بهره‌مندی از هوش مصنوعی در اپلیکیشن «باجت»

ناصر باقرپور؛ معاونت طراحی و توسعه محصول سیمرغ تجارت در مصاحبه با عصربانک گفت: هوشمندسازی اپلیکیشن باجت یکی از استراتژی‌های مجموعه است تا عملکرد اپلیکیشن بصورت هوشمند و بر اساس تحلیل داده‌های مشتری و پردازش آن‌ها صورت پذیرد.

شرکت سیمرغ تجارت یکی از شرکت‌های هلدینگ تفتا است که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۱ آغاز کرد و از  سال ۱۴۰۱، با هدف ایجاد خدمات نوین مالی برای بانک تجارت، به ارائه خدمات اختصاصی، نوآورانه و تحول‌آفرین در حوزه صنعت بانکداری کشور می‌پردازد.

این شرکت ضمن توسعه راهکارهای پرداخت سریع و سرویس‌های نوین مانند خدمات پرداخت اعتباری موفق شده‌ است محصولات روزآمد خود از جمله اپلیکیشن «باجت» و پلتفرم بانکداری باز را ارائه دهد.

به‌منظور آگاهی در مورد برنامه‌های این شرکت و طرح‌های توسعه‌ای آن با ناصر باقرپور؛ معاونت طراحی و توسعه محصول سیمرغ تجارت به گفتگو نشستیم. او از دو سال پیش، همکاری خود با سیمرغ تجارت را آغاز کرده است.

مهم‌ترین اقدامات «سیمرغ تجارت»

ناصر باقرپور در مورد اقدامات انجام شده سیمرغ تجارت در سال 1403 گفت: علاوه بر توسعه، تکمیل و ارایه محصولات جدید در بستر باجت، یکی از مهمترین اقدامات صورت گرفته، بازنویسی مجدد خدمات پایه از جمله افتتاح حساب و صدور کارت در باجت بود. این امر ناشی از مهاجرت بانک تجارت به Core جدید بود که به تبع آن لازم بود تا خدمات یاد شده مطابق با فرآیندهای Core جدید مورد بازنگری و بازنویسی قرار داده شود. خوشبختانه در حال‌حاضر در زمینه افتتاح‌ حساب و صدور کارت آنلاین در «باجت» شرایط مطلوبی محقق شده ‌است.

وی افزود: یکی دیگر از خدمات مهم در سال جاری، محصول «وام‌ صد» بود که مشتریان با سپرده‌گذاری و درخواست تسهیلات می‌توانستند براساس ماندگاری و میانگین مانده حساب خود نسبت به دریافت تسهیلات تا سقف 100 میلیون تومان از طریق باجت اقدام کنند.

اعطای وام بر اساس امتیاز

معاون طراحی و توسعه محصول سیمرغ تجارت توضیح داد: در راستای تکمیل سبد محصولات، تا انتهای امسال اعطای وام بر اساس امتیاز نیز در باجت عملیاتی خواهد شد. با عملیاتی شدن این سامانه متقاضیان امکان دریافت وام تا 500 میلیون تومان را خواهند داشت.

 هوش مصنوعی در باجت

باقرپور در مورد شرایط دریافت این وام گفت: متقاضیان با افتتاح حساب دیجیتال باجت و متناسب با امتیاز کسب شده که ترکیبی از میانگین و مانده حساب، عملکرد مشتری در باجت و استفاده از خدمات آن خواهد بود، می‌توانند نسبت به دریافت تسهیلات اقدام نمایند. شرایط بازپرداخت نیز از 12 تا 36 ماه متغیر خواهد بود.

وی راجع به طرح دیگر سیمرغ تجارت نیز گفت: علاوه بر BNPL تک قسطه، امکان فعالسازی و استفاده از اعتبار BNPL چهار قسطه نیز در باجت فراهم شده است. مشتریان پس از فعال سازی اعتبار چهار قسطی در «باجت» می‌توانند با پرداخت یک چهارم مبلغ در زمان خرید، بقیه مبلغ را در قالب سه قسط پرداخت نمایند.

امکان خرید در قالب طرح‌های اعتباری BNPL و کالانو در فروشگاه‌های «شهروند»

معاون طراحی و توسعه محصول سیمرغ تجارت در مورد «کالانو» نیز اظهار داشت: طرح «کالانو» در راستای افزایش قدرت خرید مشتریان و حمایت از کالای داخلی در سال 1402 راه‌اندازی شد. این طرح در سال جاری توسعه قابل توجهی داشته و بالغ بر 5/13 همت اعتبار در قالب این طرح اعطا شده است. در حال حاضر امکان خرید کالا و خدمات در محصولات حوزه لوازم خانگی، موتور سیکلت، خودروی سواری، وسایل نقلیه سنگین، درمان و تجهیزات پزشکی، فرش، مبلمان و … برای متقاضیان فراهم می‌باشد. برخی از شرکت‌های فعال در این زمینه شامل پاکشوما، مادیران، گلدیران، کلور، کویر موتور، ایران دوچرخ، نیرو موتور، شهر فرش، بهمن دیزل، کرمان موتور، نوآوران طب فردا میباشند.

وی افزود: از سایر اقدامات انجام شده در راستای توسعه طرح کالانو، فراهم نمودن امکان فعالسازی و استفاده از طرح کالانو در سایر سامانه‌ها و اپلیکیشن‌ها می‌باشد. اقدامات لازم در این زمینه صورت گرفته و پلتفرم مربوط به استفاده از طرح کالانو توسط سایر شرکای تجاری آماده گردیده است. در مرحله اول این همکاری با شرکت «اسنپ پی» شکل گرفته و به زودی مشتریان می‌توانند در این بستر «کالانو» را فعال کرده و محصولات مورد نیاز خود را خریداری نمایند.

باقرپور خاطرنشان کرد: با همکاری شرکت سیمرغ و «ایران کیش» نیز امکان خرید با استفاده از اعتبارهای کالانو و BNPL (تک قسطی و چهار قسطی) در دستگاه‌های کارتخوان «ایران کیش» فراهم خواهد شد. بدین ترتیب اعتبار بر روی کارت  مشتری فعال شده و مشتریان می‌توانند از طریق کارت بانکی در فروشگاه‌های شهروند خرید خود را با استفاده از اعتبار انجام دهند. این پروژه در مراحل پایانی عملیاتی سازی است.

وی با اشاره به اینکه در حال‌حاضر این طرح در فروشگاه‌های «شهروند» در مرحله عملیاتی شدن می‌باشد، توضیح داد: برای بهره‌مندی از این خدمت، متقاضی باید ابتدا اعتبار «کالانو» یا اعتبار تک قسطی/ چهار قسطی را از طریق «باجت» فعال ‌کند. سپس با مراجعه به فروشگاه شهروند، امکان خرید و پرداخت اعتباری از طریق دستگاه‌های کارتخوان ایران کیش برای وی میسر خواهد بود.

معاون طراحی و توسعه محصول سیمرغ تجارت اظهار داشت: یکی از برنامه‌های‌ پیش‌رو فراهم نمودن امکان دریافت اعتبار طرح «کالانو» از طریق کیوسک است.

وی در خصوص سایر اقدامات شرکت افزود: به منظور تسهیل در ارایه خدمات به مشتریان و همچنین کاهش حجم کار شعب، ارایه برخی از خدمات کارت در بستر کیوسک نیز در دستور کار شرکت قرار داشته و به زودی عملیاتی می‌شود.

«مدیریت اعتبار» چالش‌های تخصیص اعتبار را کاهش می‌دهد

معاون طراحی و توسعه محصول سیمرغ تجارت در بخش دیگری از گفتگو به توضیح در مورد مدیریت اعتبار و اهمیت آن در خدمات آنلاین بانکی پرداخت و گفت: مدیریت اعتبار فرآیندی است که در آن مؤسسات مالی ریسک مربوط به اعطای اعتبار به مشتریان را ارزیابی و کنترل می کنند. مدیریت اعتبار موثر در بانکداری بسیار مهم است زیرا در به حداقل رساندن نکول‌ها، حفظ جریان نقدی، بهبود روابط با مشتری و در نهایت سودآوری و پایداری بانک کمک می‌کند. مدیریت اعتبار در بانکداری آنلاین یک عنصر کلیدی است که به بانک‌ها کمک می‌کند تا ضمن کاهش ریسک‌های مرتبط با اعتبار و تسهیلات، خدمات بهتری به مشتریان خود ارائه دهند.

معاون طراحی و توسعه محصول سیمرغ تجارت در ادامه به اهمیت مدیریت اعتبار در زنجیره ارزش بانکداری آنلاین اشاره کرد و گفت: زنجیره ارزش در بانکداری به فعالیت‌هایی اطلاق می‌شود که برای ارائه ارزش به مشتریان و ذینفعان و در عین حال سودآوری بانک صورت می‌گیرد و شامل تمام مراحل عملیات، از شناسایی نیازهای مشتری تا ارائه محصولات و خدمات مالی می‌شود که در نهایت به مدیریت روابط با مشتری و بهینه سازی عملکرد ختم می‌شود. مدیریت اعتبار به طور پیچیده در اجزای مختلف زنجیره ارزش بانکداری آنلاین، از جمله جذب مشتری، توسعه محصول، مدیریت ریسک و بازپرداخت بدهی‌ها تنیده شده است.

وی افزود: تمرکز بر هر یک از اجزای زنجیره ارزش منجر به بهبود کارایی عملیاتی و در نهایت افزایش رضایت و سود آوری مشتریان و بانک خواهد شد.

باقرپور خاطرنشان کرد: تلفیق مدیریت اعتبار در بانکداری آنلاین باعث تسریع در پردازش درخواست‌ها، افزایش تجربه مشتری، مدیریت روابط با مشتری، اطمینان از بازپرداخت بدهی‌ها و کاهش نرخ نکول و در نهایت افزایش اعتماد مشتریان و همچنین بهبود فضای رقابتی و سودآوری بانک می‌گردد.

 هوش مصنوعی در باجت

برنامه‌های آتی سیمرغ تجارت تغییر رویکرد «باجت» به یک اپلیکیشن هوشمند است

باقر‌پور در مورد برنامه‌های آتی «سیمرغ تجارت» گفت: استفاده از هوش مصنوعی در دستور کار شرکت است و در فاز اول نیز چت بات برای پاسخگویی هوشمند به مشتریان «باجت» در دست اجرا می‌باشد.

وی ادامه داد: هوشمندسازی اپلیکیشن باجت یکی از استراتژی‌های مجموعه است که شرایطی فراهم می‌آورد تا عملکرد اپلیکیشن «باجت» بصورت هوشمند و بر اساس تحلیل داده‌های مشتری و پردازش آن‌ها صورت پذیرد. این فرآیند از داده‌های مالی و غیر مالی، سابقه بازپرداخت‌ها، رفتار در خرید آنلاین، پروفایل اعتباری مشتری و عوامل دیگر مانند رفتار مشتری در رسانه‎های اجتماعی و سایر پلتفرم‌های تجاری بهره خواهد گرفت. با این راهکار در واقع به‌کمک هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، «باجت» به‌ عنوان یک اپلیکیشن هوشمند شناخته خواهد شد.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.