تحول دیجیتال صنعت بیمه نیازمند زیرساخت هوشمند تبادل داده است

مدیرعامل ریتون در پنل تخصصی همایش اکوبیمه با عنوان «کاربرد هوش مصنوعی در صنعت بیمه و نقش آن در حکمرانی داده و الگوریتم‌ها»، هوشمندسازی زیرساخت تبادل داده را شرط اصلی تحقق تحول دیجیتال در صنعت بیمه دانست که باعث می‌شود شرکت‌های بیمه توان خود را در لایه سرویس و خلق ارزش متمرکز کنند و به نیازهای واقعی مشتریان، پاسخ دقیق دهند.

فرهنگ فرزان در پاسخ به این سوال که کدام ضعف زیرساختی اگر برطرف شود، راه برای نوآوری‌های هموار خواهد شد، توضیح داد: «ما می‌دانیم که داشتن زیرساخت‌های مشترک در تحول دیجیتال، به‌ویژه در لایه نرم‌افزاری، با موانعی همراه است. بااین‌حال، می‌توان از طریق به‌اشتراک‌گذاری و توسعه اشتراکی زیرساخت‌ها به نتایج بهتری دست یافت. در این میان، یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در تحول دیجیتال صنعت بیمه نیز همین موضوع است.»

دلیل این استدلال فرزان وضعیت موجود در صنعت بیمه بود که به باور او در آن، مفهومی وجود دارد با عنوان شور و اشتیاق بلندپروازانه و این موضوع، بیانگر انگیزه خلق ارزش ماندگار و توسعه جدی است. به گفته مدیرعامل ریتون این مفهوم می‌تواند فلسفه و انگیزه اصلی برای حرکت صنعت بیمه در مسیر تحول دیجیتال باشد.

نوآوری در سازمان با چهار رکن زیرساختی

فرزان، شرط شکل‌گیری نوآوری در هر سازمان را ایجاد بستری برای تعاملات و ارتباطات موثر خواند و گفت: «در صنعت بیمه نیز باید همین رویه دنبال شود؛ یعنی زیرساختی هوشمند برای تبادل داده و هویت دیجیتال باشد تا زمینه همکاری و نوآوری میان بازیگران مختلف فراهم شود.»

به عقیده او این زیرساخت چهار رکن اساسی دارد؛ اول، هویت دیجیتال مشتری حقیقی و حقوقی به‌عنوان بازیگر و محور اصلی در تحول دیجیتال. دوم، پروتکل‌های ارتباط داده‌ای با ساختاری معنادار و استاندارد، به‌طوری‌که همه بازیگران بدانند درباره چه داده‌ای صحبت می‌کنند. سوم، شبکه داده‌ای گسترده شامل تمام بازیگران و اعضایی که در این زمین بازی حضور دارند. یعنی شرکت‌های بیمه، تأمین‌کنندگان، اگریگیتورها، اینشورتک‌ها، شبکه کارشناسی خسارت و فروش و همچنین نهادهای حاکمیتی که سرویس می‌دهند و می‌گیرند و چهارم، حاکمیت داده با تمرکز بر شفافیت، امنیت، عدالت، کیفیت و پایداری زیرساخت.

او در ادامه با تأکید بر اهمیت ایجاد این زیرساخت‌های هوشمند گفت: «زمانی که چنین زیرساختی فراهم شود، بسیاری از موضوعاتی که امروز درباره آن‌ها صحبت می‌کنیم، از جمله بیمه‌های خرد، ارزیابی ریسک و خسارت به صورت بلادرنگ (Real-Time) و ارتباط یکپارچه صنعت بیمه با سایر ارکان اقتصادی مانند بانک و بورس، به‌طور واقعی شکل می‌گیرد و در نهایت می‌توانیم به یک اکوسیستم دیجیتال جامع و پایدار دست یابیم.»

ایجاد سامانه‌هایی با ساختار ماژولار، نیاز فناورانه صنعت بیمه

فرزان در پاسخ به پرسشی درباره فوری‌ترین نیاز فناورانه صنعت بیمه ایران، به یک واقعیت مهم اشاره کرد و گفت: «ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که با کمبود سرمایه انسانی متخصص مواجهیم. در حالی‌که در بسیاری از کشورها این مساله کمتر دیده می‌شود، زیرا تمرکزگرایی و تخصص‌گرایی در نهادهای مشخص شکل گرفته و مجموعه‌های حرفه‌ای، این وظایف را به‌طور سازمان‌یافته انجام می‌دهند. از سوی دیگر، در بعد فناورانه باید به ایجاد سامانه‌هایی با ساختار ماژولار و مبتنی بر API اندیشید؛ سامانه‌هایی به‌روز، مقیاس‌پذیر و قابل تعامل با سایر سیستم‌ها. رعایت این اصول باعث می‌شود اشتراک‌گذاری در لایه پلتفرم نه‌تنها مانع خلق ارزش نباشد، بلکه زمینه‌ساز توسعه و نوآوری گسترده‌تر در صنعت بیمه شود.»

او در پایان، مسیر شرکت‌های بیمه در حوزه تحول دیجیتال را این‌طور تشریح کرد: «شرکت‌های بیمه باید توان خود را در لایه سرویس و خلق ارزش متمرکز کنند و به‌ جای رقابت در محصولات تکراری، به سمت نوآوری در خدمات و پاسخ‌گویی دقیق به نیازهای واقعی مشتری در حرکت باشند. در این مسیر هر شرکت بیمه می‌تواند بر حوزه تخصصی خود تمرکز کند و جذابیت‌های لازم را برای مشتریانش فراهم آورد.»

در این پنل که به میزبانی اولین دوره همایش اکوبیمه و در تاریخ ۲۸ مهرماه برگزار شد، علاوه‌ بر فرهنگ فرزان، مدیرعامل ریتون؛ میثم میرزازاده، رئیس مرکز فناوری، امنیت اطلاعات و توسعه هوشمند بیمه مرکزی، میرامید حاجی میرصادقی، عضو هیئت علمی دانشگاه شریف، محمدرضا فرحی، بنیانگذار بیمه‌بازار، روح‌الله ابوجعفری، رئیس پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری، الهام فراهانی،  مدیر واحد هوش مصنوعی و داده شرکت سیمرغ بیمه ایران،  حامد ولی‌پوری، مدیرعامل ازکی و حمیدرضا ریحانی، معاون استراتژیک هلدینگ  مالی گروه صنعتی گلرنگ حضور داشتند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.