آماری از تسهیلات خرد پرداختی دیجیپی/ لندتکها دسترسی به خدمات مالی را متحول کردهاند

امروز لندتکها به بازیگران اصلی ارائه خدمات مالی تبدیل شدهاند و نقشی غیرقابل چشمپوشی در این صنعت پیدا کردهاند. این شرکتها توانستهاند تجربهای متفاوت از سرویسهایی اعتباری برای کاربران خلق کنند. گسترش استفاده از این سرویسها در یک سال گذشت هم چشمگیر بوده است. گزارشی که دیجیپی در اختیار پیوست قرار داده نیز نماینگر تحولی بزرگ است و ظاهرا باید منتظر اتفاقات بزرگتری در فناوریهای نوین مالی با تمرکز بر BNPL باشیم.
به نقل از پیوست، طبق این آمار، تنها در سه ماه پاییز سال ۱۴۰۳، ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار به کاربران از طریق دیجیپی تخصیص داده شده است. روابط عمومی دیجیپی همچنین اعلام کرده که در سال ۱۴۰۳ به بیش از ۲ میلیون و پانصد هزار کاربر، سرویسهای اعتباری شامل اعتبار تکقسطه و چهارقسطه (BNPL) و وام به واسطه دیجیپی تخصیص یافته است.
این اعداد و ارقام نشاندهنده توسعه پرشتاب لندتک در کشور است که در صورت توسعه با همین شیب، ایران در سالهای آینده همپای کشورهای توسعهیافته در این حوزه قرار خواهد گرفت.
در سالهای گذشته نیز شرکتهای لندتک زیادی پس از دیجیپی پا به عرصه گذاشتند که بزرگترین آنها اسنپپی، ازکی و تارا بودند. گرچه روابط عمومی دیجیپی میگوید تعدد شرکتهای لندتکی حجم اعتبارات را بالا برده اما در صورت هماهنگ نبودن این شرکتها با همدیگر، این تعدد میتواند نرخ نکول یا عدم پرداخت اقساط را بالا ببرد، چراکه کاربران میتوانند از سرویسدهندههای اعتباری متعدد که ارتباط دیتایی با یکدیگر ندارند استفاده کنند. بهگفته او، این تعامل و همافزایی بین شرکتهای لندتک، یکی از ملزومات توسعه این صنعت در سالهای پیش رو است.
حجم تراکنشهایی که دیجیپی به پیوست اعلام کرده نیز حکایت از اثر مهم لندتکها بر اقتصاد دیجیتال دارد. بنابر اعلام این شرکت، تنها در فصل پاییز مبلغ تراکنشهای پردازششده در دیجیپی بالغ بر ۵۵ همت بوده است که این تراکنشها مربوط به دریافت اعتبارات خرد، سرویسهای کسبوکارها، کارتهای اعتباری، دیلیفینتکها، خرید بیمه، مدیریت ثروت و… بوده است.
این اعداد نشاندهنده تغییر رفتار کاربران به سمت استفاده از فناوریهای نوین مالی و کمرنگتر شدن شیوههای ستنی در ارائه خدمات مالی و بانکی است؛ اعداد و ارقامی که نشان میدهد استفاده از سرویس اعتباری یا همان BNPL در سال جاری، بیش از ۲۹۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.
حالا سال ۱۴۰۴ در پیش است. با نگاهی به گذشته و چشماندازی که اعداد و ارقام گذشته پیش رویمان قرار میدهد، آیا میتوان سال جدید را سال لندتکها نامید؟
افزایش پذیرش فناوریهای مالی، همزمان با بهبود زیرساختها و تغییر نگرش کاربران نسبت به رفتار مالی کمریسک مبتنی بر رتبه اعتباری، زمینه مناسبی برای توسعه بیشتر سرویسهای اعتباری و لندتک را فراهم میکند. سادهسازی فرایندهای استفاده از سرویسهای مالی مبتنی بر فناوریهای نوین هم در توسعه این صنعت موثر بوده است. امکان استفاده از این سرویسها بدون نیاز به مراجعه حضوری و کاغذبازیهای مرسوم، به توسعه لندتکها کمک کرده است. آمار و ارقامی که دیجیپی اعلام کرده نیز نشاندهنده تمایل روزافزون افراد به استفاده از این سرویسها است.