همه چیز درباره پلتفرم خرید و فروش طلای «زرپاد»
از توسعه فیزیکی تا توسعه زیرساختهای مالی مبتنی بر فناوری

سال گذشته سال جهش پلتفرمهای خرید و فروش آنلاین طلا بود. در سال 1403 به دلیل جهش قیمت طلا و افزایش تقاضای مردم برای سرمایهگذاری در حوزه خرید طلای آب شده، دهها پلتفرم آنلاین خرید و فروش طلا در ایران متولد شدند.
در این بین زرپاد، یکی از پلتفرمهای پیشروی خرید و فروش طـــــلا است که گواهینامه استاندارد شمش طلا را اخذ کرده و به عنوان اولین تولیدکننده شمشهای فیزیکی استاندارد کـشور با فناوری بستهبندی ضد جعل و سامانه اصالتسنجی طلا شناخته میشود. ما برای آشنایی بیشتر با این پلتفرم، با شاهین رفیعپور مدیرعامل زرپاد گفتوگویی انجام دادیم.
مدیرعامل مجموعه زرپاد، در مصاحبه خود با «عصربانک» به تشریح مسیر حرفهای و چشمانداز آینده این برند نوآور در صنعت طلا و جواهر پرداخت. رفیع پور متولد ۱۳۶۴ و دانشآموخته مهندسی متالورژی و مهندسی سختافزار کامپیوتر است و در کنار آن در حوزه موسیقی تجربه دارد. وی فعالیت حرفهای خود را از اوایل دهه ۸۰ در صنعت UPVC آغاز کرد و پس از ورود به صنعت ساختمان، مسیر جدیدی را در حوزه تولید و صنعت در پیش گرفت. با رشد تجارت الکترونیک در میانه دهه ۹۰، رفیعپور علاقهمند ورود به این فضا شد و از سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را در زمینه فروش آنلاین طلا آغاز کرد.
تغییر مدل کسبوکار زرپاد در مواجهه با تغییرات بازار
وی با اشاره به سابقه فعالیتهای تولیدی خود در حوزه مصنوعات طلا و جواهر گفت: از ابتدا اعتقاد داشتم که ارزش افزوده واقعی در تولید شکل میگیرد. بر همین اساس، در کنار فروشگاههای فیزیکی، همواره بر تقویت زیرساختهای تولید و خردهفروشی آنلاین متمرکز بودیم.
مدیرعامل زرپاد افزود: در سالهایی که گذشت، شاهد کاهش قدرت خرید مردم در حوزه مصنوعات طلا به دلیل رشد شدید قیمتها بودیم. این مسئله ما را به سمت تغییر مدل کسبوکار سوق داد و تصمیم گرفتیم بر اساس نیاز بازار و رفتار جدیدمصرفکنندگان، به طراحی و عرضه محصولاتی متناسب با طلای آبشده و مستعمل در بستر آنلاین بپردازیم.
رفیعپور با بیان اینکه برند زرپاد نتیجه این تحول و بازنگری در مدل کسبوکار بوده است، گفت: تقریباً دو سال پیش ایده اولیه زرپاد شکل گرفت. طراحی محصول، مدل تجاری و چارچوبهای آن بهتدریج تکمیل شد و در ادامه فعالیتهای تبلیغاتی و برندینگ آن آغاز گردید.
چالشهای رگولاتوری و پیشرفت زرپاد در صنعت طلا
او با اشاره به چالشهای فعالیت در بازار سنتی طلا تأکیدکرد: ما با مقاومتهایی از سوی برخی بازیگران سنتی بازار طلا مواجه بودیم. حتی گفته میشد فروش آنلاین طلا ممنوع است. اما ما با اعتقاد به ظرفیتهای اقتصاد دیجیتال، به مسیرخود ادامه دادیم و امروز مفتخریم که یکی از بازیگران اصلی اکوسیستم نوین طلا در بستر دیجیتال هستیم.
رفیعپور با ابراز خوشحالی از روند رو به رشد فعالیت زرپاد، مهمترین دستاورد این مسیر را «خلق یک اکوسیستم جدیددر اقتصاد طلای کشور» عنوان کرد.
مدیرعامل زرپاد، با اشاره به تجربیات تلخ و شیرین این سالها در صنعت طلا، تأکید کرد: زرپاد بهعنوان یکی ازپلتفرمهای خردهفروشی طلا، توانسته اکوسیستمی جدید را ایجاد کند که طلا را برای همه اقشار جامعه در دسترس و سرمایهگذاریپذیر کرده است.هدف اصلی ما دموکراتیزه کردن طلا و فراهم آوردن امکان سرمایهگذاری با مقادیر کم بود.
تحولات زرپاد در تولید شمشهای طلا و دستاوردهای برجسته
رفیعپور از موفقیت بزرگ زرپاد در خلق یک زیستبوم جدیددر اقتصاد طلای کشور گفت و تصریح کرد: ما توانستیم تغییرات بزرگی در این بازار ایجاد کنیم. امروز، زرپاد با شاخصهای امنیتی پیشرفته و تولید شمشهای طلای استاندارد، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان شمش طلا در کشور است.
شاهین رفیعپور همچنین به چالشها و سختیهای پیش رو اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: تلخترین تجربه قبلی ما برخورد با رگولاتوری بود که با واقعیتهای امروز بازار همراستا نبود، اما خوشحالیم که توانستیم یک اکوسیستم پایدار بسازیم.
وی در مورد آینده زرپاد و برنامههای در دست اجرا گفت: ما در حال توسعه سرویسهای بانکی و ولت دیجیتال هستیم و بهزودی این خدمات را در اختیار کاربران خواهیم گذاشت. اینکار به تسهیل فرآیند سرمایهگذاری و نقد کردن طلا برای عموم مردم کمک خواهد کرد.
مدیرعامل زرپاد، از افتتاح نمایندگی فروش مرکزی این شرکت در بازار تهران خبر داد و اعلام کرد: این سرمایهگذاری با مبلغی نزدیک به یک همت و با راهاندازی قریب به ۵۰ عاملیت فروش در محدوده بازار تهران در حال انجام است.
گسترش دامنه فعالیت زرپاد به کرج و توسعه نمایندگیها در تهران
مدیرعامل زرپاد افزود: در حال حاضر، ما در دو محور اصلی در حال توسعه هستیم: اولین محور، توسعه فیزیکی و نمایندگیهای فروش در سطح تهران است که بهزودی با حجم قابل توجهی این اتفاق خواهد افتاد. محور دوم، توسعه زیرساختهای مالی مبتنی بر فناوری است که با متصل شدن به ساختار بانکداری مدرن، خدمات مالی منسجم و دقیقی ارائه خواهد شد.
وی همچنین اشاره کرد: در کنار این توسعهها، با افتتاح فروشگاه مرکزی زرپاد در کرج، این شرکت گامی بزرگ در گسترش دامنه فعالیتهای خود به دیگر استانها برداشته است.
شاهین رفیعپور، از توسعه خدمات دیجیتال و گسترش زیرساختهای این شرکت در بازار طلا خبر داد و اظهار داشت: مشتریان در تهران و کرج میتوانند به راحتی از طریق پلتفرمهای آنلاین زرپاد سفارشهای خود را ثبت کرده و در امنیت کامل سفارش خود را درب منزل دریافت کنند.
رفیعپور گفت: علاوه بر این، زرپاد برای ارسال سفارشات در تمام نقاط کشور، از سرویس ارسال هوایی استفاده میکند و سپس از طریق تحویل با ماشینهای مخصوص و بستهبندیهایامنیتی، محصولات را به دست مشتریان میرساند.
مدیرعامل زرپاد همچنین به سرعت رشد و توسعه زیرساختهای شرکت اشاره کرد و گفت: در یک ماه گذشته، منابع تعهدی طلای مردم را به حداقل رساندهایم.
عرضه شمشهای طلا و نقره و ورود به تولید مصنوعات
وی در ادامه از عرضه شمشهای طلا و نقره با طراحیهای خاص و بستهبندیهای امنیتی خبر داد و گفت: به زودی شمشهای نقره با وزنهای مختلف از ۵ گرم به بازار عرضه خواهد شد.
رفیعیپور درباره چالشهای رگولاتوری صنعت طلا در سال گذشته و تأثیر بخشنامههای جدید گفت: ما با پدیدهای خطرناک مواجهیم، جایی که به جای ایجاد زیرساختهای نظارتی، هشدارهای مکرر داده میشود و این وضعیت باعث تضعیف اعتماد عمومی و آسیب به اکوسیستم نوآور شده است.
وی افزود: ما به عنوان یک کسب و کار نوآور و کارآفرین در حوزه طلا، علاوه بر رعایت استانداردهای جهانی، تلاش کردهایم که با شفافسازی و تأمین امنیت، بازار طلا را به مسیری بهینه هدایت کنیم رفیعپور همچنین پیشبینی کرد که با توجه به استانداردهایی که در صنعت طلا رعایت میشود، آیندهای درخشان در انتظار زرپاد و بازار طلای کشور خواهد بود.