی را به خود اختصاص داده است. همچنین شرکت “پرداخت الکترونیک سامان ” با 55.56 درصد بیشترین سهم بازار ابزارهای پذیرش تراکنش دار موبایلی را نیز در دست دارد.

خلاصه وضعیت شرکت‌ها

 

  • سپ: جایگاه اول در شاخص سهم تعدادی و مبلغی تراکنش ها / جایگاه اول تعداد تراکنش‌های کارتخوان فروشگاهی / جایگاه اول مبلغ ابزار پذیرش اینترنتی / بالاترین سهم از ابزار تراکنش دار موبایلی
  • به پرداخت:  جایگاه اول تعداد ابزار پذیرش اینترنتی و موبایلی / جایگاه اول  مبلغ بازار کارتخوان فروشگاهی و ابزار پذیرش موبایلی
  • امیدپی: بهترین عملکرد نسبت خطای پذیرندگی به مجموع تراکنش ها
  • پرداخت الکترونیک سپهر: بیشترین کاهش در نسبت خطای پذیرندگی به کل تراکنش ها (عملکرد مثبت) / بالاترین سهم از ابزار تراکشن دار اینترنتی
  • پرداخت نوین آرین: کسب جایگاه 6 بجای پرداخت الکترونیک سداد در سهم تعدادی تراکنش‌ها
  • پرداخت الکترونیک پاسارگاد: دارنده بالاترین تعداد کارتخوان‌های فروشگاهی فعال سیستمی/ بالاترین سهم از کارتخوان فروشگاهی تراکنش دار
  • تجارت الکترونیک پارسیان: بیشترین تعداد ابزار پذیرش اینترنتی
  • آسان پرداخت: بیشترین تعداد ابزار پذیرش موبایلی

لینک دانلود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.