یازدهمین شماره فناوریهای مالی منتشر شد/ کارآمدی خدمات مالی در گرو توسعه زیرساختهای فناورانه

زیرساختهای فناورانه، ستون فقرات کسبوکارهای مالی در ارائه خدمات هستند. در شماره یازدهم فصلنامه همانند شمارههای پیشین، تحقیق و پژوهش صاحبنظران منعکس شده و 10 مدیرعامل، معاون و کارشناس به بررسی ابعاد مختلفی از زیرساختهای فناورانه پرداخته و تلاش کردهاند تا سرنخهای متفاوتی از جمله اقدامات زیرساختی و نقش فناوریهای جدید در ارتقای زیرساختهای فناوری ارائه بدهند.
مجید جعفریان، عضو هیئت عامل و معاونت فناوری اطلاعات بانک اقتصاد نوین یکی از افرادی است که تحقیق او در این شماره منتشر شده است. در مطلب او زیرساختهای ابری عاملی برای سرعتبخشی در ارائه خدمات مالی و ذخیرهسازی داده معرفی شده است. به اعتقاد او این فناوری نوین، علاوه بر افزایش قابل توجه سرعت در ارائه خدمات مالی، با ایجاد امکان پردازش سریع و همزمان دادهها، به کاهش هزینهها، بهینهسازی منابع و افزایش امنیت کمک میکند.
شماره یازدهم فصلنامه فناوریهای مالی با نگاه سختافزاری به موضوع زیرساختهای فناورانه صنعت مالی پرداخته است. در این شماره، امنیت، تحول دیجیتال، پردازش کوانتومی، زیرساختهای ابری، مقیاسپذیری و در نهایت ارتباط تمام آنها با زیرساختهای فناورانه، مورد بررسی قرار گرفته است.
فصلنامه با نگاه فنی به زیرساختهای فناورانه بخشی را به نقش داده اختصاص داده است. «چالشهای ذخیرهسازی و پردازش کلاندادهها در صنعت بانکی»، عنوان مقالهای از حسن احمدخانی، معمار ارشد راهکارهای کلانداده در ایرانسل است. او صنعت بانکی را بهعنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و بهرهبرداران از داده، مورد بررسی قرار داده و از مزایای کلانداده و تاثیر استفاده از آنها در مدیریت نقدینگی، کاهش ریسک عملیاتی، تحلیل رفتار مشتریان، شخصیسازی خدمات و… در صنعت بانکی گفته است.
با رویکرد بررسی فناوریهای نوین، علیرضا امیدوند، دبیر کارگروه فناوریهای مالی پژوهشکده ابزارهای نوین حکمرانی دانشگاه تهران از نقش فناوریهای کوانتومی در بانکداری گفته و به ارائه یافتههای خود پرداخته است. او زمینههای تاثیرگذار این فناوری در این صنعت را انجام محاسبات، مدیریت ریسک، رمزنگاری، تحلیل دادههای حجیم و بهبود تصمیمگیریهای استراتژیک برمیشمرد.
در فصلنامه فناوریهای مالی یازدهم، محمد مظاهری، مدیرعامل توسنتکنو درباره سنجههای کیفیت سختافزارها و اهمیت هر یک توضیح میدهد. علاوه بر اینها او از موضوع پشتیبانی چشمپوشی نمیکند و در این باره میگوید: «با توجه به موقعیت و شرایط خاصی که در آن هستیم، زنجیرههای تامین و پشتیبانی از لحاظ ریسک، خیلی مهم هستند. در انتخاب بین دو سختافزار، حتی اگر کیفیت یکی بالاتر از دیگری باشد، پشتیبانی و نگهداری خوب، اهمیت خیلی بالایی دارد.»
شماره یازدهم فصلنامه فناوریهای مالی در جهت ارتقای خدمات مالی، مجموعهای از نگاههای متفاوت با خاستگاههای متفاوت است. در این شماره میتوانید در یک نگاه به ابعاد مختلف ارتقای زیرساختهای فناورانه در جهت بهبود خدمات مالی برسید. از اینجا شماره یازدهم را دریافت کنید.