درآمد 920 میلیارد تومانی بازار بازیهای دیجیتال در کشور
عصر بانک؛ حسن کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در نشست خبری «انتشار شاخصترین اطلاعات مصرف بازیهای دیجیتال در ایران»، بیان کرد: 28 میلیون نفر بازیکن در ایران وجود دارد که از میان آنها 65 درصد بازیکنان مرد و 35 درصد بازیکنان زن هستند. از هر 100 زن در ایران، 24 نفر بازیکن و از هر 100 مرد در ایران، 45 نفر بازیکن هستند.
در هر خانوار ایرانی بهطور متوسط یک نفر بازی دیجیتال انجام میدهد و متوسط سن بازیکنان ایرانی 19 سال است. وی افزود: از جمعیت بازیکنان ایرانی 88 درصد از پلتفرم موبایل، 25 درصد از پلتفرم رایانه شخصی و 18 درصد از پلتفرم کنسول استفاده میکنند؛ در این میان 77درصد از گوشی هوشمند، 31درصد از تبلت، 20درصد از رایانه شخصی، 11درصد از لپتاپ، 18درصد از کنسول خانگی و 2 درصد از کنسول دستی استفاده میکنند. براساس گزارش منتشر شده در این نشست، بازی Clash of Clans پرطرفدارترین بازی در ایران است؛ بازی PES در رده دوم و بازی GTA در رده سوم بازیهای پرطرفدار در ایران قرار دارد. بازیهای کانتر استرایک، فیفا، باقلوا، کلش رویال، کال آو دیوتی، پو و کوییز آو کینگز به ترتیب ردههای چهارم تا دهم بازیهای پرطرفدار ایرانی را از آن خود کردهاند.
پنج ژانر پرطرفدار بازی ایرانی نیز به ترتیب ژانر معمایی، دونده/ سکوبازی، رانندگی، ورزشی و آرکید است. سرانه مصرف بازیهای دیجیتال در ایران 31 دقیقه در روز به ازای هر ایرانی است. در عین حال بازیکنان ایرانی بهطور متوسط 90 دقیقه در روز بازی میکنند. 5 برند سختافزاری پرطرفدار بین بازیکنان به ترتیب برندهای سامسونگ، سونی، هوآوی، لنوو و مایکروسافت است. از میزان 920 میلیارد تومان کل درآمد بازار بازیهای دیجیتال ایران در سال 1396 حدود 525 میلیارد تومان سهم سختافزار و حدود 395 میلیارد تومان سهم بازی است. دستگاه کنسول با 6/ 428 میلیارد تومان محبوبترین سختافزاری است که خریداران بابت آن پول پرداخت کردهاند. در میان بازیها نیز بازیهای موبایلی با سهم 5/ 229 میلیارد تومان در رده نخست و پس از آن بازیهای کنسولی و رایانهای از جمله بازیهایی هستند که از سوی خریداران ایرانی تهیه شدهاند.
/ایسنا