ارز همراه مسافر مشکوک به پولشویی در بانک ملی نگهداری می شود

بانک ملی ایران موظف شد در مواردی که ارز همراه مسافر مشکوک به پولشویی و تامین مالی تروریسم باشد، ارز، اسناد بانکی و اوراق بهادار بی نام اظهار شده را تا زمان تعیین تکلیف نزد خود نگهداری کند.

عصر بانک؛بانک مرکزی با هدف تشدید مقررات مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، در بخشنامه ای به شبکه بانکی اصلاح مواد (3) و (4) دستورالعمل اجرایی ضوابط ناظر بر ارز‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏، اسناد بانکی و اوراق بهادار بی نام همراه مسافر را ابلاغ کرد. 

 

ماده 3 این دستورالعمل به این شکل اصلاح شد: در موارد ارجاعی که ظن به پولشویی و تامین مالی تروریسم از سوی گمرک وجود ندارد، بانک ملی ایران باید تنها نسبت به شمارش و تایید مبلغ ارز‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ یا اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام اظهار شده، اقدام و پس از ارائه رسید چاپی حاوی کد رهگیری، مبلغ و نوع ارز‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ یا اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام به مسافر، مراتب را به ‌صورت سیستمی به گمرک اعلام کند. 

بر این اساس، «در این موارد نیاز به نگهداری ارز توسط بانک ملی ایران نبوده و همچنین ضرورتی به استعلام مراتب از مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی توسط گمرک وجود نخواهد داشت». 

ماده 4 این دستور العمل نیز اینگونه اصلاح شد: «در موارد ارجاعی که ظن به پولشویی و تامین مالی تروریسم از سوی گمرک وجود دارد، بانک ملی ایران موظف است ضمن شمارش و تایید مبلغ ارز‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ یا اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام اظهار شده، نسبت به دریافت و نگهداری ارز مربوطه اقدام و پس از ارائه رسید چاپی حاوی کد رهگیری، مبلغ و نوع ارز یا‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام به مسافر، مراتب را به ‌صورت سیستمی به گمرک اعلام و گمرک نیز نسبت به استعلام مراتب از مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی اقدام کند». 

پیش از این ماده 3 این دستورالعمل عنوان می کرد: ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏بانک ملی ایران پس از دریافت ارز یا اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام، نسبت به ارائه رسید چاپی حاوی کد رهگیری، مبلغ و نوع ارز‏‏‏‏‏‏‏یا اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام دریافتی به مسافر اقدام و مراتب را به‌صورت سیستمی به گمرک اعلام می کند. 
همچنین در ماده 4 پیش از اصلاح اخیر آمده بود: گمرک نسبت به استعلام مراتب از مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی اقدام می کند. 

 

بر اساس مقررات اعلامی، میزان ارز، اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام که هر مسافر می تواند به صورت فیزیکی با خود از کشور خارج یا وارد کند، 10 هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها است. 

 

/ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.