جایگاه مطلوب «رمیس» در ارائه خدمات دیتاسنتر کشور

بهرام علی‌اف؛ مدیر مهندسی پشتیبانی رمیس به عصربانک گفت: در حال حاضر این شرکت به پشتیبانی حدود ۲۵ پروژه مشغول است که ۸ پروژه مرتبط به پشتیبانی تجهیزات دیتاسنتر و ۱۷ مورد مرتبط به خدمات دیگر نظیر سرویس‌های حیاتی سازمان‌ها و نگهداری سایر تجهیزات می‌شود

«رمیس» یکی از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ «هوگر» به همراه چهار شرکت دیگر در زمینه ارائه خدمات دیتاسنتر فعالیت دارد. «سایمان» یکی دیگر از شرکت زیرمجموعه این هلدینگ است که فروش تجهیزات IT به شرکت‌های همکار در کشور را بر عهده دارد. مؤسسه آموزش عالی «ارژنگ» نیز مسئولیت آموزش نیروهای متخصص را دارد. «الیسون» به‌عنوان شرکت مستقل در دبی به فعالیت می‌پردازد و می‌تواند فرصت خرید در حوزه دیتاسنتر و تامین تجهیزات را فراهم آورد. دیگر شرکت زیرمجموعه این هلدینگ نیز«داروگ» نام دارد که در زمینه رایانش ابری فعال است.

«رمیس» یکی از شرکت‌های فعال در زمینه ارائه راهکارهای فروش تجهیزات و پشتیبانی دیتاسنتر در کشور است. به همین بهانه گفت‌وگویی با بهرام علی‌اف؛ مدیر مهندسی پشتیبانی این مجموعه ترتیب دادیم.

بهرام علی‌اف در رشته کامپیوتر تحصیل کرده است. وی سابقه فعالیت در مجموعه‌های مختلف از جمله شرکت DPFE  را دارد اما از 1381 و تقریبا از ابتدای فعالیت «رمیس» به این مجموعه ملحق شد.

اساس عملکرد «رمیس»، سرمایه‌گذاری بر نیروی انسانی متخصص در حوزه IT است

بهرام علی‌اف در ابتدا گفت: اساس عملکرد «رمیس» سرمایه‌گذاری بر نیروی انسانی متخصص در حوزه IT است، ‌طوری‌که افراد فعال در این مجموعه ملزم به سپری‌کردن دوره‌های تخصصی هستند تا از نظر حرفه و مهارت به سطح لازم برسند. لازم به ذکر است تمامی مدیران ارشد و میانی این شرکت دوره های تخصصی ITIL را گذرانده و مدارک بین المللی در این حوزه را اخذ نمودند.

همچنین این شرکت با اخذ گواهی‎نامه‌های مربوطه در حوزه های مختلف امنیت اطلاعات نظیر ISO27001 با جاری نمودن استانداردها در بالاترین رده مطلوب اقدام به اجرای پروژه در سطح شرکت می نماید.

مدیر مهندسی پشتیبانی «رمیس» ماموریت‌های تعریف‌شده واحد تحت ‌مدیریت خود را نگهداری از دیتاسنترها و سرویس‌ها عنوان کرد و گفت: فعالیت‌های این واحد، دو دسته پشتیبانی زیرساختی از دیتاسنترهای بانکی، سازمان‌ها و نهادهای مختلف و همچنین پشتیبانی سخت‌افزاری به صورت 7*24*365 با حضور نیروهای مقیم را شامل می‌شود که الزاما مختص سخت‌افزارهای فروخته شده توسط رمیس نیست، هر تجهیزی که در دیتاسنترها ارائه سرویس می‌کند توسط این شرکت پشتیبانی می‌شود.

خدمات دیتاسنتر کشور

«رمیس» جزو 5 شرکت خصوصی برتر IT کشور است

علی‌اف در مورد آماری از پروژه‌های «رمیس» گفت: در حال حاضر این شرکت به پشتیبانی حدود ۲۵ پروژه مشغول است که ۸ پروژه مرتبط به پشتیبانی تجهیزات دیتاسنتر و ۱۷ مورد مرتبط به خدمات دیگر نظیر سرویس‌های حیاتی سازمان‌ها و نگهداری سایر تجهیزات می‌شود.

وی افزود: به‌طور کلی، مهم‌ترین خدمات «رمیس» در حوزه پشتیبانی را می‌توان نگهداری، پشتیبانی، به‌روزرسانی و محافظت از سرویس‌های حیاتی کارفرما در زمینه سخت‌افزار و سرویس‌های دیگر دانست.
مدیر مهندسی پشتیبانی «رمیس» توضیح داد: خدمات حوزه سخت‌افزار و زیرساخت اکتیو، تجهیزاتی نظیر سرور، ذخیره ساز، تجهیزات شبکه و امنیتی را شامل می‌شود و زیرساخت پسیو نیز تجهیزاتی مانند برق، دیزل، سرمایش و UPS را در بر می‌گیرد.

وی در مورد وضعیت رقبا در کشور گفت: «رمیس» جزو 5 شرکت خصوصی برتر IT کشور می‌باشد و پروژه‌های بزرگ و کلان که مسیر رشد IT کشور را تغییر می‌دهد، اجرا می‌کند. همچنین تامین تجهیزات تخصصی دیتاسنتر برای بسیاری از شرکت‌های مطرح کشور در دستور کار «رمیس» است.

مدیر مهندسی پشتیبانی «رمیس» مزیت رقابتی این شرکت را کیفیت، نیروی متخصص خبره، کارشناسان دارای مدارک بین المللی و تامین کنندگان به‌روز در همه زمینه‌ها دانست و گفت: «رمیس» قابلیت انجام هر پروژه‌ای بدون هیچ‌گونه محدودیتی را دارد.

علی‌اف در مورد پروژه‌های «رمیس» گفت: پروژه‌های بزرگ متعددی طی سال‌های فعالیت این مجموعه انجام شده که به‌ عنوان مثال می‌توان به تجهیز دیتاسنتر بیمه مرکزی و پشتیبانی این تجهیزات طی حدود 9 سال اشاره کرد.

وی افزود: پشتیبانی تجهیزات و سرویس‌های دیتاسنتر سازمان ثبت‌احوال نیز نمونه دیگر است به ‌طوری‌که گارانتی و سرویس کارت هوشمند توسط این مجموعه انجام می‌شود.

مدیر پشتیبانی پشتیبانی «رمیس» اظهار داشت: ساخت دیتاسنتر از صفر تا صد برای سازمان فناوری اطلاعات و بیمه ایران نیز از دیگر پروژه‌های مهم «رمیس» است.

مهم‌ترین چالش «رمیس»

علی‌اف مهم‌ترین چالش‌های شرکت‌هایی مانند «رمیس» را تامین نیروی انسانی متخصص خبره دانست و گفت: خوشبختانه بخش مهمی از این چالش با کمک مؤسسه آموزش عالی ارژنگ به عنوان یکی از شرکت‌های مجموعه هلدینگ هوگر، مرتفع می‌شود.

وی در مورد دیگر چالش‌های دیگر نیز اظهار داشت: فرسودگی تجهیزات اکتیو دیتاسنترهای مشتریان به‌خصوص بانک‌ها یکی از چالش‌های مهم است که هزینه نگهداری بیشتر، نیروی متخصص کمتر و مشکل در تامین تجهیزات را در پی دارد.

مدیر مهندسی پشتیبانی «رمیس» تاکید کرد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور، باز پرداخت خدمات نیز با تاخیر همراه است که گردش مالی شرکت‌های خصوصی مانند «رمیس» را مشکل می‌کند و تحریم‌‌ها نیز نگهداری دیتاسنتر را دچار مشکل و با تاخیر و افزایش هزینه مواجه کرده است.

خدمات دیتاسنتر کشور

«رمیس» به بلوغ سازمانی در انتخاب پروژه‌ها رسیده ‌است

مدیر مهندسی پشتیبانی «رمیس» تغییر در ساختار شرکت و حضور مدیران جوان را یکی از اتفاقات مؤثر در مجموعه دانست و گفت: حضور نیروهای جوان و متخصص موجب خلق فرصت‌های مطلوب می‌شود.

وی ادامه داد: در حال‌حاضر سعی شده در زمینه برند کارفرمایی نیز بهبودهای جدی صورت گیرد.

علی‌اف حضور نیروهای جوان را فرصتی ایده‌‌‌ال معرفی کرد و گفت: تلاش مجموعه «رمیس» انتخاب پروژه‌های با چالش‌های کمتر، مشتریانی با بازپرداخت بهتر و به‌کارگیری تکنولوژی روز است، به‌ طوری‌که امروزه این مجموعه می‌تواند خود پروژه‌‌ها را انتخاب کند که این نشان از بلوغ سازمانی دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.