مدیرعامل داتین: آینده نوآوری در گرو مشارکت بانک و شرکتهای تکنولوژی است
در این مراسم که با رونمایی از ۱۲ گزارش جامع تکراسا اینسایت از صنایع مختلف فینتک همراه بود، نیما نامداری (مدیر پنل) با طرح این موضوع که طی ده سال گذشته تنها سه سرویس همهگیر (کارتبهکارت، افتتاح حساب غیرحضوری و وامدهی غیرحضوری) در کشور شکل گرفته، چرایی عدم وجود ایدههای انقلابی و بزرگتر از سوی استارتاپهای فینتکی را به چالش کشید.
محمد نژادصداقت، مدیرعامل داتین در پاسخ به این پرسش، با تأیید نسبی این فرضیه که در صنعت مالی ایران ایدههای برهمزننده و انقلابی کمتر دیده میشود، ریشه مسئله را در حساسیت ذاتی این صنعت دانست. او گفت: «باید به ریشه مسئله جدیتر نگاه کرد. ما با صنعتی روبهرو هستیم که حساس است و با پول مردم سروکار دارد؛ بنابراین اعتماد، اولین رکن موفقیت و شکلگیری کسبوکار در آن است و رگولاتور نیز روی آن بسیار حساسیت دارد.»
نژادصداقت با اشاره به تجربه بیستساله خود در این حوزه افزود: «وقتی به بقیه صنایع نگاه میکنیم، نوآوریهای دیجیتالی ناشی از ذهنهای مهندسی و طراحی محصول است و به ابعاد مالی و اقتصادی موضوعات کمتر توجه میشود. اینکه در حوزه فینتک ما آنقدر ایده برهمزننده و چالشگر نداریم، ناراحتکننده نیست؛ چراکه استارتاپ فینتکی باید مسیر ریسکگریزانه، مبتنی بر انطباق و استانداردهای بینالمللی را طی کند. برای یک نوآوری خوب، توجه کامل به همه ابعاد اقتصادی مهم است. نوآوری خوب یعنی پایداری و اعتماد.»

مدیرعامل داتین بر این موضوع که «رگولیشن» در صنعت مالی بسیار خوب و ضروری است، گفت: «رگولیشن موضوع مهمی است و باید تجربههای دنیا را ببینیم. فینتک با پول مردم سروکار دارد و اگر یک استارتاپ، فینتک یا حتی بانک شکست بخورد، دومینویی از آسیبها وارد میشود و فقط یک مشکل نیست. شکی نیست که رگولاتور باید بر اساس رویکرد «مبتنی بر ریسک» جلو برود، اما وجود رگولیشن الزامی است.»
نژادصداقت در ادامه به تغییرات نظام بانکی اشاره کرد و گفت: «نظام بانکی با توجه به تغییرات دنیا و مسیری که ذائقه مردم طی میکند، در حال اصلاح است. مثلاً بعد از نئوبانکها، بانکها در حال تغییراتی ریز و درشت هستند. البته این تغییر حتماً کند است و با ذائقه مردم تطبیق پیدا نکرده است. رگولاتور نکات مهمی دارد و هر روز سختگیرانهتر عمل میکند و در برخی موارد حتی میتوان گفت دیر وارد عمل شده است؛ مثل موضوعاتی مانند شفافیت تراکنش و کفایت سرمایه که برای رگولاتور بانکی خیلی مهم است.»
او مسیر آینده نوآوری در این صنعت را در گرو همکاری بانکها با شرکتهای تکنولوژی دانست و تأکید کرد: «من فکر میکنم در آینده برای اینکه بتوانیم مسیر نوآوری را ادامه دهیم، همکاری بانک با شرکتهای تکنولوژی و فینتکی یک الزام است. با آنچه رگولاتور ایران از بانکها میخواهد، نمیتوانیم یک فینتک بزرگ با مقیاس وسیع ایجاد کنیم بدون اینکه سرمایهاش را تأمین کنیم. بانک باید این نقش را ایفا کند و با مشارکت یک نهاد چابکتر که تجربه کاربر برایش مهمتر است، جلو بیاید. مسیر آینده در همکاری چنین دو نهادی است.»
نژادصداقت در بخش دیگری از صحبتهای خود، نیازهای مردم در خدمات مالی را به چهار دسته تقسیم کرد و گفت: «اگر به نیاز مردم بر سر خدمات مالی برگردیم به ۴ دسته میرسیم: اول حساب و سپرده است؛ دسته دیگر زمانی است که مردم پول کم میآورند و نظام بانکی تأمین مالی مثل اعتبار و تسهیلات را به وجود آورده است. در برخی جاها مردم پول زیاد میآورند و میخواهند در مقابل تورم ارزش پولشان را حفظ کنند که بحث مدیریت ثروت مطرح میشود و دسته چهارم نیز وقتی است که مردم در حال زندگی خودشان هستند و یک اتفاق غیرمنتظره رخ میدهد و پول و مالشان از دست میرود و باید بتوانند به زندگی خودشان برگردند که در اینجا بیمه مطرح میشود.»
مدیرعامل داتین با ترسیم چشمانداز آینده افزود: «من تصور میکنم در آینده باید سرویسهایی باشد که تجمیع همه این خدمات را ارائه بدهد و سرمایهگذاری، اعتبار و بیمه را توأمان عرضه کند. البته نباید فراموش کنیم با رقابت رگولاتورهای دولتی که ناهمگرایی دارند، ممکن است جلوی این تجمیع سرویسها گرفته شود. بسیاری از سوپراپهای امروزی دنیای فینتک هم با وجود تجمیع برخی خدمات، تجربه کاربری یکپارچه نمیدهند. آیا در چنین شرایطی تجمیع سرویسهای به این مهمی راحت است؟ نه! کار سختی است ولی من امیدوارم که همکاری بین رگولاتورها رخ بدهد. من معتقدم خدمات فینتک که ما در ایران ارائه میکنیم خیلی تفاوت خاصی با خدمات ارائه شده در دنیا و کشورهای پیشرفته ندارد.»
این پنل با حضور محمد نژادصداقت؛ مدیرعامل داتین، علی تیموری شندی؛ مدیرعامل گروه مالی کاریزما، مجید حسامی؛ بنیانگذار و مدیرعامل اسنپپی و امید ترابی؛ مدیرعامل دیجیپی و نیما نامداری برگزار شد.
/روابط عمومی داتین