نقش شگفتانگیز هوشمصنوعی و نظامهای پرداخت در توسعه تجارت

به نقل از روابط عمومی شرکت ملی انفورماتیک، “علیرضا ماهیار” در نشست تخصصی نقش هوش مصنوعی در توسعه تجارت، گفت: از جمله مزایای تجارت هوشمند، کاهش قیمت محصول در زمان واردات ، دسترسی سریعتر به محصولات با کیفیت، صادرات کالای داخلی و خدمات فناور محور، استحکام روابط بینالمللی و رشد اقتصادی است.
وی افزود: تامین کالا و خدمات، جابه جایی و نقل و انتقال پول، مسائل فرامرزی، گمرکات و حوزههای لجستیک از جمله مسائل کلیدی هستند که در اکوسیستم بزرگ تجارت مطرح میشوند و مربوط به یک کشور یا منطقه نیست.
ماهیار با اشاره به ۱۰ اولویتاستراتژیک تجارت جهانی، تصریح کرد: حضور در بخشی از زنجیره تامین کالاها و خدمات به ویژه در زمان اختلال یا کمبود، تنظیمگری، سیاست بینالمللی، رقابت، روند جدید خودکارسازی و نرمافزارهای نوین حائز اهمیت است.
وی با بیان اینکه در شرایط امروز جهانی، تجارت با چالشهای متفاوتی روبهروست، گفت: شاید مهمترین اولویتی که این روزها کشور بر آن تمرکز دارد، زنجیره تامین است که از یک ماده اولیه کوچک آغاز و تا بزرگترین کالاها را شامل میشود.
ماهیار درباره تنظیمگری بین چند کشور در موضوع تجارت، توضیح داد: به عنوان نمونه نحوه تنظیمگری و پروتکلها در داخل اتحادیه بریکس و تجارت بین اعضای آن با تنظیمگری و پروتکلها در تجارت خارج از اعضای بریکس متفاوت است.
مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک درباره چالشها و مشکلات تجارت ، گفت: در حال حاضر تحریمها، مشکلات لجستیکی و حملونقل، معضلات نقلوانتقال پول، عدم دسترسی به اطلاعات بازار هدف، مشکلات بیمه و تضمین صادرات و همچنین قوانین پیچیده و عدم آگاهی از آنها عمدهترین چالشها بر سر راه توسعه تجارت در ایران هستند.
ماهیار در خصوص نقش هوشمصنوعی و صنعت بانکداری و پرداخت دادهمحور در توسعه تجارت ، اظهارداشت: با توجه به اینکه پایگاه مدیریت دانش مجتمع در کشور وجود ندارد، با تکثر قوانین و درک سلیقهای از قوانین وضع شده روبهرو هستیم و برخی از قوانین به روزرسانی نشده و مربوط به دهه 60 یا 70 هستند. تداخل و تعارض هم بین برخی از قوانین وجود دارد.
مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک در ادامه 10 مورد از موضوعات استراتژیکی که هوش مصنوعی و نظامهای پرداخت دادهمحور میتوانند براساس آنها به تجارت جهانی کمک کنند را برشمرد و افزود: از هوش مصنوعی برای تحلیل هوشمند بازارهای جهانی، بهینهسازی زنجیرههای تامین، تحلیل دادهها و پیشبینی فرصتهای صادراتی، انطباق و مستندسازی خودکار معاملات تجاری(تعرفهها و اسناد بینالمللی) و همچنین پویایی در قیمت کالاهای صادراتی و بهینه سازی قراردادها با بهرهمندی از نوسانات بازار و تعرفهها استفاده میشود.
ماهیار همچنین سفارشیسازی استراتژیهای بازاریابی مطابق با فرهنگهای مختلف، سنجش و مدیریت ریسک تجارت با استفاده از هوشمصنوعی، تامین مالی و اعتبارات صادرات، تهیه قراردادها، استراتژی مذاکرات و ارتباطات چندزبانه و شناسایی تامینکنندگان جایگزین برای افزایش تابآوری را از دیگر مزایای استراتژیک هوش مصنوعی برای توسعه تجارت عنوان کرد.
مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک نمونههای موفق بهکارگیری هوشمصنوعی برای قراردادهای تجارت جهانی را نام برد و تصریح کرد: شرکتها و بانکهای بزرگ از این فناوری برای تشخیص تقلب و پایش رعایت مقررات، تحلیل پروندههای حقوقی، تحلیل قراردادها و بررسی تطابق با مقررات، اعتبارسنجی اسناد و رعایت قوانین تجاری استفاده میکنند.
وی در بخش دیگری از این نشست اظهار داشت: ما در مجموعه ملی انفورماتیک که به عنوان یک پیشران در حوزه فناوری نظام بانکی فعالیت میکند، در حال تدوین نقشه راه هوش مصنوعی در نظام بانکی هستیم تا کاربردپذیری این فناوری را به منصه ظهور برسانیم.
مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک اظهار داشت: بسیاری از مواقع زمانی که صحبت از نقلوانتقال پول به میان میآید منظور استفاده از قراردادهای هوشمندی است که با استفاده از الگوریتمهای هوش مصنوعی و زنجیره بلوک منعقد میشود. نکته دیگر هم نگهداری از داراییها در حالت امن و بینشبکهای است که مصون از تحریمها باشد.
ماهیار ادامه داد: از سوی دیگر از این موضوعات، میتوانیم در حوزه اعتبارسنجی و KYC مشتریان، امور حقوقی و مدیریت ریسک بر مبنای دادههای بانکی استفاده کنیم.
گفتنی است، احسان چیتساز معاون سیاستگذاری و برنامه ریزی توسعه فاوا و اقتصاد دیجیتال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، صادق خانی علی اکبری رئیس کمیسیون هوش مصنوعی سازمان نظام صنفی رایانهای کشور و رضا سمیع زاده عضو هیأت علمی گروه مهندسی صنایع دانشگاه الزهرا تهران هم دیگر سخنرانان این نشست بودند.