پیاده‌سازی استاندارد BIAN راهکاری نوین برای توسعه سرویس‌های بانکی

معاون فناوری اطلاعات شرکت گرایش تازه کیش گفت: استاندارد BIAN به‌عنوان یک چارچوب جهانی، این امکان را فراهم می‌آورد تا با ایجاد هماهنگی در سطوح مختلف معماری بانکداری، توسعه سرویس‌ها و فرایندهای بانکی به‌سادگی و با سرعت بیشتر انجام شود.

ریحانه معصومی، معاون فناوری اطلاعات شرکت gss در ارائه ای با موضوع پیاده سازی BIAN در مدلی کارآمد به عنوان یک پلتفرم متمرکز و جامع در سیستم های بانکی به بررسی استاندارد BIAN به‌عنوان یک چارچوب جامع و استاندارد بین‌المللی برای بانکداری پرداخت.

وی توضیح داد: این استاندارد از سال 2008 با هدف ایجاد هماهنگی و همسان‌سازی فرایندها و سرویس‌های بانکی آغاز شده و تاکنون با مشارکت شرکت‌های بزرگ فناوری مانند اوراکل و IBM به رشد خود ادامه داده است.

وی افزود: این استاندارد با محوریت معماری سرویس‌گرا، بستر مناسبی برای توسعه سرویس‌های بانکی در چهار سطح اصلی شامل معماری کسب‌وکار، اطلاعات، نرم‌افزار و تکنولوژی فراهم می‌کند.

معصومی بیان کرد که در معماری BIAN، مفهومی به نام بلوک‌های سرویس تعریف شده است که به هر بلوک امکان مدیریت کامل چرخه عمر خود را می‌دهد.

تفکیک لایه‌ها برای افزایش کارآمدی

معصومی توضیح داد: BIAN پیشنهاد می‌دهد معماری‌های بانکی در قالب لایه‌های مجزا تعریف شوند تا دقت و سرعت در طراحی و پیاده‌سازی فرایندها بهبود یابد. این لایه‌ها شامل دامین‌های سرویس جداگانه‌ای هستند که هر کدام وظایف مشخصی را بدون وابستگی به بلوک‌های دیگر انجام می‌دهند.

وی اشاره کرد: در این چارچوب، مفاهیمی مانند بلوک‌های سرویس به‌صورت خودکفا عمل می‌کنند، به‌طوری‌که چرخه کامل عملیات یک بیزینس در داخل هر بلوک به انجام می‌رسد.

اجرای عملیاتی در گرایش تازه کیش

معصومی اعلام کرد: شرکت گرایش تازه کیش با گرته‌برداری از مدل BIAN توانسته یک پلتفرم متمرکز و جامع برای بانک‌ها طراحی کند که بر اساس اصول agile عمل می‌کند. این پلتفرم، با هدف کاهش وابستگی به توسعه‌دهندگان فنی، از ابزارهای ویژوال برای طراحی فرایندها و معماری سوئیچ‌های بانکی استفاده می‌کند.

او به قابلیت‌های کلیدی این پلتفرم از جمله پشتیبانی از پروتکل‌های مختلف، انعطاف در ارتباط با سوئیچ‌های بالادستی و ارائه خروجی نرم‌افزاری قابل استفاده برای دستگاه‌های مختلف اشاره کرد و آن را راهکاری برای بهبود سرعت و کیفیت خدمات بانکی معرفی کرد.

معاون فناوری اطلاعات شرکت gss مچنین افزود: این پلتفرم از پروتکل‌های متنوع نظیر ایزو 85و83 و سرویس‌های رست پشتیبانی می‌کند و می‌تواند نیازهای مختلف بانک‌ها را در زمینه سخت‌افزار، نرم‌افزار، و فرایندهای کسب‌وکار پوشش دهد. علاوه بر این، امکان تطبیق و تغییر سریع پروتکل‌ها و طراحی بلوک‌ها بدون نیاز به توسعه نرم‌افزار جدید از ویژگی‌های بارز این راهکار است.

معصومی به کاربردهای سوئیچ طراحی‌شده در این پلتفرم اشاره کرد و گفت: این سوئیچ از سه نوع عملکرد شامل پذیرندگی، صادرکنندگی، و سوئیچ فوروارد پشتیبانی می‌کند و ابزارهای ویژوال طراحی‌شده در آن، نیاز به توسعه‌دهندگان فنی را به حداقل رسانده است.

مانیتورینگ و مدیریت جامع ترمینال‌های بانکی

معصومی در خصوص ویژگی‌های پلتفرم مدیریت ترمینال‌های بانکی اظهار داشت: این پلتفرم ترکیبی از مانیتورینگ و مدیریت دیوایس‌های بانکی را ارائه می‌دهد. فرقی نمی‌کند که این دیوایس‌ها از نوع دستگاه‌های پوز، کش‌لس یا پین‌پد باشند، هر دستگاهی که شماره سریال داشته باشد، می‌تواند از طریق این پلتفرم به‌صورت متمرکز مدیریت شود.

وی افزود: این سیستم نه‌تنها امکان نسخه‌گذاری نرم‌افزارها را فراهم می‌کند، بلکه قابلیت مانیتور وضعیت دستگاه‌ها را نیز دارد. نکته قابل‌توجه این است که نوع دیوایس اهمیتی ندارد؛ کافی است شماره سریال دستگاه ثبت شده باشد تا مدیریت و مانیتورینگ آن انجام شود.

این کارشناس ادامه داد: یک عامل نرم‌افزاری روی تمامی دیوایس‌ها نصب می‌شود که پیچیدگی خاصی ندارد و با کمک آن می‌توان وضعیت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دستگاه‌ها را بررسی کرد. به‌عنوان مثال، اگر ماژول رسید پرینتر دستگاهی دچار خرابی شود، سیستم به‌طور دقیق نشان می‌دهد این خرابی مربوط به کدام دستگاه، در چه موقعیت جغرافیایی و چه زمانی رخ داده است. همچنین مشخص می‌شود آیا نیازی به اعزام نیروی پشتیبانی وجود دارد یا خیر.

وی تصریح کرد: در صورت بروز مشکلات نرم‌افزاری، اطلاع‌رسانی از طریق مانیتور انجام شده و به‌روزرسانی نرم‌افزارها بدون نیاز به حضور فیزیکی انجام می‌شود. اگر مشکل سخت‌افزاری باشد، تیم پشتیبانی به‌صورت حضوری سخت‌افزار را تعمیر یا تعویض می‌کند. پس از رفع مشکل، وضعیت دستگاه به‌صورت خودکار به‌روزرسانی شده و در سیستم ثبت می‌شود.

پایش تراکنش‌ها و سرویس‌های جانبی افزوده مبتنی بر وب‌سرویس‌های REST از طریق بلوک ESB امکان‌پذیر است. این بخش به ما اجازه می‌دهد به‌راحتی این سرویس‌ها را اکسپوز کرده و مورد استفاده قرار دهیم.

مدیریت هوشمند لاگ‌ها و گزارش‌گیری

وی با اشاره به سیستم لاگ‌گیری این پلتفرم افزود: تمامی فعالیت‌ها در بخشی متمرکز ذخیره شده و با استفاده از ابزارهای هوشمند لاگ‌گیری، گزارش‌های متنوعی استخراج می‌شود. این گزارش‌ها می‌توانند برای تحلیل دقیق و بهبود عملکرد سیستم مورد استفاده قرار گیرند.

توسعه و پیاده‌سازی سریع

وی در پایان گفت: نرم‌افزارهای تولیدشده توسط این پلتفرم که تحت عنوان “الماس پلاس” شناخته می‌شوند، به‌صورت اتوماتیک تولید و برای سیستم‌عامل‌های لینوکس و ویندوز طراحی شده‌اند. این پلتفرم امکان پیاده‌سازی سریع در بانک‌ها را فراهم می‌کند و در صورت آماده بودن زیرساخت‌ها، راه‌اندازی آن کمتر از یک هفته زمان می‌برد.این پلتفرم با تلفیق مانیتورینگ پیشرفته، مدیریت دیوایس‌ها و ابزارهای گزارش‌گیری، بهینه‌سازی عملیات بانکی را به‌صورت چشمگیری ممکن می‌سازد.

قابلیت‌های ویژوال‌سازی و تغییر فرایندها در پلتفرم آیلین

معصومی در توضیح اهمیت ویژوال‌سازی فرایندها گفت: اجازه دهید یک مثال بزنم تا موضوع ملموس‌تر شود. ما توانستیم در بلوک آیلین، فرایندهای ارزش افزوده را به‌صورت ویژوال طراحی کنیم و تغییر آن‌ها را بسیار آسان کنیم. به‌عنوان نمونه، یکی از فرایندهای مربوط به سرویس‌های ناجا در این پلتفرم طراحی شده است.
وی افزود: این تغییرات به شکلی انجام می‌شود که نه سوئیچ بالادستی و نه کلاینت‌ها هیچ اختلالی حس نمی‌کنند. در واقع، تغییر در فرایند به‌صورت مستقیم و بدون نیاز به صرف زمان طولانی برای لانچ محصول جدید انجام می‌شود. برای مثال، می‌توانیم پوینت‌ها را تغییر دهیم و این تنها مربوط به یک سرویس ناجا است که پیچیدگی زیادی دارد. با این حال، راهبر فنی به‌راحتی می‌تواند این فرایند را پیاده‌سازی کند و البته طراحی آن نیز بسیار گویا است.

افزودن آداپترها و ماژول‌های جدید

معصومی ادامه داد: ما در حال حاضر انواع مختلفی از آداپترها، سامانه‌های رمزنگاری و دیگر ابزارها را به این پلتفرم اضافه کرده‌ایم. اما اگر نیاز باشد که ماژول جدیدی هم اضافه کنیم، این کار به‌صورت کتابخانه‌ای انجام می‌شود. این قابلیت به ما اجازه می‌دهد که پلتفرم را به‌طور کامل کاستومایز کرده و نیازهای خاص هر سازمان یا فرایند را برآورده کنیم.
این رویکرد در طراحی و مدیریت فرایندها، به‌ویژه در پلتفرم آیلین، باعث شده است تا بهره‌وری افزایش یافته و هزینه‌ها به‌شدت کاهش یابد.

چارچوب ملی ایران و معماری لایه‌ای

معصومی توضیح داد: ما چارچوبی داریم که مبتنی بر استانداردهای ملی ایران طراحی شده است. این چارچوب شامل شش لایه است که در آن، دو لایه راهبری و امنیتی نیز اضافه شده‌اند. اما اگر بخواهیم این ساختار را با استاندارد بایان مقایسه کنیم، در آن تنها چهار لایه تعریف شده و لایه امنیتی وجود ندارد.
وی افزود: در چارچوب ملی ایران، ما از همان چهار لایه استاندارد بهره می‌گیریم، اما با در نظر گرفتن نیازهای ملی و الزامات محلی، تغییرات لازم را اعمال کرده‌ایم. برای مثال، در استفاده از سرویس‌های جی‌تی این اصول رعایت شده‌اند. اما این چارچوب به معنای معماری لایه‌ای جداگانه نیست، بلکه بخشی از مدل ملی است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.