حرکت راهبرد هوشمند شهر در مسیرهوشمندسازی خدمات بانکی و شهری

هادی ابراهیمی، مدیرعامل راهبرد هوشمند شهر در مصاحبه با عصربانک ضمن اشاره به موقعیت‌محور بودن اپلیکیشن اسمارتیز، گفت: در کمتر از شش ماه، تعداد کاربران اپلیکیشن اسمارتیز به ۹۰ هزار نفر رسیده و روزانه بیش از دو میلیارد تومان تسویه با پذیرندگان صورت می‌گیرد.  

شرکت راهبرد هوشند شهر در دو محور اصلی فعالیت می‌کند. نخست ارائه خدمات سفارشی سازی شده به بانک شهر شامل پشتیبانی نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای شعب، مدیریت پایانه‌های فروشگاهی و درگاه‌های اینترنتی، شخصی‌سازی و صدور سالانه بیش از دو میلیون کارت بانکی و دومین مأموریت نیز ارائه خدمات به شهرداری‌ها از طریق محصول “اسمارتیز” است که به عنوان یک زیرساخت دیجیتال، خدمات پرداخت و بانکداری دیجیتال را برای شهرداری‌ها و شهروندان فراهم می‌آورد.

ما برای آشنایی بیشتر با ماموریت‌های این شرکت با هادی ابراهیمی، مدیرعامل شرکت راهبرد هوشمند شهر، گفت‌وگویی انجام دادیم.
ابراهیمی دارای مدرک کارشناسی فناوری اطلاعات از دانشگاه دولتی هست و موفق به اخذ گواهینامه دکترای تخصصی تجارت الکترونیک از یکی از دانشگاه‌های معتبر گرجستان شده است.

او فعالیت حرفه‌ای خود را از تجارت الکترونیک پارسیان آغاز کرد و پس از آن به مجموعه خوارزمی بانک صادرات و سپس شرکت فناپ پیوست؛ جاییکه بیش از ۱۰ سال در حوزه‌های مختلف پرداخت الکترونیک مشغول به کار بود. طی این سال‌ها به عنوان عضو هیئت مدیره در شرکت‌هایی نظیر اتیک و فن‌آوا کارت و رئیس هیئت مدیره شرکت تضمین گستر و عضو کمیسیون پرداخت و فین‌تک نصر تهران نیز فعالیت داشته و پیش از حضور در شرکت راهبرد هوشمند شهر، مدیرعامل و موسس شرکت نگاه پرداخت بانک کارآفرین بود.

نقش راهبرد هوشمند شهر در ارتقاء خدمات بانک شهر

ابراهیمی در ابتدا مأموریت شرکت راهبرد هوشمند شهر را اینگونه تصریح کرد: این شرکت در دو محور اصلی فعالیت می‌کند. نخست ارائه خدمات سفارشی شده به بانک شهر شامل پشتیبانی نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای شعب، مدیریت پایانه‌های فروشگاهی و درگاه‌های اینترنتی، شخصی‌سازی و صدور سالانه بیش از دو میلیون کارت بانکی؛ دومین مأموریت نیز ارائه خدمات به شهرداری‌ها از طریق محصول “اسمارتیز” است که به عنوان یک زیرساخت دیجیتال، خدمات پرداخت و بانکداریدیجیتال را برای شهرداری‌ها و شهروندان فراهم می‌آورد.

وی با تاکید بر اهمیت همکاری با شهرداری‌ها اظهار کرد: با توجه به ترکیب سهامداری بانک شهر که متشکل از شهرداری کلان‌شهرهای کشور است، شرکت ما مأموریت دارد نیازهای پرداختی و دیجیتالیشهرداری‌ها را پاسخ دهد.

دستاوردهای سال ۱۴۰۳راهبرد هوشمند شهر

مدیرعامل راهبرد هوشمند شهر در خصوص دستاوردهای سال گذشته اظهار داشت: از مهمترین اتفاقات سال ۱۴۰۳، عقد قرارداد با شهرداری شمشک و ارائه خدمات کیف پول به شهرداری‌های مشهد و تبریز بود. موفقیت در اخذ مجوز کاشف و راهبر کیف پول برای اپلیکیشن اسمارتیز از دیگردستاوردهای بزرگ شرکت محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه پشتیبانی نرم‌افزار و سخت‌افزار شعب بانک، توانستیم سطح رضایت‌مندی را از 67 به 97.4 درصد ارتقا دهیم که این یک پیشرفت چشمگیر محسوب می‌شود. همچنین اصلاحات مهم قراردادی در حوزه خدمات سوئیچ و پرداخت انجام شد که سال‌ها بانک شهر به دنبال آن بود.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: شرکت راهبرد هوشمند شهر با تکیه بر تخصص، تجربه و نوآوری، مسیر توسعه خدمات دیجیتال بانکی و شهریرا با قدرت ادامه خواهد داد.

هوشمندسازی خدمات بانکی و شهری

از توسعه مولتی پی تا جهش در خدمات دیجیتال اسمارتیز

مدیرعامل شرکت راهبرد هوشمند شهر، در ادامه با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت اظهار کرد: در سال گذشته یکی از اتفاقات مهم، توسعه سامانه سیپ (سامانه یکپارچه پرداخت) بود که وظیفه مدیریت PSP ها را بر عهده دارد. به دلیل اینکه بانک شهر در آن مقطع فاقد PSP (شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت الکترونیک) اختصاصی بود، نیاز به تجمیع تمامی پرداخت‌ها احساس می‌شد و این سامانه با هدف پوشش این نیاز طراحی و عملیاتی شد. خوشبختانه این پروژه با استقبال بانک همراه بود.

وی با اشاره به چالش‌های سال جاری شرکت گفت: بزرگ‌ترین چالش، نیاز به همگرایی ساختاری و فرآیندی بانک با رویکردهای نوآورانه است. بانک‌ها به طور سنتی ریسک‌پذیری کمتری دارند، اما برای پیشرفت در حوزه‌های فناورانه اپلیکیشن‌ها و بهره‌برداری از هوش مصنوعی، نیازمند برداشتن این موانع هستیم. همچنین به‌روزرسانی قراردادها بر اساس شرایط تورمی و آموزش منابع انسانی در حوزه فناوری‌های نوین اهمیت ویژه‌ای دارد.

تحولات در ساختار پرداخت بانک شهر و تاسیس PSP

ابراهیمی درباره رویکرد بانک شهر نسبت به ایجاد یک PSP اختصاصی توضیح داد: خوشبختانه از سال 1402 روند خرید PSP توسط بانک شهر آغاز شد و این مسیر که سال‌ها از اهداف بانک بود، امروز به نتیجه رسیده است؛ با خرید مجموعه آپ عملاً مدیریت مستقیم خدمات پرداخت بانک شهر تقویت شده است.

وی با اشاره به چالش‌های همپوشانی خدمات آپ با راهبرد هوشمند شهر خاطرنشان کرد: با توجه به شباهت‌های خدماتی میان شرکت آپ و راهبرد هوشمند شهر، نیاز به شفاف‌سازی مأموریت‌ها و هم‌راستایی اهداف وجود دارد تا از تداخل خدمات جلوگیری شود. این همسویی، علاوه بر تقویت برند آپ، فرصت‌های نوآورانه جدیدی را برای راهبرد هوشمند شهر فراهم خواهد کرد.

رشد چشمگیر اپلیکیشن اسمارتیز

ابراهیمی در مصاحبه با عصربانک از آمارهای امیدبخش اپلیکیشن اسمارتیز خبر داد و گفت: در کمتر از شش ماه، تعداد کاربران اپلیکیشن اسمارتیز به ۹۰ هزار نفر رسیده و روزانه بیش از دو میلیارد تومان تسویه با پذیرندگان صورت می‌گیرد. این موفقیت به لطف اتصال و ارائه راهکارهای پرداخت به مشتریان سازمانی حاصل شده است.

وی تصریح کرد: با وجود رقابت شدید در بازار اپلیکیشن‌های پرداخت، امتیاز کیفی قابل قبولی از سوی کاربران دریافت کرده‌ایم. گرچه مسیر پیشرفت همچنان باز است، اما سرعت رشد اپلیکیشن در این مدت کوتاه، نویدبخش آینده‌ای روشن برای پروژه‌های شرکت خواهد بود.

وی افزود: یکی از مزیت‌های اصلی اپلیکیشن اسمارتیز،موقعیت‌محور بودن آن است. با توجه به همکاری با شهرداری‌های مختلف، اپلیکیشن به محض فعال شدن لوکیشن کاربر، خدمات شهری و شهرداری مرتبط با همان شهر را به صورت خودکار نمایش می‌دهد. اینقابلیت، تجربه‌ای یکپارچه و بومی برای کاربران فراهم کرده است.

ابراهیمی با اشاره به گسترش همکاری‌ها تصریح کرد: در حال حاضر باسه شهرداری تهران، مشهد و تبریز قرارداد بسته‌ایم و کلان شهر های دیگری به زودی اضافه خواهند شد. هدف ما ایجاد یک کیف پول یکپارچه شهروندی است که کاربران در هر شهری که باشند، بتوانند ازکیف پول خود به صورت یکپارچه استفاده کنند که با این راهکار به نوعی شبکه پرداخت محلی و داخلی ایجاد می‌شود.

چشم‌انداز آینده راهبرد هوشمند شهر

ابراهیمی در انتها، به برنامه‌های سال جدید اشاره کرد و توضیح داد: درحوزه پرداخت ناوگان شهری، امسال هدف گذاری کرده‌ایم که حداقل ۶ شهرداری دیگر را به اکوسیستم اسمارتیز اضافه کنیم. در زمینه پشتیبانی از شعب نیز، تلاش داریم شاخص رضایت ۹۷.۴ درصدی فعلی را در درجه اول حفظ کرده و در ادامه به ۹۸ درصد ارتقا دهیم.

وی به دستاورد مهم دیگری نیز اشاره کرد و گفت: سال‌ها بانک شهر درتوسعه بوم (API Gateway) خود موفق به ایجاد زیرساخت کامل نشده بود. خوشبختانه در سال ۱۴۰۳، این پروژه به سرانجام رسید و شرکت راهبرد هوشمند شهر توانست ESB بانک را توسعه داده و بیش از ۸۰ سرویس را بر روی آن پیاده‌سازی کند.

ابراهیمی در پایان درباره چشم‌انداز آینده گفت: هدف نهایی ما ایجاد یک سوپرمارکت مالی جامع برای شهروندان و شهرداری‌ها است. برنامه داریم که این خدمات را یا در قالب توسعه اسمارتیز یا ایجادسامانه‌ای جدید سازماندهی کنیم. بزرگ‌ترین چالش ما در حال حاضر، شفاف‌سازی اهداف و تدوین دقیق استراتژی شرکت است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.