برگزاری سمینار و کارگاه آینده‌پژوهی در نوآر

نخستین سمینار و کارگاه آینده‌پژوهی از سلسله روی‌دادهای آموزشی نوآر، با راهبری عزیز علیزاده برگزار شد.

در این کارگاه که با حضور مدیران ارشد بیمه‌مرکزی جمهوری اسلامی ایران و گروه نوآوری و فن‌آوری مالی نوآر برگزار شد، ابتدا صادق فرامرزی با تأکید بر لزوم آگاه‌سازی دیجیتال(Digital awareness) پیش از تحول دیجیتال، گفت:«با نگاه به برنامه‌ها و اقدامات سازمان‌ها در حوزه‌ی تحول دیجیتال و پس از گذشت حدود ۴سال که این مفهوم، موضوع شرکت‌ها و سازمان‌های کوچک و بزرگ ایران شده، متاسفانه نه تنها نتایجی که انتظار می‌رفت حاصل نشده، بلکه حتی اقدامات تعریف شده در این حوزه نیز به بدترین شکل ممکن به اجرا درآمده است.»

مدیرعامل نوآر در ادامه با اشاره به این‌که معنای تحول دیجیتال، خرید سخت‌افزار و نرم‌افزار نیست، افزود: «آسیب اصلی از آن‌جایی شروع شد که پیش از اقدامات عملی در حوزه‌ی تحول دیجیتال، از آگاه‌سازی دیجیتال غفلت کردیم به بدون تمرکز روی هدف اصلی تحول دیجیتال که تغییر ذهن‌ (Change Of Paradigm) است و بدون آگاه‌سازی و تغییر الگوهای ذهنی و رفتاری در سازمان‌ها، انتظار تحول دیجیتال از آن‌ها داشتیم.»وی آگاه‌سازی دیجیتال را مجموعه‌ای از آموزش‌ها و فرآیندها برشمرد و افزود:«نوآر به عنوان بازوی تحول دیجیتال بیمه‌مرکزی در حوزه‌ی فناوری اطلاعات، بنا دارد سلسله کارگاه‌هایی در راستای آگاه‌سازی دیجیتال در حوزه‌ی بیمه برگزار کند که کارگاه آینده‌پژوهی، گام نخست آن است و پس از شناخت متدولوژی و نیز روندهای نو در جهان، منجر به تدوین چند مجلد نیز خواهد شد.به قول پیتر دراکر، «بهترین راه پیش‌بینی آینده، ساختنِ آن است.»

در ادامه، عزیز علیزاده به عنوان مدرس و راهبر این کارگاه، در بخش اول از آشنایی با اصول تفکر درباره‌ی آینده گفت و سپس به تشریح تکنیک سناریو‌نویسی در آینده‌پژوهی پرداخت.

دکتر عزیز علیزاده، آینده‌پژوه و متخصص علوم شناختی است و مشاور ریاست اسبق سازمان فناوری ایران و معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در امور راهبردی و بلند مدت و دبیر علمی ستاد آینده‌نگاری و اولویت‌گذاری در دبیرخانه‌ی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری(عتف) بوده است.

ایشان همچنین، در گروه واژه‌گزینی آینده‌پژوهی فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، بورد مشاوران خارجی بنیاد مطالعات تغییرات شتابان، انجمن آینده‌پژوهان جهان و شبکه آینده‌پژوهی و محور‌سازی لبه‌ی شناخت نیز عضویت دارد.

/ واحد برند و ارتباطات نوآر،

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.