DBS: بهترین بانک دیجیتالی دنیا در سال 2018

بانک سنگاپوری DBS سه سال پیش تصمیم گرفت در حوزه پرداخت سرآمد باشد. اگر شما کاربر بهترین روش پرداخت در شهر هستید، چرا باید از DBS بروید؟ جایی نمی‌روید زیرا عملیات بانکی و پرداخت از طریق DBS آسان‌تر است.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛DBS موسسه‌ای است که در آن تمام بخش‌های کسب‌وکار از مدیریت نقدینگی تا بانکداری اختصاصی، از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط تا بانکداری خُرد، با روند چالش‌برانگیز شکوفایی دیجیتالی تقویت می‌شود.

 

DBS در ماه نوامبر کاری انقلابی انجام داد و به‌جای اینکه فقط در مورد راهبرد دیجیتالی صحبت کند، تصمیم گرفت مشخص کند که دیجیتالی شدن با سودآوری چه نسبتی دارد.

 

پاسخ این است: در مقایسه با مشتری سنتی بانک که به شعبه مراجعه می‌کند، یک مشتری دیجیتالی دو برابر درآمد برای بانک دارد، وام بالاتر و سپرده بیشتری دارد، جذب او 75 درصد هزینه کمتر دارد، 16 برابر تراکنش‌های شخصی بیشتری انجام می‌دهد و به نسبت بازگشت سرمایه 19 درصدی مشتری سنتی، مشتری دیجیتالی 27 درصد بازگشت سرمایه دارد. ارائه این جواب موجب موجی از نظرات تحلیلگران ازجمله اظهارنظر مدیر اجرایی بانک به نام Piyush Gupta و رشد 4 درصدی قیمت سهام‌اش در آن روز شد.

این قدرت ماهر بودن در ارتباط با حوزه دیجیتال است. Gupta مدت‌هاست در حوزه دیجیتال به مهارت دست یافته است. او می‌گوید «بهترین راه برای مقابله با ازهم‌گسیختگی، قبضه کردن آن و شکستن خود است.» اما این در مقابل داشتن مهارت ورود به جزییات و تشریح چگونگی و چرایی سودآوری یک مسیر دیجیتال، چیزی نیست. تا پایان سال 2017 سرمایه بازار بانک در کل سال 44 درصد افزایش داشت و کم‌کم به‌عنوان یک فناوری ارزش‌گذاری می‌شود. این دومین باری است که طی سه سال گذشته یک بانک سنگاپوری این جایزه جهانی را کسب کرده است.

این بانک عضو یک گروه برجسته است و سایر اعضای آن شامل BBVA، ING و Capital One می‌شوند که به‌تدریج و به‌طور روزافزون به‌واسطه توانایی‌شان در حوزه فناوری، شناخته‌تر می‌شوند. هیچ‌یک از کسانی که مدتی اخبار DBS، Gupta یا اعضای گروه فناوری آن را دنبال کرده باشند، از این جایزه متعجب نیستند. Gupta سال 2013 در سفری به سئول اعلام کرد دیگر باید مقایسه بانک با دیگر بانک‌ها را متوقف کنیم و آن را در زمره نام‌های بزرگی مانند آمازون بیاوریم.

از آن پس DBS از چشم‌انداز فناوری به موضوعات بسیاری وارد شده است. این بانک زمانی که از یک محصول جدید رونمایی می‌کند، این کار را مانند یک شرکت فناوری انجام می‌دهد و زمانیکه معایب نسخه‌های آزمایشی توسط بازار مشخص می‌شود، محصول برای مشتریان به‌روزرسانی می‌گردد. در همه روندها این اتفاق می‌افتد و سپس در دسترس عموم قرار می‌گیرد؛ اما این بانک برای ارتقای عملکرد بانکی خود، کار متفاوتی انجام می‌دهد. DBS هم‌چنین در حوزه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و نیز در حوزه آسیا به‌واسطه خدمات تراکنشی جایزه بهترین بانک را دریافت کرده است. هیچ‌یک از این‌ها بدون نوآوری در حوزه فناوری محقق نمی‌شد. برای نمونه نگاهی بیندازید به بستر Treasury Prism که در ماه اکتبر رونمایی شدکه به خزانه‌ شرکت‌ها اجازه می‌دهد ساختارهای مدیریت نقدینگی و پول نقد خود را به‌صورت آنلاین شبیه‌سازی کنند.

DBS هم‌چنین نامزدی جدی در حوزه مدیریت ثروت است که عمدتاً به‌واسطه دستاوردهای فنی است که به آن در تحقق ایده ادغام راه‌حل‌های بانکی (ترکیب مدیریت ثروت با بانکداری شرکتی و سرمایه‌گذاری) به شکلی کارآمد و عملی کمک کرده است. تمام مدیران ارتباطی با کمک داشبوردها، از ابزارهای بازبینی و تحلیلی بهره‌مند می‌شوند. بانک مانند سایر عوامل، از APIهای متعددی بهره‌برداری کرده تا خود را وارد زندگی مشتریان کند.

 

اگر بانکی به شما انتخابی ارزشمند ندهد، شما به سراغ بانکی می‌روید که کارآمدتر است. بانک DBS سه سال پیش تصمیم گرفت در حوزه بانکی و  پرداخت سرآمد باشد. اگر شما مشتری بهترین روش بانکی و پرداخت در شهر هستید، چرا باید از DBS بروید؟ جایی نمی‌روید زیرا پرداخت از طریق DBS آسان‌تر است. بانک با اپل‌پی و سامسونگ‌پی ارتباطی نزدیک دارد و از کیف پول شخصی خود به نام PayLah رونمایی کرده که در سنگاپور بیش از 800 هزار کاربر دارد. هم‌چنین DBS مهارت‌هایی را در سنگاپور به کار بسته، که در بازارهای در حال ظهور دارای جمعیت‌های بسیار بیشتر به کار می‌رود. شعب آن‌ با نام Digibank که بانکی کاملاً دیجیتال است، دو سال پیش در هند کار خود را آغاز کرد و به‌تازگی وارد اندونزی شده است. به سود رساندن این کسب‌وکارها زمان می‌برد اما در هند این بانک تا پایان ماه مارس، یک‌میلیون و 800 هزار مشتری داشت که 700 هزار نفر آنها دارای حساب‌های پس‌انداز هستند. استقراض دیجیتال در هند شروع شده و یک محصول مرتبط در اندونزی در شرف رونمایی است. دیگر محصولات بانکی و سرمایه‌گذاری در آینده عرضه می‌شوند و آن‌وقت می‌توانیم بفهمیم آیا به سود رساندن یک بانک بدون نیروی انسانی ممکن است یا نه.

 

منبع: euromoney

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.