بازگشت به بانکداری فیزیکی
بانکهای بزرگ آمریکا در حال افتتاح شعب جدید هستند
پس از حدود پانزده سال کاهش شعب و تمرکز بر بانکداری دیجیتال، اکنون بزرگترین موسسات مالی ایالات متحده دوباره در حال گسترش شعب فیزیکی خود هستند و این بازگشت نشاندهنده رقابت تازهای برای جذب سپردههای مشتریان است.
بانک منطقهای PNC Financial Services با دارایی ۶۰۰میلیارد دلاری اعلام کرده است که در پنج سال آینده حدود ۲میلیارد دلار برای افتتاح ۳۰۰ شعبه جدید و بازسازی تمامی شعب فعلی خود سرمایهگذاری خواهد کرد. Bank of America نیز قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۷ بیش از ۱۵۰ مرکز مالی جدید در ۶۰ بازار مختلف ایجاد کند. در رأس این روند، JPMorgan Chase قرار دارد که طی هفت سال گذشته بیش از هزار شعبه جدید ساخته و قصد دارد تا دو سال آینده ۳۵۰ شعبه دیگر اضافه کند. اکنون این بانک با بیش از ۵۰۰۰ شعبه فعال، بزرگترین شبکه بانکی آمریکا را در اختیار دارد و در دو سال اخیر شمار افتتاح شعب آن از میزان تعطیلیها پیشی گرفته است.
انگیزه اصلی این گسترش، رقابت برای جذب سپردههای ارزان و پایدار است که منبع کلیدی تامین مالی بانکها محسوب میشود. سپردههای JPMorgan طی ده سال گذشته بیش از دو برابر شده و به ۲.۵ تریلیون دلار رسیده است. هدف نهایی این بانک افزایش سهم خود از سپردههای خانوار آمریکایی از حدود ۱۱ درصد به ۱۵ درصد است. برای تحقق این هدف، بانک باید وارد بازارهای جدید شود و مشتریان و کسبوکارهای محلی را از بانکهای منطقهای جذب کند.
با وجود سرمایهگذاری عظیم بانکها در فناوریهای دیجیتال، مانند بودجه ۱۸میلیارد دلاری JPMorgan برای فناوری در سال ۲۰۲۵، شعب فیزیکی همچنان نقشی اساسی در ایجاد ارتباط انسانی و اعتماد محلی دارند. تحقیقات نشان میدهد مردم هنوز ترجیح میدهند حسابهای جدید را حضوری باز کنند، اگرچه مراجعه برای انجام تراکنشهای روزمره کمتر شده، اما مشتریان برای دریافت خدمات مشاوره مالی، وام، کارت اعتباری و مدیریت ثروت به شعب مراجعه میکنند. این حضور فیزیکی حتی به سودآوری نیز لطمه نزده است؛ بازدهی سرمایه در بخش «بانکداری مصرفکننده و جامعه» جیپی مورگان در آخرین فصل مالی ۳۵ درصد سالانه بوده است.
همچنین پژوهش دفتر ملی تحقیقات اقتصادی آمریکا (NBER) نشان میدهد بانکهایی که تراکم شعب کمتری دارند، در زمان بحرانها با خروج شدیدتر سپردهها و عملکرد ضعیفتر سهام مواجه میشوند. این یافتهها نشان میدهد حضور فیزیکی نهتنها برای جذب مشتری بلکه برای افزایش تابآوری سیستم بانکی نیز اهمیت دارد. البته هزینه بالای ساخت و نگهداری شبکههای گسترده، این مسیر را عمدتا برای بانکهای بزرگ ملی ممکن میسازد، و بعید است تعداد کل شعب بانکی به سطح اوج سال ۲۰۱۲ بازگردد. بااینحال، با هدفگذاری JPMorgan برای قرار دادن ۷۵ درصد جمعیت آمریکا در شعاع دسترسی کوتاه به یک شعبه بانکی، میتوان گفت در دنیای بانکداری، آنچه روزی قدیمی به نظر میرسید، بار دیگر به یکی از مزیتهای راهبردی جدید تبدیل شده است.
/دنیای اقتصاد