انقلاب مشترک انسان و هوش مصنوعی در صنعت مالی؛ روایت تازه از شماره دوازدهم فصلنامه فناوری‌های مالی

دوازدهمین شماره فصلنامه «فناوری‌های مالی» با موضوع «هوش مصنوعی و بازتعریف خدمات مالی» منتشر شد. شماره‌ای که با گردهم‌آوردن دیدگاه‌ها و تحلیل‌های مدیران ارشد بانکی، کارشناسان فناوری و فعالان بازار سرمایه، تصویری جامع از نقش رو‌ به‌ رشد هوش مصنوعی در آینده صنعت مالی ارائه می‌دهد.

این شماره در چهار بخش اصلی تدوین شده است؛ از جمله «رویکردهای سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی»، «بانکداری و هوش مصنوعی»، «خدمات مالی و هوش مصنوعی» و «هوش مصنوعی و توانمندسازی افراد صنعت مالی و بانکی» که در هر بخش با مقالات تحلیلی و مطالعات موردی، کاربردهای این فناوری در ارتقای بهره‌وری، بهبود تجربه مشتری، پیش‌بینی روند بازار، افزایش امنیت داده‌ها و عملکرد سرمایه‌های انسانی در این دوره مورد بررسی قرار گرفته است.

متخصصان در این شماره از فصلنامه تاکید دارند که هوش مصنوعی نه تنها ابزاری برای خودکارسازی فرایندهاست، که به‌عنوان «موتور محرک نوآوری» می‌تواند مسیر تحول صنعت مالی را شتاب دهد و ساختار سنتی خدمات بانکی و سرمایه‌گذاری را بازآفرینی کند. در این شماره می‌خوانید که چگونه الگوریتم‌های یادگیری ماشین می‌توانند ریسک را کاهش دهند و سیستم‌های هوشمند تصمیم‌گیری، زمان واکنش به نوسانات بازار را به حداقل برسانند. همچنین، نقش هوش مصنوعی در توسعه بانکداری دیجیتال و شخصی‌سازی خدمات مالی با جزئیات تشریح شده است.

مهدی ایل‌بیگی، مدیر راهکارهای هوش مصنوعی داتین، سرمایه‌گذاری شرکت‌های فناور حوزه بانکی در هوش مصنوعی را واکاوی می‌کند، به شرکت‌هایی که در این حوزه ورود کرده‌اند سر می‌زند و بخش‌های سرمایه‌گذاری هوش مصنوعی در این صنعت را تشریح می‌کند.

رویکردهای ادغام هوش مصنوعی با محصولات کربنکینگ، دیگر مقاله این شماره است که در آن اکبر رحمانی، مدیرعامل پلتفرم مدیریت یکپارچه کسب‌وکار (میک اپ) رایج‌ترین این روش‌ها و شرکت‌های دنیا را که در این مسیر قدم گذاشته‌اند، بررسی می‌کند. آمار جالب و قابل توجه این مقاله، مربوط به هزینه فایده هوش مصنوعی است: «برآوردها نشان می‌دهد که با اجرای کامل پروژه‌های هوش مصنوعی، بانک‌ها می‌توانند تا سال ۲۰۲۸ بیش از ۹۰۰ میلیون دلار در هزینه‌های عملیاتی صرفه‌جویی کرده و تا ۳۴۰ میلیارد دلار، ارزش اقتصادی جدید خلق کنند.»

برای درک بهتر کاربرد این فناوری، مقاله دیگری در این شماره به قلم شیما قاسمی، استراتژیست رشد بازار و نوآوری در کسب‌وکار توصیه می‌شود که در آن نمونه‌های واقعی از پیاده‌سازی موفق هوش مصنوعی در بانک‌های پیشرو مانند Nubank، Tinkoff و Revolut تحلیل شده است.

جواد علی اکبری بایگی، تحلیل‌گر ارشد کسب‌وکار شرکت اعتبارسنجی ایران یک تاریخچه تحلیلی از وضعیت اعتبارسنجی در دنیا ارائه می‌دهد و در هر دوره فناوری‌های مورد استفاده را نام می‌برد تا در نهایت به عصر هوش مصنوعی و وضعیت فعلی فرایند اعتبارسنجی در ایران برسد.

توجه به تغییر نقش معاونان مالی شرکت‌ها و تاثیری که هوش مصنوعی بر سرمایه‌های انسانی می‌گذارد، بخش دیگری از این فصلنامه است که در دو مقاله به مهم‌ترین نکات آنها اشاره شده است. نیما بسنده، معاون مالی شرکت توسعه کسب‌وکار هوشمند آسان (اپلیکیشن آپ) یکی دیگر از نویسندگان مجله معتقد است هوش مصنوعی حتی نقش‌های جدید معاونین مالی شرکت‌ها را هم تحت تاثیر خود قرار داده که قابل توجه‌ترین آن، تغییر نقش معاون مالی (CFO) از کنترل‌کننده به استراتژیست است.

تکیه این شماره تنها صنعت بانکی نیست و بورس به‌عنوان یکی از اضلاع بازار مالی مورد توجه قرار گرفته است. با این هدف، احسان شعاعی، مدیر راهکار هوش مصنوعی گروه مالی آگاه در مقاله خود به حضور LLMها به‌عنوان مشاوران مالی اشاره می‌کند و می‌گوید LLMها توانسته‌اند با ترکیب سرعت پردازش، وسعت دانش و توانایی تعامل با زبانی طبیعی، جایگاه قابل توجهی در خدمات مشاوره مالی پیدا کنند. او هرچند از نقش مثال‌زدنی این فناوری صحبت می‌کند اما یک سوال مهم را نادیده نمی‌گیرد: «آیا آنها می‌توانند روزی به‌صورت مستقل، مشاور مالی باشند یا همیشه به نظارت و تنظیم انسانی نیاز خواهند داشت؟»

سرمقاله این شماره به قلم فاطمه قوتی، دبیر تحریریه فصلنامه است. او همان‌طور که به مزایای هوش مصنوعی در صنعت مالی اشاره می‌کند، چالش‌ها را هم برمی‌شمرد و دغدغه‌هایی را شرح می‌دهد که با ورود این فناوری در صنعت بانکی ایجاد شده است. او در نهایت، این شماره را تصویرگر جامع و دقیق از انقلاب هوش مصنوعی در خدمات مالی توصیف می‌کند که قصد دارد دریچه‌ای تازه به‌سوی فهم بهتر هوش مصنوعی در صنعت مالی باز کند.

این شماره از فصلنامه «فناوری‌های مالی» نه‌ تنها تصویری روشن از صنعت مالی با استفاده از هوش مصنوعی ارائه می‌دهد که آینده‌ای را ترسیم می‌کند از تصمیم‌گیری‌های دقیق، خدمات شخصی‌سازی‌شده و عملیات سریع و امن با هوش مصنوعی؛ مواردی که دیگر یک مزیت رقابتی نیستند، بلکه به استاندارد صنعت بدل شده‌اند. اگر می‌خواهید بدانید موج بعدی تحول در بانکداری، سرمایه‌گذاری و خدمات مالی از کجا می‌گذرد، این شماره را از اینجا دانلود کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.