رونمایی از طرح اعتباری BNPL ایرانسل در تولد ۱۸سالگی این اپراتور

بیژن عباسی آرند، مدیرعامل ایرانسل، در نشست خبری هجده ‌سالگی این اپراتور از طرح اعتباری BNPL ایرانسل رونمایی کرد و گفت: مشترکان ایرانسل می‌توانند بر اساس دیتابیس مشترک و بانکی اعتبارسنجی ‌شوند و پس از ثبت درخواست، اعتبار خرید فیبر نوری دریافت کنند واعتبار دریافتی را به‌صورت اقساطی پرداخت کنند و مشترکان غیرایرانسلی نیز با استفاده از اطلاعات بانکی اعتبارسنجی می‌شوند و می‌توانند از این خدمت استفاده کنند.

به گزارش عصربانک، مدیرعامل ایرانسل در نشست خبری تولد ۱۸ سالگی ایرانسل که پیش از ظهر دیروز ۲۹ مهر ۱۴۰۳ با حضور اصحاب رسانه در ساختمان مرکزی ایرانسل برگزار شد، به تشریح نقش ایرانسل در اقتصاد دیجیتال پرداخت و گفت: هسته زیرساخت‌، توانمندی‌ سایر کسب‌وکارها و محصولات و خدمات دیجیتال از لایه‌های سه‌گانه اقتصاد دیجیتال است؛ ایرانسل در تلاش است که در هر سه لایه منشأ خدمت باشد. در لایه زیرساخت در حال توسعه 5G و فیبر نوری هستیم. در توانمندسازی سایر کسب‌وکارها با استارتاپ‌ها مشارکت داشته‌ایم.

تاثیر اپراتور در تحقق دولت هوشمند

عباسی آرند اهداف برنامه توسعه هفتم برای دولت هوشمند را بهبود کارایی خدمات، تسهیل ارتباطات و تحول دیجیتال در ارائه خدمات و تصمیم‌گیری خواند و اظهار کرد: اپراتورها می‌توانند در تحقق دولت هوشمند نقش اثرگذار داشته باشند؛ بر اساس گزارش سازمان تنظیم مقررات رادیویی بیش از دو میلیون خانوار تحت پوشش فیبر نوری هستند.

او تصریح کرد: در حال حاضر ۹۳ درصد جمعیت کشور تحت پوشش اینترنت 4G هستند.۱۱۴۴ سایت 5G امروز و هم‌زمان با تولد ۱۸ سالگی‌ ایرانسل راه‌اندازی می‌شود.

توسعه دیتاسنتر و سوئیچ از الزامات شبکه پایدار

مدیرعامل ایرانسل توسعه زیرساخت دیتاسنتر و سوئیچ را از الزامات یک شبکه پایدار دانست و گفت: ایرانسل بزرگ‌ترین پراکندگی مرکز را در کشور دارد و حتی تعداد مراکز ما بیشتر از سازمان زیرساخت ارتباطات است.ظرفیت کل مراکز ایرانسل ۳۲۰۰ رک، ظرفیت در حال اجرا ۲۴۰ رک و ظرفیت آتی ۱۲۸۰ رک است.

کاهش شکاف دیجیتال از اهداف ایرانسل

آرند توسعه روستایی را یکی از اقداماتی دانست که ایرانسل برای کاهش شکاف دیجیتال در کشور انجام می‌دهد و افزود: طی یک سال گذشته ۹۵۰ سایت روستایی جدید احداث شده،  بدین ترتیب ۱۸۸۰ روستا، ۵۵۰ هزار نفر و ۱۶۲ هزار خانوار تحت پوشش پهنای باند قرار گرفته‌اند. به طور کلی از ابتدای فعالیت ایرانسل تاکنون نیز ۳۹۲۰۰ روستا، ۴ میلیون ۱۳۹ هزار خانوار و ۱۶.۵ میلیون جمعیت روستایی تحت  پوشش پهنای باند روستایی قرار گرفته‌اند.

به گفته او، ۴۳.۷ درصد سهم بازار در اختیار ایرانسل است و سهم از درآمد ایرانسل نیز ۴۴.۸ درصد است: «از ابتدای فعالیت ایرانسل تا شهریور ۱۴۰۳ حدود ۱۰.۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام داده‌ایم و در این بازه زمانی نیز بیش از ۹۸ همت نیز به دولت پرداخت داشته‌ایم.

سوپراپلیکیشن ایرانسل من کاملاً ایرانی است

آرند در خصوص بومی‌سازی در حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار بیان کرد: اکثر مودم‌ها پیش ‌از این خارجی بودند؛ اما طی چند سال اخیر تمام مودم‌های FD و TD بومی‌سازی شدند. تجهیزات سخت‌افزاری بخش passive فیبر نوری نیز از داخل تأمین می‌شود.

نسل جدید سوپراپلیکیشن ایرانسل من نیز کاملاً ایرانی است. پلتفرم کلان‌داده، مدیریت پلتفرم‌ها و APIها و زیرساخت فنی شبکه توزیع محتوا از دیگر محصولات و خدماتی است که بومی‌سازی شده است.

مدیرعامل ایرانسل در خصوص توسعه زیرساخت گفت: yelloAdwise، کیف پول دیجیتال، احراز هویت موبایل، لنز و نرم‌افزارهای حوزه شبکه نیز بومی‌سازی شده است. با همکاری ایرانسل و اسنپ خدمات مرکز داده و زیرساخت ابری را توسعه خواهیم داد.

امنیت سایبری از مسیر بومی‌سازی تجهیزات

آرند در خصوص امنیت سایبری اظهار کرد: امنیت موضوعی است که هر چه به آن پرداخته شود، کم است. ایرانسل سالانه عدد خوبی را در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کند. باتوجه‌به رقمی که اپراتورها در حوزه امنیت سرمایه‌گذاری می‌کنند، امن‌ترین صنایع به شمار می‌روند.

به گفته او، در ایرانسل تلاش کردیم تا برای خدمات امنیتی زیست‌بومی ایجاد کنیم. ارزیابی امنیتی وب و موبایل، باگ‌بانتی عمومی و اختصاصی، مانور امنیتی، خدمات سامانه سونار، مشاوره، ایمن‌سازی و ارائه گواهینامه امنیتی، پیاده‌سازی بلو تیم و پاسخگویی به رخداد، آموزش تخصصی و آگاهی‌رسانی و ارزیابی انطباقی و آسیب‌پذیری شبکه از جمله اقداماتی است که در این حوزه انجام شده است.

مسئولیت اجتماعی در ایرانسل

او شکل‌گیری این اپراتور را یک مسئولیت اجتماعی دانست و گفت: راه‌اندازی ایرانسل باهدف کاهش شکاف دیجیتال صورت گرفت. ورود ایرانسل انحصار را شکست و باعث توسعه تکنولوژی شد. یکی از شاخص‌های مهم در حوزه پایداری مصرف بهینه انرژی در شبکه و زیرساخت‌های گسترده است. ایرانسل موفق شده تولید کربن به‌ازای هر ترابایت دیتا را ۱۱ درصد کاهش دهد.

آرند در خصوص سرمایه‌گذاری ایرانسل عنوان کرد: احداث نیروگاه خورشیدی ۲۰ کیلوواتی برای مدارس در مناطق کم‌برخوردار یکی از اقداماتی است که در این خصوص انجام شده و تاکنون ۱۸ مدرسه به این نیروگاه‌ها مجهز شده‌اند. بازسازی و احداث مدرسه و مرکز آموزش دانستان ویژه کودکان کار نیز اقدام دیگری است که ایرانسل در راستای مسئولیت اجتماعی خود انجام داده است.

تمرکز ایرانسل بر توسعه هوش‌ مصنوعی

مدیرعامل ایرانسل تاکید کرد: طی دو سال اخیر تمرکز جدی در هوش مصنوعی داشتیم و گام‌هایی در این حوزه تعریف شده تا نحوه استفاده از این فناوری را برای بهبود خدمات و محصولات خود مشخص کند. اهمیت هوش مصنوعی برای ایرانسل باعث شده که اولویت‌های استراتژیکی در این حوزه تدوین کنیم.

طرح اعتباری BNPL ایرانسل

او ادامه داد: بهینه‌سازی منابع و کاهش هزینه‌های عملیاتی، هدایت رشد از طریق پیاده‌سازی هوش مصنوعی در تحول دیجیتال و تکامل شبکه ارتباطی، توسعه بیشتر MLOps برای تسریع در توسعه و استقرار مدل‌های هوش مصنوعی در سطح کشور، ایجاد ذهنیت هوش‌ مصنوعی محور برای موقعیت‌یابی ایرانسل به‌عنوان راهبر نوآوری هوش مصنوعی در صنعت تلکام و حرکت به سمت اپراتور هوش مصنوعی و توسعه زیرساخت هوش مصنوعی به‌عنوان سرویس و  MLOps از اولویت‌های استراتژیکی ایرانسل در زمینه هوش مصنوعی است.

آرند افزود: ایرانسل با استفاده از هوش مصنوعی محصولاتی نیز توسعه داده است که شامل سرویس اعتبارسنجی کاربران برای تخصیص شارژ اضطراری و سرویس اعتباری ایرانسل می‌شود. این خدمات به در دسترس مشترکان قرار می‌گیرند.

به گفته ارند، هوش مصنوعی به بهینه‌سازی قیمت‌گذاری محصولات، ارائه پیشنهادهای شخصی‌سازی شده به هر مشترک و بهینه‌سازی عملکرد شبکه در ایرانسل ارتباطی کمک کرده است.

اقدامات ایرانسل برای بهره‌مندی از اینترنت ماهواره‌ای

مدیرعامل ایرانسل در پاسخ با سوال خبرنگار عصربانک مبنی بر اینکه با توجه به رشد و توسعه اینترنت ماهواره‌ای در جهان ، پیش‌بینی شما از آینده اپراتورهای تلفن همراه ایران چیست و آیا ایرانسل توانایی همگام شدن با این رشد و توسعه را دارد؟ پاسخ داد: از دید عموم شاید توسعه اینترنت در بستر ماهواره ای تهدیدی برای بستر زمینی اینترنت باشد  اما واقعیت این است که اینترنت ماهواره ای تعرفه و هزینه بالایی دارد .

او در ادامه افزود : تعرفه لحاظ شده برای اینترنت ماهواره ای  اقتصادی نیست و همان سرویس با فیبر نوری و 5G با قیمت به صرفه تر قابل دسترس است.

عباسی ارند همچنین از همکاری ایرانسل با کشورهای بلوک شرق و غرب در زمینه توسعه اینترنت ماهواره ای خبر داد و گفت: این همکاری در زمینه پوشش اینترنت ماهواره‍ای در مناطق کویری ، کوهستانی و خارج از روستا است  تا اینترنت  به روش ماهواره ای در این مناطق دسترس پذیر شود .

او با بیان اینکه ایرانسل اکنون با چند شرکت چینی که این مدل از دسترسی اینترنت ماهواره ای را تجاری سازی کردند رایزنی و مذاکره کرده است، تاکید کرد: در واقع ایرانسل با کمک سرویس اینترنت ماهواره ای در صدد دسترس پذیری اینترنت در مناطق کوهستانی، کویری و خارج از روستا کشور است.

رونمایی از طرح اعتباری BNPL ایرانسل

مدیرعامل ایرانسل با اشاره به سرویس اعتباری ایرانسل گفت: مشترکان ایرانسلی بر اساس دیتابیس مشترک و بانکی اعتبارسنجی می‌شوند و پس از ثبت درخواست به آنها اعتبار خرید فیبر نوری داده می‌شود و اعتبار پرداختی به‌صورت اقساطی پرداخت می‌شود. مشترکان غیر ایرانسلی نیز با استفاده از اطلاعات بانکی اعتبارسنجی می‌شوند و می‌توانند از این خدمت استفاده کنند.

آرند افزود: این پروژه در قدم اول برای خرید فیبر نوری در اختیار مشترکان قرار می‌گیرد، کاربر می‌تواند هزینه فیبر نوری را در ۱۲ قسط پرداخت کند. در گام‌های بعدی امکان خرید سرویس‌های دیگر ایرانسل به صورت BNPL نیز فراهم می‌شود.

به گفته آرند، ایرانسل اخیراً مجوز CVC دریافت کرده است و تمرکز جدی بر سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌های نوپا خواهد داشت.

تأثیر فیلترینگ بر اپراتورها

مدیرعامل ایرانسل در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر این که آیا فیلترینگ تأثیری بر اپراتورها داشته است، اظهار کرد: «اپراتورها هیچ نقشی در فیلترینگ ندارند و در گیت‌وی ترافیک ورودی به کشور اتفاق می‌افتد. فیلترینگ در کاهش درآمد اپراتورها تأثیرگذار بوده و در چند سال اخیر ۲۰ هزار میلیارد تومان به ما ضرر زده است.

طرح اعتباری BNPL ایرانسل

او ادامه داد: شهریور ۱۴۰۱ که محدودسازی اتفاق افتاد، ۶۵ درصد ترافیک اینترنت کشور در اختیار واتس‌اپ و اینستاگرام بود. بیش از یک سال طول کشید تا ترافیک مصرفی به حالت قبل از آن بازگردد.

رونمایی از پروژه‌های جدید در تولد ۱۸ سالگی ایرانسل

در تولد 18 سالگی ایرانسل، مرکز آموزش هوش مصنوعی آکادمی ایرانسل به‌صورت رسمی شروع به کار کرد. این مرکز با هدف آموزش هوش مصنوعی برای عموم و توسعه بیشتر این فناوری در کشور راه‌اندازی شده است.

به گفته آرند، ارائه دوره‌های تخصصی و جامع، بهره‌گیری از مدرسان برجسته، ارائه گواهینامه معتبر برای ورود به بازار کار، هدایت دانش‌پذیران در مسیرهای متنوع تحصیلی، شغلی و ارتقای مهارت، مسیر تحصیلی در چهار سطح: پیش متوسطه، متوسطه، پیش تخصصی و تخصصی، کلاس‌های ترکیبی در سه دسته کلی: مجازی، زنده و حضوری و تشکیل رویدادهای حضوری و امکان بازدید از آزمایشگاه‌های هوش مصنوعی و GPU Farm و شرکت در پروژه‌های عملی از ویژگی‌های این مرکز آموزشی هستند.

همچنین 1144 سایت 5G ایرانسل در جزیره بوموسی راه‌اندازی شد. در این رویداد سایت ارتباطی روستایی شهرستان جیرفت نیز رونمایی شد که 3 آبادی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

او با اعلام از پوشش فیبر نوری شهر جدید صدرا خبر داد و گفت: «تاکنون بیش از ۲ میلیون خانوار در کشور تحت پوشش این فناوری قرار گرفته‌اند و این پروژه در ۱۸ استان و ۱۱۲ شهر در حال اجراست. تاکنون ۱۹۶۰ کیلومتر کابل‌کشی فیبر نوری در کشور انجام شده است.»

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.