استفاده از تکنولوژی و نوآوری؛ اولویت راهکارهای «هلدینگ فن‌آوا»

مسعود زندوکیلی، مدیرعامل «فن‌آوا» در مصاحبه با عصربانک با تاکید بر اقتصاد اشتراکی و اشتراک‌گذاری منابع و ظرفیت‌های «فن‌آوا»، در مورد برنامه‌های آتی این هلدینگ‌ گفت: ‌تحول کسب‌وکارهای سنتی و پیگیری مستمر فضای نوآوری و استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان در ارائه خدمات و محصولات مهم‌‌ترین برنامه‌های هلدینگ «فن‌آوا» است.

«فن‌آوا» هلدینگ تخصصی قدرتمند در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات با 20 سال تجربه است که در طیف گسترده‌ای از کسب و کارهای حوزه پرداخت، ارتباطات، نرم‌افزار و خدمات فنی و بازرگانی فعالیت دارد و انواع خدمات و محصولات و راهکارهای جامع را به گروه‌های متنوع مشتریان حقیقی و حقوقی در ایران و بازارهای منطقه‌ای ارائه می‌دهد.

ما در عصربانک، برای آشنایی بیشتر با عملکرد این مجموعه، گفتگویی با مسعود زند وکیلی؛ مدیرعامل هلدینگ «فن‌آوا» داشتیم. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت تکنولوژی است، دوره‌های MBA وDBA را در دانشگاه تهران گذرانده، بیش از 15 سال تجربه فعالیت در حوزه‌های مختلف مدیریتی به‌خصوص در شرکت‌های حوزه IT فعالیت داشته و از حدود یک سال و نیم پیش عهده‌‌دار مدیریت هلدینگ فن‌آوا است.

زیرمجموعه‌های «فن‌آوا» خدمات تخصصی متنوع ارائه می‌دهند

مسعود زند وکیلی ابتدا در معرفی هلدینگ «فن‌آوا» گفت: ده شرکت تخصصی زیرمجموعه هلدینگ  فعالیت می‌کنند که هشت شرکت با دارا بودن مجوزهای حوزه فناوری اطلاعات و صنعت پرداخت، خدمات متنوعی ارائه می‌‌دهند.

وی افزود: شرکت فن‌آوا کارت در حوزه PSP، داده‌پردازی در حوزه  FCP، داده سامانه در حوزه IDC و دیتا سنتر، فن‌آوا ماهواره در حوزه ثبت و ارتباطات ماهواره، معتمد همراه فن‌آوا در حوزه TSP، فن‌آوا سیستم در حوزه SCM و زنجیره تامین، شرکت ارتباطات کوه نور در حوزه USO و ارتباطات روستایی، شرکت پشتیبانی تضمین گستر در حوزه خدمات پرداخت و شرکت شبکه گستر در حوزه خدمات فنی و مهندسی تامین سخت‌افزار و پشتیبانی از شبکه‌ها و شرکت ارتباطات فن‌آوا در حوزه امنیت فعالیت دارند.

مهم‌ترین محصولات و خدمات مرتبط با صنعت پرداخت است

مدیرعامل «فن‌آوا» در رابطه با محصولات این هلدینگ گفت: طی سال‌های گذشته، سهم فن‌آوا کارت در حوزه پرداخت به 7 درصد رسیده ‌بود اما بنا بر تغییرات مدیریتی و بی‌توجهی به زیرساخت‌های توسعه، این مسئله کمی مغفول ماند و در حال‌حاضر سهم بازار فن‌آوا کارت کمی بیش از 2 درصد است.

وی ادامه داد: البته طی سال گذشته برنامه‌ریزی برای توسعه زیرساخت‌های این صنعت صورت گرفته و در آینده نزدیک اثرات آن مشخص می‌شود.

زند وکیلی خاطرنشان کرد:‌ یکی از خدمات اصلی داده‌پردازی، حوزه دیتا سنتر است و اساس فعالیت آن مربوطه به حوزه سرویس و ایجاد زیرساخت اطلاعاتی است و نزدیک به 200 رک دیتاسنتر در سه قسمت مختلف با تمرکز بر زیرساخت‌های پردازشی و اطلاعاتی در حال‌حاضر به سازمان‌ها، اشخاص و پلتفرم‌ها خدمات ارائه می‌دهد.

وی افزود: یکی از محصولات در شرکت داده سامان، پلتفرم ابری زیرساخت‌های پردازشی به نام “ابرا” است که سال گذشته رونمایی شد و می‌‌توان آن را نقطه عطفی در سرویس‌های سنتی ارائه‌شده توسط شرکت داده‌پردازی در حوزه دیتا سنتر دانست.

مدیرعامل «فن‌آوا» گفت: راه‌اندازی سامانه حوزه زنجیره تامین یکی دیگر از محصولات هلدینگ «فن‌آوا» است که در سال گذشته تفاهم‌نامه همکاری آن با وزارت جهاد کشاورزی به امضاء رسید.

زندوکیلی توضیح داد: هدف این سامانه، امنیت غذایی کشور و مکانیزه‌شدن تولید تا توزیع کالاهای اساسی کشور است به‌طوری‌که بخشی از زنحیره تامین از مرغداری تا مصرف‌کننده عمده در این سامانه در 8 استان فعال شده و تقریبا نیمی از تولید مرغ کشور با این سامانه عرضه می‌شود که درصورت برنامه‌ریزی برای کل زنحیره تولید مرغ می‌تواند قابلیت تصمیم‌گیری برای مراجع بالادستی در خصوص مشکلات کمبود و مازاد مرغ به‌خصوص برای وزارتخانه را محقق کند.

مدیرعامل «فن‌آوا» به یکی از محصولات موفق مجموعه تحت‌مدیریت خود اشاره کرد و گفت: علاوه بر اینکه «فن‌آوا»سرویس‌های ماهواره مانند خدمات موردنیاز کشتیرانی و … را ارائه می‌دهد، از سامانه “سپاک” نیز رونمایی کرده که راهکاری در زمینه سرویس‌های ماهواره‌ای است. سپاک این قابلیت را دارد تا براساس نقشه‌های ماهواره‌ای از مراتع کشاوری و مبتنی بر الگوریتم‌های هوش مصنوعی مقدار آبیاری، سموم، محصول مناسب برای کشت و… را پیشنهاد دهد که توسعه و فراگیری آن می‌تواند تحول نوین در صنعت کشاورزی محقق کند.

وی ادامه داد: «فن‌آوا» در زمینه امنیت نیز فعالیت دارد و تفاهم‌نامه با پدافند غیرعامل به‌منظور ارزیابی و امن‌سازی زیرساخت‌های حیاتی کشور صورت گرفته‌است.

عملکرد مستقل هلدینگ ارائه خدمات گسترده به مشتریان است

مدیرعامل «فن‌آوا» در مورد فعالیت هلدینگی مثل «فن‌آوا» بدون پشتوانه بانکی به عصربانک گفت: عملکرد مستقل «فن‌آوا»در مقایسه با هلدینگ‌های بانکی مزایایی دارد که مهم‌‌ترین آن را می‌توان طیف گسترده‌‌ مشتریان B2B، B2C،B2G  دانست که به مردم، سازمان‌های مختلف و دولت خدمات ارائه می‌دهند و محدود به بانک نیستند.

راهکارهای هلدینگ فن‌آوا

وی افزود: مزیت دیگر اینکه مجموع مجوزها و شرکت‌ها بسیار گسترده‌تر از هلدینگ‌های بانکی است و با در اختیارداشتن مجموعه کامل خدمات و محصولات از زیرساخت ارتباطی تا زیرساخت اطلاعاتی و پردازش، محتوا، امنیت و… می‌توان راهکار جامع بدون نیاز به همراهی با مجموعه‌های دیگر را به متقاضیان ارائه داد.

زندوکیلی به چالش‌های این نوع هلدینگ‌داری نیز اشاره کرد و گفت: منابع مالی بانک پشتوانه هلدینگ‌های بانکی است و در مواقع لزوم به شرکت‌ها تخصیص می‌یابد که نبود این پشتوانه یک چالش برای «فن‌آوا» محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: گاه برای تکمیل سبد محصولات، ارائه خدمات بدون توجیه اقتصادی ضروری خواهد بود که در هلدینگ‌های بانکی این زیان با منابع بانک پوشش داده می‌شود.

مدیرعامل «فن‌آوا» خاطرنشان کرد: البته چالش اساسی که گاه هلدینگ‌های بانک نیز با آن مواجه هستند، دستورالعمل‌های بانک‌ مرکزی، اداره امور مالیاتی و وزارت ارتباطات است که رعایت الزامات و پیوست‌های امنیتی با بقیه فرایندها تداخل دارد و با توجه به تعرفه‌ها و وضعیت اقتصادی کشور، تطبیق با رگولاتورها به‌سختی انجام می‌شود.

نگرش‌های سلیقه‌ای مانع از تحقق طرح‌های توسعه است

مدیرعامل «فن‌آوا» ارائه خدمات  متنوع به مشتریان را خاطره شیرین کاری دانست و گفت: در کنار همه موفقیت‌ها، شیرین‌ترین خاطره را می‌توان جبران زیان چهار ساله شرکت داده‌پردازی و سودآوری پس از 8 ماه برنامه‌ریزی و تلاش نام برد که خوشبختانه این روند رشد همچنان ادامه دارد.

وی افزود: نگاه سلیقه‌ای به طرح‌ها، تغییر رویکردهای مدیریتی با تغییر دولت‌ها و عدم‌برنامه منسجم منطبق بر سیاست‌های کلی نظام مانع از تداوم رشد و شکوفایی می‌شود. نمونه این نگاه، تغییر نگرش در زنجیره تامین پس از تغییر وزیر جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم بود که مانع از بازدهی و سودآوری پس از حدود سال ابتدای طرح شد.

تاکید «فن‌آوا» بر تکنولوژی و نوآوری

زندوکیلی در مورد برنامه‌های آتی «فن‌‌آوا»‌ گفت: ‌تحول کسب‌وکارهای سنتی و پیگیری مستمر فضای نوآوری و استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان در ارائه خدمات و محصولات مهم‌‌ترین برنامه‌های هلدینگ «فن‌آوا» است.

وی افزود: یکی دیگر از برنامه‌های جدی، اقتصاد اشتراکی و اشتراک‌گذاری منابع و ظرفیت‌های «فن‌آوا» با فعالان این صنعت است که در صورت همراهی شریک استراتژیک به لحاظ سهم بازار و دارا بودن دانش فنی، آمادگی از طرف «فن‌آوا» وجود دارد.

مدیرعامل «فن‌آوا» خاطرنشان کرد: ورود به صنایع دیگر مانند پتروشیمی، کشاورزی و… نشان از نقش آفرینی هلدینگ «فن‌آوا» در راستای عملیاتی‌شدن خدمات IT است تا خدمات ارزش افزوده در حوزه های دیگر از طریق پیاده‌سازی فناوری اطلاعات محقق شود و به حل معضلات کشور کمک کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.