5 ویژگی کلیدی داشتن ذهینت بانکداری دیجیتال

تمامی بانکها با تکامل حوزه دیجیتال، با این واقعیت روبرو می‌شوند که تغییر عملکرد مشتریان اغلب از تغییر دادن تفکر آنها آسان‌تر است.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛اولین گام داشتن بانکداری دیجیتال، فهم این واقعیت مهم است که داشتن تفکر سنتی خطر منسوخ شدن را در پی دارد. ذهنیت دیجیتال راه را برای درگیری عمیق‌تر با مشتریان و مدل کسب‌وکار مقرون‌به‌صرفه تر باز می‌کند. بانکها باید برای رشد سازمان چنین ذهنیتی داشته باشند. اساس کار تمرکز بر تجربه مشتری از طریق نقاط تماس و اطمینان از شهودی بودن، الهام‌بخش بودن و نوآورانه بودن خدمات است.

 

"ذهنیت دیجیتال" مفهومی جالبی است و می‌توان روی آن مانور دارد اما اگر نتوانید با تعریفی دقیق کارمندان خود را متقاعد و از آن پشتیبانی کنید، آنها نمی‌توانند به درک درستی از آن برسند و بر آن مبنا کار کنند. دیگر نمی‌توان کانال دیجیتال را کانالی مجزا قلمداد کرد که در خدمت بخش خاصی از پایگاه مشتریان است. هر مشتری یک مشتری دیجیتال است و حضور در عرصه بانکداری به معنای الزام به حضور در عرصه بانکداری دیجیتال است. حوزه دیجیتال حالا یک سرمایه‌گذاری ضروری است که برای بانکها قطعاً بازده خوبی خواهد داشت.

رسیدن به این تلقی از حوزه دیجیتال به بانکها این امکان را می‌دهد که مشتریان را درگیر شرایط خود کنند و روابط خود را تقویت کنند و کسب‌وکار خود را توسعه دهند. برای این کار اصولی وجود دارد که برای ایجاد ذهنیت دیجیتال جامع ضروری است.

 

در اینجا پنج اصل کلیدی در نظر گرفته شده است که در هنگام ایجاد یک ذهنیت جامع دیجیتال باید مورد توجه قرار بگیرد:

 

1.توسعه استراتژی بانکداری دیجیتالی

 

گام اول برای ایجاد یک ذهنیت دیجیتال آن است که موانع بر سر راه، برای حرکت به جلو برداشته شوند. نحوه شکل‌گیری استراتژی دیجیتال هر بانکی به بازار کلی آن بانک، مخاطب هدف و اهداف آن برای رشد بستگی دارد. گاهی بزرگ‌ترین چالش اعلان این موضوع است که تغییر ضروری است و راه‌حل، یک استراتژی دیجیتال است. برخی بانکها برای شروع مرحله گذار، به سراغ همتایان خود می‌روند که باعث می‌شود در جلسات تعیین استراتژی و دیگر بحث‌ها صدای بیرونی شنیده شود.

2. در آینه نگاه کنید

 

ایجاد ذهنیت دیجیتال مستلزم ارزیابی صادقانه دارایی‌ها و توانایی‌های دیجیتال بانک تحت اداره شماست. به دور و بر خود نگاهی بیندازید و به‌صورت عینی نقاط ضعف و قوت دیجیتال، قابلیت‌های درونی، کارکنان، روندها، فناوری و رهبری را ارزیابی کنید. قابلیت‌هایتان را مشخص کنید. آیا مردم به طرفداران دیجیتال شما تبدیل می‌شوند؟ آیا برای تحول دیجیتال بودجه‌ای اختصاص داده‌اید؟ آیا دوست دارید یک نوآور دیجیتال در مقابل سایر رقبا باشید؟ یا دوست دارید شش ماه یا یک سال عقب‌تر باشید و منتظر بمانید تا نوآوری‌ها در بازار جواب بدهند؟ به پایگاه مشتریان و بازارهای خود نگاهی بیندازید و ارزیابی کنید که چه می‌خواهید و به چه چیزی نیاز دارید.

 

3. استراتژی مدنظر را اجرا کنید

 

اجرای قوی یک استراتژی به عوامل متعددی بستگی دارد: راه‌حل‌های نوآورانه، آموزش فراگیر، مشارکت‌های سودبخش، افراد، روندها و فناوری مناسب. اینکه حوزه دیجیتال جامع الشمول است باید در سازمان و به‌ویژه بین کارکنان و تحویلدارها رخنه کند. مشتریان هر جا باشند و به هر روشی که تعامل کنند، خواهان رویکردی یکپارچه هستند. ورود به حوزه دیجیتال روابط را تقویت و بانک شما را متمایز می‌کند. از این طریق بانک شما می‌تواند با چالش‌های ناشی از تأمین‌کنندگان غیرسنتی و دیجیتال مقابله کند. اجرای یک استراتژی با کارکنان شما آغاز و با محصولات و خدماتتان تداوم پیدا می‌کند.

 

4. بانک را برای گروه‌های سنی مختلف بهینه کنید

 

به راهبردهای خود لایه‌‌های مختلف بیفزایید. بازاریابی انتخابی خود را با گروه‌های سنی مختلف مخاطبان خود و بر اساس نیازهای مالی و ترجیحات دیجیتال آنها هماهنگ کنید. گروه‌های سنی جوان تعامل از طریق تلفن همراه را ترجیح می‌دهند. گروه سنی میان‌سال مشتاق‌اند نحوه استفاده و تعامل از طریق مجاری دیجیتال را بیاموزند. قشر کهن‌سال پذیرای استفاده از کانال دیجیتال و تعامل از طریق آنها هستند تا دریابند آیا تجربه آنها ارتقا یافته است یا نه. دسته آخر کسانی هستند که تعامل از طریق بانکداری سنتی را ترجیح می‌دهند اما برای برخی اقدامات از فضای دیجیتال استفاده می‌کنند.

 

5. روابط را حفظ کنید و ارتقا دهید

 

اجرای یک استراتژی دیجیتال نقطه شروع است، نه نقطه پایان. نقاط اتصال خود را حفظ ‌کنید و با مشتریان دیجیتال تعامل ‌کنید. آن روابط را از طریق شعبه یا فضای دیجیتال عمیق کنید. تحلیل داده می‌تواند کلید هماهنگی با مشتریان، ارائه محصولات و خدمات بر مبنای بانکداری دیجیتال باشد. تحلیل داده‌ها را تا بخش بازاریابی توسعه دهید. اطمینان حاصل کنید که تمام ابزارهای لازم برای تحلیل داده‌ها و ارسال خدمات خاص به مخاطب هدف مدنظر را دارید.

 

منبع: atmmarketplace

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.