کورتکس به دنبال ارتقای سطح بلوغ در خانواده تفتا است
در این مسیر، هلدینگ تفتا با پروژه «کورتکس» تلاش دارد تا با ارزیابی سطح بلوغ شرکتها و ایجاد ابزارهای نوآورانه مدیریتی، امکان توسعه و حرکت در مسیر سازمانهای چابک و مشتریمحور را فراهم کند.
«عصر بانک» در ارتباط با همین موضوع با فرحان رضوانی معاون برنامهریزی و راهبری شرکتهای هلدینگ تفتا به گفتگو نشسته است تا با پروژه «کورتکس»، اهداف و رویکردهای نوآوری و توسعه بلوغ سازمانی در شرکتها آشنا شود و روند هوشمندسازی مدیریت پروژه و تجربه مشتری در تفتا را بررسی کند.
هدف این است که هر شرکت بتواند با شفافیت، سطح بلوغ خود را بشناسد
فرحان رضوانی، معاون برنامهریزی و راهبری شرکتهای هلدینگ تفتا در ابتدا در پاسخ به این پرسش که کورتکس چیست، اظهار داشت: یکی از رویکردهای اصلی در پرنتینگ تفتا، توانمندسازی شرکتها و ایجاد بستری مناسب برای این توانمندسازی است. برای اینکه بتوانیم سطح بلوغ شرکتها را ارتقا دهیم، ابتدا باید مشخص شود هر شرکت در هر حوزه، در چه سطح بلوغی قرار دارد؛ بنابراین ارزیابی دقیق و موردی ضرورت دارد.
به همین منظور، پروژه «کورتکس» را آغاز کردیم تا بتوانیم سطح بلوغ شرکتها را با شفافیت ارزیابی کنیم. هدف ما از این ارزیابی، برگزاری رقابت یا رتبهبندی شرکتها نیست؛ بلکه هدف این است که هر شرکت بتواند با شفافیت، سطح بلوغ خود را بشناسد و پروژهها و برنامههای بهبود خود را تدوین کند تا در مسیر بلوغ سازمانی حرکت کند.
ناچاریم دورههای برنامهریزی را کوچکتر و کوتاهتر کنیم
او در ادامه عنوان کرد: افزایش چابکی و بهبود همسویی میان شرکتها در راستای تکمیل زنجیره ارزش بانک، شاید مهمترین چالشی باشد که پیش روی ما قرار دارد. علاوه بر این، عوامل محیط بیرونی مانند رکود تورمی و شرایط ویژه حاکم بر کشور، برنامهریزی را دشوار میکند. رویدادهای مقطعی که بهصورت ناگهانی رخ میدهند، طبیعتاً باعث میشوند نتوانیم مطابق مسیر برنامهریزیشده قبلی پیش برویم و این امر برنامهریزیها را کوتاهمدتتر کرده است.
در حال حاضر، چشمانداز ما نسبت به آینده شاید دیگر امکان شناسایی و پیشبینی پنجسالۀ مسیر پیش رو را نداشته باشد؛ بنابراین ناچاریم دورههای برنامهریزی را کوچکتر و کوتاهتر کنیم. در چنین شرایطی، نیازمند توسعه قابلیتهای پویا (Dynamic Capabilities) و چابکی (Agility) هستیم تا بتوانیم نسبت به تغییرات محیطی بهموقع و مؤثر پاسخ دهیم.
رضوانی همچنین افزود: هدف نهایی ما این است که شرکتها را به سطحی از بلوغ برسانیم که به چابکی کامل (Agility) و توسعه قابلیتهای پویا دست یابند؛ یعنی بتوانند نسبت به متغیرهای محیطی بهسرعت واکنش نشان دهند و در صورت لزوم حتی استراتژیها، پروژهها یا برنامههای خود را تغییر داده یا اصلاح کنند.
به همین منظور، ابتدا باید بدانیم در چه نقطهای قرار داریم و هر شرکت در چه سطحی از بلوغ است. «کورتکس» دقیقاً در همین مرحله میتواند به ما کمک کند تا سطح بلوغ هر شرکت را مشخص کرده و بر اساس آن، مسیر حرکت و برنامه بلوغ را تدوین کنیم.
مهمترین شاخص ما، تعیین سطح بلوغ است
وی دررابطهبا مهمترین شاخصهای کورتکس عنوان کرد: مهمترین خروجی و شاخص ما، همان سطح بلوغ و شناسایی نقاط بهبود است. در واقع، هدف اصلی ما این است که بدانیم چه برنامههای بهبود پیشِرو داریم و سال آینده در چه جایگاهی میخواهیم قرار بگیریم. این مهمترین شاخصی است که، بهنظر من، میتوانیم از «کورتکس» به دست بیاوریم.