ارائه پلتفرم اگزیم بانک؛ تحولی در ارائه خدمات مالی به هلدینگهای بزرگ
این پلتفرم بسیاری از خدمات فرایندهای مالی برای هلدینگهای بزرگ را تامین میکند و میتواند با امنیت بالا خدماتی نظیر انتقال وجه را بهطور مستقل انجام دهد. رفع نگرانی بانک از تغییر امضاداران و امکان دسترسیهای مختلف زیرمجموعههای هلدینگ از دیگر قابلیتهای این پلتفرم است.
«اگزیم بانک» با هدف ارائه خدمات پایه بانکی به شرکتهای بزرگ ارائه شده است.محمدحسین هاشمینژاد در ابتدا «بانکداری باز» را رویکرد نوظهور در صنعت بانکداری دانست و گفت: بانکداری باز میتواند نیاز شرکتها و صنایع مختلف فینتک را بدون ضرورت فرایندهای پیچیده مانند احراز هویت تامین کند که از جمله میتوان به ارائه API اشاره کرد.
وی فعالیت بانک توسعه صادرات ایران را به طور تخصصی در حوزه صادرات و واردات عنوان کرد و ادامه داد: معمولا هلدینگهای بزرگ و زیرمجموعههای دارای IT قوی با این بانک همکاری دارند که غالبا در حوزه پرداخت نیازی به ابزارهایی نظیر اینترنت بانک یا موبایل بانک ندارند و اگر API در اختیار آنها قرار بگیرد، با توجه اینکه ERP قوی دارند، کارها به سهولت انجام میشود.
هاشمینژاد خاطرنشان کرد: بر اساس ماموریت محول شده به شرکت مدیریت توسعه فناوری آرمان در راستای بانکداری باز مطالعاتی در کشور انجام شد و با توجه به چکیدهای از خدمات مراجع فعال در این حوزه، پلتفرم «اگزیم بانک» با هدف ارائه خدمات پایه بانکی به شرکتهای بزرگ معرفی شده است.
وی افزود: با توجه به فعالیت بانک توسعه صادرات ایران در حوزه بازار سرمایه و شرکت تامین سرمایه تمدن با بیش از یک میلیون و 200 مشتری و بالغ بر 15 صندوق سرمایهگذاری مقرر شده با استفاده از این ظرفیتها در زمینه بانکداری باز خدمات ارائه گردد.
امنیت در ارائه خدمات بهطور جدی لحاظ شده است
مدیرعامل شرکت مدیریت و توسعه فناوری آرمان تاکید کرد: از جمله سرویسهایی که هماکنون پیادهسازی شده و مورد نیاز B2Bها است، انتقال وجه گروهی شامل انتقال وجه داخلی، ساتنا و پایا همچنین شرایط برداشت، موجودی، خدمات مختلف و بحث کارتابل و امضاداران است. بهعلاوه وبسرویسهایی با جنبه حاکمیتی و موردنیاز بعضی شرکتها مانند شاهکار، سمپاد و… نیز مدنظر قرار گرفتهاند.
وی امنیت را یکی از ویژگیهای موردتوجه در این راهکار عنوان کرد و گفت: قاعدتا امنیت در شرایطی که API در لبه اینترنت ارائه شود، بسیار چالشی است و میتواند پاشنه آشیل برای بانک و ارائهدهنده سرویس باشد که در این راستا تلاش شده بسیاری از استانداردهای مرتبط با آن رعایت و خدمات امن به مشتریان ارائه گردد.
رفع نگرانی بانکها در مورد تغییر امضاداران یکی از مهمترین خدمات «اگزیم بانک» است
هاشمینژاد اظهار داشت: مدیریت محدودیتهای تراکنش، تجمیع و یکپارچهسازی سرویس نیز در این پلتفرم طراحی شده تا خدمات با کمترین هزینه به شرکتهای بزرگ ارائه شود.
وی ادامه داد: شخصیسازی یکی از نیازهای مشتریان است و بر این اساس، محصولی ارائه شده که هر مشتری با فیلدهای اختصاصی خود بتواند به خدمات موردنیاز دسترسی داشتهباشد.
مدیرعامل شرکت مدیریت و توسعه فناوری آرمان توضیح داد: قابلیت دیگر سامانه این است که پس از تعریفشدن شناسه و رمز موقت با ارسال بهصورت پیامک برای نماینده شرکت بهمنظور تامین امنیت، همچنین کنترل API خاص شرکت و متصل به بانک،شرکت میتواند محدودیتهای برداشت روزانه یا ماهانه را ست میکند یا این خدمت را از بانک درخواست کند.
وی یکی از نگرانی بانکها در مورد سرویسهایی که به شرکتهای حقوقی داده میشود را تغییر امضاداران دانست و گفت: این موضوع نیز موردتوجه قرار گرفته و با توجه به دریافت اطلاعات روزانه امضاداران، فقط افراد مجاز قابلیت دسترسی به خدمات را دارند.
هاشمینژاد افزود: امکان دسترسی مختلف به سایت و تفکیک فرایندهای موردنیاز زیرمجموعههای هلدینگ نیز در این پلتفرم تعبیه شده است.