تغییر مسیر کسب‌وکار پرداخت یاری «جیبی‌مو» با دو استراتژی

مهدی مرادیان، مدیرعامل جیبی‌مو در مصاحبه با عصربانک گفت: مسیر کسب‌وکار «جیبی‌مو» در سال جاری با دو استراتژی تغییر کرد که پیش‌بینی فضای فعالیت پرداخت‌یارها و ضرورت مدیریت جریان نقدینگی باعث این تغییرات شد.

امسال شرکت‌های پرداخت‌یار با مشکلات و معضلات مختلفی درگیر بودند که آخرین نمونه آن در همین یکی دو ماه اخیر اتفاق افتاد.  بسته شدن درگاه ‌پرداخت‌ پلتفرم‌های تبادل رمزارز توسط شاپرک و الزام شرکت‌های پرداخت یار  توسط رگولاتوری برای در اختیار گذاشتن اطلاعات کاربران و اجرای شروط دیگر برای باز شدن درگاه پرداخت رمزارزی، بسیاری از این شرکت‌ها را با مشکلات جدی کسب و کاری و درآمدی مواجه کرد.

در این فضای پر آشوب، «جیبی‌مو» به‌عنوان یکی از شرکت‌های مطرح پرداخت‌یاری با پیش‌بینی لازم، مسیر کسب و کار خود را تغییر داد. ما به‌منظور بررسی بیشتر وضعیت این مجموعه و آشنایی با راهکارهای جدید، گفت‌وگویی با مهدی مرادیان؛ مدیرعامل داشتیم که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم:

مسیر «جیبی‌مو» با توجه به چالش فعالیت پرداخت‌یارها و مدیریت جریان نقدینگی تغییر کرد

مهدی مرادیان در ابتدا به بیان اتفاقات سال 1403 اشاره کرد و گفت: مسیر کسب‌وکار «جیبی‌مو» در سال جاری با دو استراتژی تغییر کرد که پیش‌بینی چالش‌برانگیز فضای فعالیت پرداخت‌یارها و  ضرورت مدیریت جریان نقدینگی برای مارکت‌های قبلی و جدید باعث این تغییرات شد.

وی افزود: با رونمایی از محصول جدید «چاهار» در تیرماه جاری اهداف دیگری نیز در شرکت پیگیری شد که اولین هدف، ریبرندینگ «جیبی‌مو» با ماهیت متفاوت بود و از طرفی، هدف‌گذاری‌ها در مارکت و نوع خدمات ارائه‌شده و همچنین شناسایی و تطابق حداکثری با خواسته‌های موجود در بازار از سمت قانون‌گذار به‌عنوان دیگر اهداف در دستور کار قرار گرفت.

مدیرعامل «جیبی‌مو» خاطرنشان کرد: در این مسیر با توجه به تغییر مدل کسب‌وکار شرکت و نوع خدمات، همواره چالش‌هایی وجود داشت اما توسعه یک محصول مدیریت جریان نقدینگی مبتنی بر Embedded finance به‌طور جدی دنبال شد.

وی ادامه داد: در برند جدید، رویکرد تکنولوژی‌محور مدنظر قرار گرفت و با توجه به اینکه مارکت‌های فین‌تکی مانند لندتک‌ها و حتی رمزارزها نیازمند خدمات مدیریت نقدینگی هستند و از آنجا که ارائه چنین سرویس‌هایی در بستر کیف پول تقریبا ناممکن بود، ضرورت این رویکرد احساس و در محصول «چاهار» کاملا لحاظ شده که نشان از هدف‌گذاری صحیح دارد.

مرادیان بر اهمیت طراحی یک بوم تاکید کرد و گفت: در مدل جدید با رویکرد Service-oriented و طراحی بوم برای سرویس‌ها از جمله پیاده‌سازی محصول «چاهار» به این نتیجه رسیدیم که شرکت‌های فین‌تکی و تکنولوژی محور، علاوه بر ابزار به روش‌های تکنولوژی برای یکپارچه‌کردن با سرویس‌های خود نیاز دارند.

وی اظهار داشت: به‌منظور تبدیل این ESP به یک بوم و ایجاد شرایطی با کمترین فضای کاربری دستی، برخی تغییرات ایجاد و بعضی قابلیت‌ها مانند سندباکس و پورتال به راهکار چاهار اضافه خواهند شد که کاربران بتوانند از آن استفاده کنند.

مدیرعامل «جیبی‌مو» خاطرنشان کرد: گرچه این محصول در حال‌حاضر در بعضی مجموعه‌ها مورداستفاده است اما با توجه به اهمیت عملکرد در بستر تکنولوژی، در سال 1404  محصول جدید در قالب یک بوم به‌طور جدی معرفی خواهد شد.

پرداخت یاری جیبی‌ مو

مهم‌ترین وجه تمایز «چاهار» با بوم‌های دیگر

مرادیان در مورد تفاوت «چاهار» با بوم‌های دیگر در ایران گفت: در حال حاضر کسب و کاری روی APIها، بانکداری‌ باز و دیگر سرویس‌ها تعریف نشده و از طرفی، ابزاری برای بهره‌برداری از سرویس‌ها در اختیار مشتری قرار داده نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از همین‌رو در  چاهار کسب و کار تعریف می‌شود و ابزار در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد و همچنین ایده‌‌های کسب وکاری نیز با توجه به تجربیات به مشتری ارائه می‌‌شود. به‌عنوان مثال، با اصلاح فرایندهای پیاده‌سازی‌شده روی محصول «چاهار» که قاعدتا در بوم وجود نداشتند، مشتری با مشکلاتی نظیر R&D  روبرو نمی‌شود.

مدیرعامل «جیبی‌مو» پلتفرم بین اکوسیستمی را معرفی کرد و گفت: هنوز به‌طور جدی سرویس‌های سرمایه‌گذاری و بازار سرمایه در سمت مشتری مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است. از همین رو در بوم جدید علاوه بر پوشش اکوسیستم بانکی، اکوسیستم‌های مربوط به KYC، KYB، استعلامات مختلف و سرویس‌های بازار سرمایه نیز اضافه شده که در این بین مهم‌ترین تفاوت‌ بوم چاهار با دیگر بوم‌ها در نامحدودبودن اکوسیستم است که به جز API، فرایند و کسب و کار نیز در اختیار مشتری قرار می‌گیرد.

مشتریان هدف بوم «چاهار» محدود به پلتفرم‌های لندتک و رمزارز نمی‌شود

مدیرعامل «جیبی‌مو» با اشاره به اینکه لندتک و رمزارز نمونه‌های بارزتر و بالغ‌تر حوزه فین‌تک هستند، گفت: مشتریان هدف بوم «چاهار» محدود به پلتفرم‌های خاصی مانند لندتک نمی‌شود و گستردگی در این زمینه وجود دارد.

وی افزود: نکته مهم این است که به تمام ذی‌نفعان درونی سازمان توجه شده و با این بوم به تیم فنی پلتفرم‌های متنوع، سرویس‌های بانکداری باز و API ارائه می‌شود و برای واحد مالی نیز ابزار «چاهار» ارائه می‌شود که این رویکرد در کاهش هزینه‌ها نقش اساسی دارد و مدیریت جریان مالی به‌صورت هوشمندانه‌تر و بالغ‌تر انجام می‌شود.

مدیرعامل «جیبی‌مو» اظهار داشت: با توجه به اینکه کل جریان مدیریت نقدینگی از ابزارهای مدیریت پرداخت الکترونیک، بانکی، تسویه و انتقال وجه، مدیریت سرمایه و مدیریت نقدینگی در پنل «چاهار» تجمیع شده، نگاه جامع به همه ذینفعان داخلی یک سازمان شکل گرفت.

توسعه اسمارت IPG در «جیبی‌مو» مبتنی بر نگاه جریان نقدینگی است

مرادیان توسعه اسمارت IPG در «جیبی‌مو» را مبتنی بر نگاه جریان نقدینگی و نه صرفا کاهش خطاهای درگاه‌های پرداخت PSP دانست و توضیح داد: با توجه به رویکرد اصلی مبتنی بر مدیریت تراکنش و از آنجا که مبادی ورودی پول در بسیاری سازمان‌ها درگاه‌ پرداخت است،‌ سعی شده در IPG  جیبی‌مو، موتور قواعد توسعه یابد که این مهم به عنوان تمایز محسوب می‌شود و در این بستر نیز به همه ذینفعان داخلی سازمان نگاه شده است.

مدیرعامل «جیبی‌مو» خاطرنشان کرد: در این اسمارت IPG، تیم فنی فقط درگیر یک اسمارت IPG در «جیبی‌مو» و «چاهار» است و با در اختیار قراردادن پنل به واحد مالی، سیاست‌های مالی تنظیم و پس از تایید، مدیریت توسط «جیبی‌مو» صورت می‎گیرد و ضمن تصمیم‌گیری سریع‌تر در این تغییرات، هزینه‌های پیاده‌سازی نیز در سازمان تا ‌حد قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

تمرکز روی بوم «چاهار» و اسمارت IPG مهم‌ترین اهداف آتی «جیبی‌مو»‌ است

مرادیان در بخش پایانی این گفت‌وگو به تاثیر تصمیم‌های جدید مبنی بر محدودیت فعالیت پلتفرم‌های رمزارزی اشاره کرد و گفت: این رویکر قطعا موجب تضعیف بیشتر درگاه‌های پرداخت‌یاری می‌شود.

وی افزود: البته در اسمارت IPG لزوما تاکید بر دریافت درگاه پرداخت‌یار برای مشتری نیست و حتی درگاه مستقیم PSP نیز مدیریت می‌شود. به‌عبارتی ابزاری در اختیارمشتری قرار می‌گیرد که توسط آن مدیریت نقدینگی انجام شود.

مدیرعامل «جیبی‌مو» توضیح داد: از سال گذشته قانون‌گذار درگاه نوع سه را تعریف کرده که در این درگاه، حساب پرداخت‌یاری درگیر نیست و تفاوت این است که تسویه، مبتنی بر مدل PSP با پذیرنده انجام می‌شود که از آن زمان نیز استراتژی درگاه‌های پرداخت به نوع سه تغییر کرده و مشکلات مرتبط با تسویه پرداخت‌یارها کمتر می‌‌شود.

مرادیان در پایان به برنامه‌های آتی مجموعه تحت‌مدیریت خود اشاره کرد و گفت:‌ به‌طور مشخص تمرکز جیبی‌مو روی بوم «چاهار» و اسمارت IPG است که احتمالا براساس استراتژی‌ها یک برند برای آنها انتخاب می‌شود و طی  زمان معرفی خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.