سایه استارتآپها بر سر الکامپ
عصر بانک؛نمایشگاه امسال الکامپ در فضایی بالغ بر 27 هزار متر مربع در 18سالن در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برپا میشود. به هر حال، همانند هر رویداد تجاری، الکامپ نیز به تعبیری میدان رقابت شرکتهای مختلف حوزه ICT است. در نمایشگاه سال جاری تعداد شرکتهایی که حضور پیدا کردند، 535کشور که نزدیک به 96درصد آن شرکتهای داخلی است. به نظر میسد حضور کمرنگ شرکتهای خارجی در این نمایشگاه حاکی از آن بوده که این نمایشگاه نتوانسته در جلب رضایت شرکتهای ICT بینالمللی، به اندازه نمایشگاههایی که در کشورهای همسایه برگزار میشود، موفق باشد. اگرچه برگزارکنندگان لیست بلندبالایی از حضور شرکتهایی از کشورهای آمریکا، آلمان، اسپانیا، ایرلند، دانمارک، چین، لتونی، لهستان، سنگاپور، مجارستان، مکزیک و کره جنوبی نام میبرند، با این حال، تعداد نمایندگان این کشورها از 23شرکت تجاوز نمیکند و ظاهرا تعداد قابل توجهی از آنها شرکتهای چینی هستند. یکی دیگر از نکات قابل توجه درباره نمایشگاه الکامپ 2018 حضور کمرنگ شرکتهای سختافزاری در بین حاضران در نمایشگاه بود که علت آن را بالا رفتن قیمت ارز میدانستند. فضای نمایشگاه الکامپ نشان میدهد دیگر این نمایشگاه تمرکز خود را روی استارتآپها گذاشته و به رغم اینکه تنها جذابیت آن حضور استارتآپهای کوچک و تازهکار است اما استارتآپهای بزرگ و شناخته شده ایران از آن استقبال نکردهاند.